2017 ÜNİVERSİTE TERCİH KILAVUZUNUN DEĞERLENDİRİLMESİ
TMMOB ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI`NIN
2017 ÜNİVERSİTE TERCİH KILAVUZU ÜZERİNDEN BİR DEĞERLENDİRMESİ
Birçok çok öğrencinin geleceğe ilişkin planları içinde önemli bir yer tutan üniversite eğitimine ilişkin tercihlerini yapacakları kılavuz yayınlandı. Gelecekte üyelerimiz olacak öğrencilerin yerleşeceği programların durumu, mesleki bir değerlendirme için büyük önem taşımaktadır.
Ziraat Fakülteleri Programları
2017 yılında Ziraat Mühendisliği eğitimi verilen 35 üniversitede 153 program açıldı. Bu yazı kapsamındaki değerlendirmelere, Ziraat Fakülteleri içinde yer alan 6 adet Peyzaj Mimarlığı, 7 adet Gıda Mühendisliği ve 2 adet Su Ürünleri Mühendisliği programı dahil edilmemiştir. Kontenjan verilen programların yer aldığı fakültelere ilişkin bilgiler Çizelge-1`de yer almaktadır.
Çizelge-1 Kontenjan Açılan Programların Yer aldığı Fakülteler
ÜNİVERSİTE /Program |
Bölüm Sayısı |
Kontenjan |
||||||||
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
1.ANKARA Ü. Ziraat Fakültesi |
9 |
9 |
9 |
9 |
9 |
417 |
363 |
363 |
370 |
370 |
2.A. MENDERES Ü. Ziraat Fak. |
9 |
9 |
8 |
8 |
8 |
324 |
315 |
309 |
309 |
314 |
3.ÇUKUROVA Ü. Ziraat Fak. |
8 |
8 |
7 |
7 |
8 |
360 |
312 |
281 |
306 |
322 |
4.EGE Ü. Ziraat Fakültesi |
9 |
9 |
9 |
9 |
9 |
319 |
289 |
289 |
304 |
304 |
5.ULUDAĞ Ü. Ziraat Fakültesi |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
252 |
242 |
242 |
277 |
279 |
6. AKDENİZ Ü. Ziraat Fakültesi |
8 |
8 |
7 |
8 |
9 |
283 |
233 |
227 |
273 |
289 |
7.19 MAYIS Ü. Ziraat Fakültesi |
9 |
9 |
8 |
8 |
7 |
289 |
269 |
248 |
243 |
237 |
8. SELÇUK Ü. Ziraat Fakültesi |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
268 |
253 |
253 |
268 |
288 |
9. 18 MART Ü. Ziraat Fakültesi |
8 |
8 |
7 |
9 |
7 |
258 |
248 |
222 |
284 |
254 |
10. S. DEMİREL Ü. Ziraat Fak. |
8 |
8 |
6 |
6 |
1 |
268 |
253 |
201 |
216 |
82 |
11. N. KEMAL Ü. Ziraat Fak. |
8 |
8 |
6 |
8 |
6 |
268 |
258 |
191 |
253 |
186 |
12. HARRAN Ü. Ziraat Fakültesi |
7 |
7 |
5 |
5 |
4 |
237 |
217 |
165 |
165 |
144 |
13. ERCİYES Ü. Ziraat Fakültesi |
6 |
6 |
5 |
7 |
6 |
211 |
201 |
161 |
217 |
176 |
14. OSMANGAZİ Ziraat Fakültesi |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
149 |
144 |
144 |
144 |
144 |
15. M. KEMAL Ü. Ziraat Fakültesi |
7 |
7 |
4 |
6 |
5 |
237 |
227 |
149 |
181 |
160 |
16. DİCLE Ü. Ziraat Fakültesi |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
144 |
139 |
139 |
124 |
144 |
17. SÜTÇÜ İMAM Ü. Ziraat Fak. |
7 |
7 |
4 |
4 |
5 |
242 |
222 |
144 |
144 |
150 |
18. ATATÜRK Ü. Ziraat Fakültesi |
7 |
7 |
4 |
8 |
6 |
222 |
222 |
129 |
188 |
146 |
19. G.OSMANPAŞA Ü. Ziraat Fak. |
6 |
6 |
4 |
7 |
5 |
201 |
201 |
124 |
162 |
125 |
20. AHİ EVRAN Ü. Ziraat Fakültesi |
4 |
4 |
3 |
5 |
4 |
150 |
140 |
113 |
145 |
114 |
21. ABANT. İ. B. Ü. Z. ve D. Bil. F. |
- |
1 |
3 |
4 |
4 |
- |
31 |
98 |
104 |
104 |
22. İNÖNÜ Ü. Ziraat Fakültesi |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
47 |
78 |
78 |
78 |
78 |
23. UŞAK Ü.Z. ve Doğa Bil. Fak. |
3 |
4 |
2 |
3 |
2 |
108 |
129 |
72 |
88 |
72 |
24. ORDU Ü. Ziraat Fakültesi |
