10 OCAK TARIMSAL ÖĞRETİMİN 176. YILI ETKİNLİĞİMİZ.

10 OCAK TARIMSAL ÖĞRETİMİN 176. YILI ETKİNLİĞİMİZ.
MERSİN
10.01.2022
 

Bugün 10 Ocak 2022 ve her 10 Ocak`ta olduğu gibi meslektaşlarımızla ve İlimizin değerli protokolü ile Cumhuriyet Alanı`nda Atamızın huzurundaydık.

Tarımsal Öğretime Başlamanın 176. yıldönümünde hava muhalefetine rağmen çelenk sunumunu ve törenimizi tamamladık.

Şube Başkanımız Necmi Birim`in günün anlam ve önemini vurgulayan açılış konuşmasından sonra sırasıyla, meslektaşımız Mezitli Belediye Başkanı  Neşet Tarhan, MTSO Başkanı  Ayhan Kızıltan ve Baro Başkanı  Gazi Özdemir “Türkiye’de Tarım Öğreniminin 176. Yıl Dönümü” kutladılar. Biz de Ziraat Mühendislerinin dayatılan sistem yüzünden istihdam olanaklarının yok edilmediği, özlük haklarının korunduğu, ülke tarımına hizmet için kamuda ve kooperatiflerde biran önce iş imkanının sağlandığı günlere ulaşmak için var gücümüzle doğru bildiklerimizi söylemeye devam edeceğiz.

Tüm katılımcılara teşekkür eder, meslektaşlarımızın gününü kutlarız.

Necmi Birim
MERSİN ŞUBE BAŞKANI

BASIN BİLDİRİSİ

10 OCAK TARIMSAL ÖĞRETİMİN 176. YILI ÜLKEMİZE, BÖLGEMİZE, MESLEKTAŞLARIMIZA KUTLU OLSUN.

Tarımsal Öğretimimiz 10 Ocak 1846 yılında İstanbul Ayamama Çiftliğinde kurulan Mektebi Zirai Şahane ile başlamış, 1892 de Halkalı Ziraat Mektebi ile ilerleyen Tarımsal Öğretim, her yılın 10 Ocak tarihinde tüm yurtta törenlerle, etkinliklerle kutlanmaktadır.
1933 yılında tarımsal öğretim faaliyetleri yeni yasa ile Yüksek Ziraat Enstitüsü adı ile sürdürülmüştür.
Bu Enstitü 1948 yılında çıkarılan yasa ile Ziraat Fakültesi adını alarak Ankara Üniversitesi’ne bağlanmıştır. Günümüzde Türkiye’de 43 üniversitede Ziraat Mühendisliği eğitimine yönelik programların yer aldığı farklı adlarda fakülteler bulunmaktadır.
1980’den sonra tarımsal eğitim ve öğretimde ciddi bir deformasyon ve dejenerasyon meydana gelmiştir. Fakülte sayıları bir bir artarken bölüm ve öğrenci sayıları birkaç misli arttırılmış ve Ziraat Mühendisleri mezuniyetlerinden sonra çok ciddi bir istihdam sorunu ile karşılaşmışlardır. Özellikle, 1980 li yıllardan sonra Ziraat Fakülteleri plansız bir biçimde açılmış ve öğrenci kontenjanları kapasitenin çok üzerinde artırılmıştır. Bunlara karşın, öğretim elemanları aynı oranda artmamış bunun doğal sonucu olarak eğitim kalitesi olumsuz yönde etkilenmiştir. Bugün farklı adlar altında açılanlar dahil olmak üzere 43 fakültenin 38’inde öğretim yapılmaktadır. Ziraat Mühendisleri, Su Ürünleri Mühendisleri ve Tütün Teknolojileri Mühendisleri olarak ülke tarımını kamu yararı gözeterek daha ileriye götürmek, aklın ve bilimin ışığından ayrılmadan toplum ve üreticilerimiz lehine kullanmayı hedefleyen bu gençlerimizi yetiştiren fakültelerimizde, toplamında 16 bölüm,174 programda 1600’e yakın öğretim elemanı bulunmaktadır. 2020 yılında Ziraat Fakültelerinde 5524 öğrenci kontenjanı açılmıştır.
Bugüne kadar Ziraat Fakültelerinden mezun Ziraat Mühendisi sayısı 120-130 bine yakındır. Fakültelerimiz her yıl 5.500 e yakın mezun vermektedir. Bu duruma maalesef planlı programlı, geleceği görerek değil, yeni fakülteleri popüler isimlerle süsleyerek geldik.
Fakülte sayısının artışına bağlı olarak tarımsal yüksek öğretimde kalite ve mezuniyet sonrası istihdama ilişkin sorunlarda her geçen gün daha da artmaktadır.

