2016 ÜNİVERSİTE SINAV SONUÇLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

GENEL MERKEZ ( )
04.01.2017 (Son Güncelleme: 27.07.2017 14:22:56)

Eğitim bireysel olarak kişisel gelişimin önemli bir parçası olmanın yanı sıra, toplumsal gelişimin en önemli dinamiklerindendir. Gelişmiş toplumlar bu nedenle eğitime önem vermekte, eğitimin kalitesinin artması için çaba harcamaktadırlar. 

Türkiye`de eğitime ilişkin sorunlar, çözüm bulunamayan sorunların başında gelmektedir. Üniversite eğitimi de bu sorunun önemli bir parçasıdır.  Bu kapsamda Odamızın hazırladığı   "2016 ÜNİVERSİTE SINAV SONUÇLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME" adlı çalışmanın bir özeti aşağıda yer almaktadır. Raporun tamamı ise pdf dosyası olarak eklenmiştir.

GENEL DEĞERLEDİRME ÖZETİ 

  • 2016 yılında, ÖSYS`ye başvuran aday sayısında 2015 yılına göre yaklaşık 130 bin kişilik artış olmuştur. Yerleşen aday sayısı ise yaklaşık 23 bin kişi azalmıştır.
  • Ortaöğretimden gelen öğrencilerin başarısızlığı, üniversite sınav sonuçlarına yansımaktadır. Üniversite sınavına giren öğrencilerin ortalama puanları hiçbir sınav türünde, 100 üzerinden 50`yi geçememektedir.
  • 2016 yılında 34 ziraat mühendisliği eğitimi veren fakültede, 2015 yılına göre 29 artışla,  175 program için kontenjan açılmıştır. 4621 öğrencinin yerleştiği programların ortalama doluluk oranı % 83 olmuştur.
  • İki fakülte Tarım Bilimleri ve Teknolojileri Fakültesi, beş fakülte Ziraat ve Doğa Bilimleri Fakültesi, bir fakülte Tarım ve Doğa Bilimleri Fakültesi; geri kalan 31 fakülte ise Ziraat Fakültesi adını taşımaktadır.
  • Gıda Mühendisliği, Peyzaj Mimarlığı ve Su Ürünleri Programları hariç olmak üzere, kontenjan açılan 34 fakültedeki 175 programda 1586 öğretim elemanı bulunmaktadır.
  • Yedi fakültedeki programların tümünün kontenjanı dolmuştur. Sekiz fakültedeki programların doluluk oranı % 50`den az olmuştur.
  • En fazla kontenjan açılan bölümler 30 programla Tarla Bitkileri, 29 programla Bitki Koruma, 28 programla Bahçe Bitkileri bölümleri olmuştur. Beş bölümün açılan kontenjanların tümü dolmuştur. Bunlar 17 program açılan Tarım Ekonomisi, 9 program açılan Tarım Makineleri ve Teknolojileri Mühendisliği, 2 program açılan Süt Teknolojisi, 1 program bulunan Bitkisel Üretim ve Teknolojileri, 1 program bulunan Tarımsal Genetik Mühendisliği programlarıdır.
  • On bir programa üç ve daha az kişi yerleşmiştir. Bunlardan dördü Toprak Bilimi ve Bitki Besleme, dördü Zootekni, ikisi Bahçe Bitkileri, biri Bitki Koruma bölümüdür.
  • 2016 yılında yeni kontenjan açılan 29 program için 604 kişilik kontenjan bulunurken, bu kontenjanlara yerleşen öğrenci sayısı 177, doluluk oranı ise % 29,30`dur.
  • 2015 yılında 146 ziraat mühendisliği programı için 56.054 tercih yapılmışken, 2016 yılında 175 program için 53.798 tercih yapılmıştır. Ancak 2016 yılında ziraat mühendisliği programlarına yapılan ilk tercih, ilk üç tercih ve ilk dokuz tercih de 2015 yılına göre artış olmuştur. 2016 yılında birinci sıradan yerleşen sayısı bir önceki yıla göre % 55, ilk üç sıradan yerleşen sayısı bir önceki yıla göre % 33 artmıştır.
  • 2016 yılında, 2015yılına göre 34 fakültenin 22`sinin toplam tercih sayısı azalmıştır.
  • İlk üç tercihlerinde ziraat mühendisliği programlarına yer veren adaylar, kuruluş tarihi eski ve batıda olan fakülteleri tercih etmiştir.
  • Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu bünyesinde YGS-6 puan türünden öğrenci alan, dört yıllık eğitime, dört programın bulunduğu Organik Tarım İşletmeciliği bölümlerine 800-900 bininci sıradaki adaylar yerleşmektedir. Bu programlar YÖK burs kapsamına almıştır. YÖK`ün ziraat mühendisliği eğitimi ile ilgili sorunlar devam ederken, bu soruna yeni bir sorun olarak eklenme durumu olan bu programları ziraat fakülteleri bünyesine taşıyarak, diğer ziraat mühendisliği programları gibi öğrenci yerleştirmesi yoluna gitmelidir.
  • Su Ürünleri /Balıkçılık lisan eğitimi ile ilgili 25 fakülte/bölüm bulunmaktadır. 2016 yılında 13 program için 245 kontenjan verilmiş, 201 kontenjana yerleşme yapılmıştır. YÖK`ün burs uygulaması nedeniyle tercihlerde bir miktar artış olmuşsa da, bunun gelecek yıllarda sürmeyeceği görülmektedir.
  • Başarı sırası barajı uygulaması kapsamındaki mühendisliklerden bazılarında doluluk oranların ciddi düşüşler yaşanmıştır. Uygulamanın Çevre, Tekstil, Jeofizik ve Gıda Mühendisliği programları açısından devam etmesinde sorun görülmektedir.
  • YÖK yeni kontenjan açmamalı, hiçbir radikal çözüm üretemiyorsa bile kontenjanı dolmayan programlara yeniden kontenjan vermeme uygulamasına devam etmelidir.

 

 

Okunma Sayısı: 856
Fotoğraf Galerisi