4 |
4 |
3 |
4 |
2 |
134 |
124 |
88 |
94 |
57 |
25. NİĞDE Ü. Tar. Bil. ve Tek. Fak. |
2 |
2 |
2 |
3 |
2 |
62 |
62 |
62 |
88 |
62 |
26. 100. YIL Ü Ziraat Fakültesi |
4 |
4 |
3 |
3 |
3 |
139 |
119 |
108 |
73 |
68 |
27. IĞDIR Ü. Ziraat Fakültesi |
5 |
5 |
2 |
4 |
1 |
160 |
110 |
62 |
84 |
36 |
28. BOZOK Ü. Ziraat Fakültesi |
3 |
3 |
1 |
3 |
1 |
93 |
93 |
31 |
93 |
31 |
29. BİNGÖL Ü. Ziraat Fakültesi |
4 |
3 |
2 |
2 |
2 |
124 |
93 |
62 |
42 |
42 |
30. SİİRT Ü. Ziraat Fakültesi |
2 |
2 |
3 |
5 |
6 |
82 |
52 |
93 |
115 |
131 |
31. DÜZCE Ü. Ziraat Fakültesi |
- |
- |
1 |
1 |
1 |
- |
- |
21 |
26 |
26 |
32. ŞEYH E. Ziraat ve Doğa B. F. |
- |
2 |
1 |
1 |
1 |
- |
42 |
31 |
31 |
31 |
33. R. T. E. Ü. Z. ve Doğa Bil. Fak. |
2 |
2 |
1 |
2 |
2 |
82 |
52 |
16 |
37 |
32 |
34. ŞIRNAK Ü. Ziraat Fakültesi |
- |
1 |
1 |
1 |
1 |
- |
31 |
21 |
11 |
11 |
35. Adıyaman Ü. Tarım Bil. Tek. F. |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
- |
- |
- |
21 |
TOPLAM |
173 |
178 |
146 |
175 |
153 |
6130 |
5764 |
4937 |
5537 |
5030 |
Adıyaman Üniversitesi Tarım Bilimleri ve Teknolojisi Fakültesi ilk kez bu yıl öğrenci alacak. Fakülte sayısının bir artmasına karşın kontenjanlar 2016 yılına göre yaklaşık %10 azaltılarak 5030 olarak açıklandı. Kontenjan açılan program sayısı ise 22 azalarak 153 oldu.
Çizelge-2`de kontenjan açılan programlar yer almaktadır.
Çizelge-2 Kontenjan Açılan Programlar
POGRAMLAR (BÖLÜMLER) |
Bölüm Sayısı |
Kontenjan |
||||||
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
Bahçe Bitkileri |
31 |
23 |
28 |
25 |
1.039 |
785 |
906 |
758 |
Bitki Koruma |
25 |
29 |
29 |
27 |
922 |
1025 |
1046 |
981 |
Bitkisel Üretim ve Teknolojileri |
1 |
1 |
1 |
1 |
31 |
31 |
31 |
31 |
Biyosistem Mühendisliği |
8 |
4 |
6 |
8 |
279 |
135 |
187 |
239 |
Hayvansal Ür. ve Teknolojileri |
- |
- |
1 |
- |
- |
- |
26 |
- |
Kanatlı Hayvan Yetiştiriciliği |
- |
1 |
1 |
1 |
- |
25 |
16 |
16 |
Süt Teknolojisi |
3 |
2 |
2 |
2 |
63 |
42 |
42 |
42 |
Tarım Ekonomisi |
17 |
17 |
17 |
18 |
639 |
625 |
679 |
712 |
Tarım Makineleri ve Teknolojileri Mühendisliği |
8 |
9 |
9 |
8 |
198 |
210 |
179 |
193 |
Tarımsal Biyoteknoloji |
10 |
8 |
10 |
9 |
361 |
280 |
340 |
289 |
Tarımsal Genetik Mühendisliği |
1 |
1 |
1 |
1 |
31 |
31 |
31 |
31 |
Tarımsal Yapılar ve Sulama |
8 |
3 |
4 |
5 |
188 |
80 |
69 |
90 |
Tarla Bitkileri |
30 |
28 |
30 |
25 |
1.032 |
931 |
977 |
832 |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme |
15 |
9 |
16 |
7 |
435 |
270 |
437 |
263 |
Zootekni |
21 |
11 |
20 |
13 |
546 |
315 |
571 |
419 |
Ziraat Mühendisliği |
- |
- |
- |
3 |
- |
- |
- |
134 |
TOPLAM |
178 |
137 |
175 |
153 |
5.764 |
4785 |
5.537 |
5030 |
2017 yılında kontenjan açılan programlara bakıldığında Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Ziraat ve Doğa Bilimleri Fakültesi, Süleyman Demirel Üniversitesi Ziraat Fakültesi ve Adıyaman Üniversitesi Tarım Bilimleri ve Teknolojisi Fakültesinde Ziraat Mühendisliği programları açıldığı görülmektedir. Geçmişte denenmiş ve daha sonra vaz geçilmiş olan bu sisteme tekrar neden dönüldüğü konusunda kamuoyuna yapılmış bir bilgilendirme bulunmuyor.