Son iki yıldır yaşanan pandemi süreci tarımsal üretimin ne kadar kıymetli olduğunu bir kez daha göstermiştir. Fakat gelin görün ki uzun süredir kamuda kendine yer bulamayan meslektaşlarımızın içinde bulunduğumuz süreçte meslek icraları noktasında üç seçenekleri bulunmakta ya tarımsal özel sektörde çalışabilme ya BKÜ satış bayiliği yapabilmekte, veya meslek dışı işlerde çalışabilmekteler. Birçok platformda bakanlık yetkililerine bu konuda Odamızın çözüm önerilerini ilettik, hala bir sonuç alabilmiş değiliz.

Peki Tarımsal Öğretim konusunda nasıl bir düzenleme yapılmalı?

1. Ülkemizin Ziraat Mühendisi ihtiyacı ve bölgesel özellikleri dikkate alınarak, Ziraat Fakültelerinin sayıları ve dağılımları gerçekçi bir biçimde belirlenmelidir. Ziraat fakültelerindeki bölüm sayısı, bölgenin özellikleri ve tarımsal yapısına uygun olarak tespit edilmelidir.

2. Fakültelerin öğretim üyesi sayısı ve fiziksel kapasiteleri göz önünde tutularak kontenjanları belirlenmeli ve öğrenci kabul sayıları sınırlandırılmalıdır. Özellikle yeni açılan fakültelerdeki öğretim üyesi sayılarındaki yetersizlikler kısa sürede giderilmeye çalışılmalı, öğretim üyesi kadroları ve nitelikleri geliştirilmeli, fiziksel kapasiteleri uygun duruma getirilmeden öğrenci alınmamalıdır.

3. Ziraat Fakülteleri Tarımsal öğretimde akıllı tarım uygulamalarını entegre etmelidir. 21.yüzyılda yapay zekayı, teknoloji 4.0‘ı konuşurken müfredatta uygulamalı olarak bunların içerikleri, dünyadaki örnekleri anlatılmalıdır.

4. Ziraat Fakültelerinin geçmişte bazı Avrupa ülkelerinde olduğu gibi sayılarının azaltılması, öğrencilerin başka bilim alanlarına yönlendirilmesi gereklidir.
Tarımsal sigorta, yenilenebilir enerji kaynakları, tarımsal biyoteknoloji konularına müfredatta yer verilmelidir.

5. Ziraat Fakültelerinde uygulamalı eğitime ağırlık verilmelidir. En az bir dönem, mümkünse iki dönem sektörel staj yapılması zorunlu olmalıdır. Bu staj sonrasında mümkünse ihtisas konusu seçilmeli. Yani iki dönem staj 4+1 yıllık eğitim yapıldığında belli bir konuda ihtisaslaşmış Ziraat Mühendisi kavramı danışmanlığa doğru evrilmelidir.

6. Kamu kuruluşlarında istihdamın küçültüldüğü, öğrenci sayısının çığ gibi arttığı günümüzde, kaliteli uygulama ve staj yapabilmek için tam teşekküllü araştırma ve uygulama çiftliğine sahip fakülteler tercih edilmelidir. Tarımsal öğretimin uygulama alanlarına, laboratuvara, Ar-Ge’ ye dayanması zorunlu olmalıdır.

7. Ziraat Mühendislerine istihdam sağlayabilmek adına Tarım ve Orman Bakanlığının, Tarım Birliklerinin, Tarımsal Kalkınma Kooperatiflerinin, Ziraat Odalarının ve Yerel Yönetimlerin bölge genişliklerine göre belli sayıda Ziraat Mühendisi istihdam etmeleri gerekmektedir.

8.Tüm bunlar proje kapsamına alınıp hayata geçirilirse, Tarım ve Orman Bakanlığından meslektaşlarımıza getirdiği BKÜ sınavını kaldırmasını ve diğer meslek mensuplarını da bu işin eğitimini alan Ziraat Mühendisleri yerine ikame etmemesini talep ediyoruz.

Değerli meslektaşlarım, tarımsal politikalarımızı ithalata göre değil, üretime ve ihracata göre planlanmalıyız. Bu konuda tecrübeli insan kaynaklarımızdan makro seviyede faydalanmamız, dünyadaki son gelişmeleri yakından takip etmemiz gerekmektedir. Gelişmiş tüm ülkelerde bu böyledir. Sanayileşeceğiz diye yaşamsal önemi olan tarımsal üretimden asla vazgeçemeyiz, her iki sektör birbirine paralel olarak geliştirilmelidir. Sektörün sıkıntılı bir süreçten geçtiği bugün, pandeminin gölgesinde kutladığımız 176. Yıldönümümüze katılımınızdan dolayı siz değerli meslektaşlarımıza ve tüm katılımcılara şahsım ve şube yönetim kurulum adına teşekkür ederiz.

NECMİ BİRİM
TMMOB ZMO MERSİN ŞUBE BAŞKANI

Okunma Sayısı: 195
Fotoğraf Galerisi