Kontenjan açılan program sayısı Biyosistem Mühendisliğinde iki, Tarım Ekonomisi ve Tarımsal Yapılar ve Sulama programlarında bir artmasına karşın, diğer bölümlerde azalma olduğu görülmektedir. 2016 yılına göre kontenjan açılan yedi programın yer aldığı Zootekni ile dokuz programın yer aldığı Toprak Bilimi ve Bitki Besleme programlarındaki azalış dikkat çekicidir. 2016 yılında YÖK Destek Bursu nedeniyle önceki yıllarda yeterli tercih alamadığı için kontenjan verilmeyen programlara yeniden kontenjan verilmesinin isabetli bir yaklaşım olmadığı, 2017 yılı kontenjanlarından anlaşılmaktadır.
Bugüne kadar Ziraat Mühendisliği eğitimi içinde yer alan Biyosistem Mühendisliğinin, mezunlarının Biyosistem Mühendisi unvanı ile mezun olması nedeni ile Ziraat Fakülteleri içinde yer alan Gıda Mühendisliği, Peyzaj Mimarlığı ve Su Ürünleri Mühendisliği programları gibi ayrı değerlendirilmesi gerekmektedir. Ayrıca 2017 yılında ilk kez Ziraat Fakültesi dışında bir fakültede, N. Erbakan Üniversitesi Ereğli Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesinde Biyosistem Mühendisliği programı açıldı.
Ziraat Fakültelerinde zorunlu olmasa da yabancı dil eğitimine yönelik hazırlık sınıflarının açılması sevindirici bir gelişmedir. Ankara, Bilecik Şeyh Edebali, Bingöl, Bozok, Ege, Gaziosmanpaşa, Harran, Sütçü İmam, Namık Kemal, Ondokuz Mayıs, Uludağ ve Uşak Üniversitelerindeki Ziraat Fakültelerinde isteğe bağlı 1yıl süreli İngilizce Hazırlık programı bulunuyor. Niğde Ömer Halis Demir Üniversitesinde ise eğitim İngilizce veriliyor.
Su Ürünleri / Balıkçılık Programları
Kontenjan verilen Su Ürünleri / Balıkçılık programı sayısı 18 olmuştur. Onsekiz Mart Üniversitesi Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Fakültesi ile İskenderun Teknik Üniversitesi Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Fakültesi ve Atatürk Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Su Ürünleri Mühendisliği programları ile Ordu Üniversitesi Balıkçılık Teknolojisi Mühendisliği programlarına bu yıl kontenjan verilmiştir.Çizelge-3`de Su Ürünleri / Balıkçılık Programlarına ilişkin bilgiler yer almaktadır.
Çizelge-3 Su Ürünleri / Balıkçılık Programları
Üniversite/ Fakülte |
2016 |
2017 |
|
Kontenjan |
Yerleşen |
Kontenjan |
|
AKDENİZ Ü. Su Ürünleri Fakültesi |
16 |
16 |
26 |
ANKARA Ü. Ziraat F. Su Ür. Müh.(İngilizce) |
11 |
11 |
21 |
ANKARA Ü. Ziraat F. Su Ürünleri Müh. |
26 |
26 |
26 |
ATATÜRK Ü. Su Ürünleri Fakültesi |
X |
X |
11 |
ONSEKİZ MART Ü. Deniz Bil. ve Teknolojisi F. |
X |
X |
11 |
ÇUKUROVA Ü. Su Ürünleri Fakültesi |
11 |
5 |
11 |
EGE Ü. Su Ürünleri Fakültesi |
41 |
41 |
52 |
FIRAT Ü. Su Ürünleri Fakültesi |
11 |
3 |
11 |
İSKENDERUN T. Ü. Deniz Bil. ve Tek. Fak. |
X |
X |
11 |
İSTANBUL Ü. Su Ürünleri Fakültesi (2017-Su Bilimleri Fakültesi) |
52 |
52 |
52 |
İZMİR KÂTİP ÇELEBİ Ü. Su Ürünleri F. |
11 |
11 |
11 |
KTÜ Deniz Bilimleri Fakültesi |
11 |
7 |
11 |
MERSİN Ü. Su Ürünleri Fakültesi |
11 |
11 |
11 |
MUĞLA S. KOÇMAN Ü. Su Ürünleri F. |
11 |
11 |
16 |
ORDU Ü. Fatsa Deniz Bilimleri Fak. |
X |
X |
11 |
R.T.ERDOĞAN Ü. Su Ürünleri Fakültesi |
11 |
1 |
11 |
SİNOP Ü. Su Ürünleri Fakültesi |
11 |
3 |
11 |
S. DEMİREL Ü. Eğirdir Su Ürünleri Fakültesi |
11 |
3 |
11 |
Toplam |
245 |
201 |
325 |
2016 yılında yeterli tercih alamayan R.T. ERDOĞAN Üniversitesi, FIRAT Üniversitesi, Sinop Üniversitesi ve Çukurova Üniversitesi Su Ürünleri Fakültelerine yeterli tercih alamamalarına karşın kontenjan verilmiştir. 2016 yılından 245 olan kontenjan sayısı 2017 yılında 325 olmuştur. Su Ürünleri / Balıkçılık Programları ile ilgili dikkat çeken bir başka durum ise İstanbul Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesinin, Fakülte ve program adını değiştirmiş olmasıdır. Fakültenin adı Su Bilimleri Fakültesi, programın adı ise Su Bilimleri ve Mühendisliği olarak değişmiştir. Yeterli tercih alınamamasına ve mezunların istihdamına ilişkin sorunlar, sürekli gündem konusu olarak devam etmektedir. Sorunun gerçek nedenlerine yönelik çözümler yerine, defalarca denenmiş isim değiştirmeden medet umulması üzücüdür. Bu değişikliğe kontenjanının dolmasına ilişkin bir sorun olmayan bir fakülte tarafından ihtiyaç duyulması daha da üzücüdür.
Tütün Eksperliği Yüksek Okulu Tütün Eksperliği Programı
Celâl Bayar Üniversitesi (Manisa) bünyesinde yer alan Tütün Eksperliği Yüksek Okulu için 36 kontenjan verilmiştir. YGS-2 puan türü ile öğrenci alan bu okul, 2012, 2013 ve 2014 yılında 36 kişilik, 2015 ve 2016 yılında da 41 kişilik kontenjanının tümünü doldurmuştur.
Organik Tarım İşletmeciliği Programları
Ziraat Mühendisliği eğitimi ve mezunların istihdamına yönelik sorunlar her geçen gün büyürken, Uygulamalı Bilimler Yüksekokullarında açılan, YGS-6 puan türü ile öğrenci alan Organik Tarım İşletmeciliği Programları sorunu daha da büyütmektedir. Dört yıllık öğrenim süresi olan bu programlara 2017 yılında üç yeni program daha eklenmiştir.
Çizelge-4 Su Ürünleri / Balıkçılık Programları
Üniversite/ Yüksekokul |
2016 |
2017 |
|
Kontenjan |
Yerleşen |
Kontenjan |
|
Selçuk Ü. Çumra Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu |
41 |
41 |
41 |
Osmaniye Korkut Ata Ü. Kadirli Uygulamalı Bilimler Y.O. |
31 |
31 |
31 |
Pamukkale Ü. Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu(İÖ) |
62 |
62 |
62 |
Pamukkale Ü. Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu |
62 |
62 |
62 |
Bayburt Ü. Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu |
- |
- |
31 |
Bayburt Ü. Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu (İÖ) |
- |
- |
31 |
Iğdır Ü. Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu |
- |
- |
31 |
Toplam |
196 |
196 |
289 |
Uygulamalı Bilimler Yüksekokullarına YGS puan türünden öğrenci alınmaktadır. LYS puan türünden öğrenci alan programlar açısından adil olmayan, haksız bir rekabete yol açılmaktadır. Bu programların ayrıca YÖK Bursuna dâhil olması uygulamayı daha da adaletsiz hale getirmektedir. Bu haksız ve adil olmayan durumun giderilmesi için, bu programlara öğrenci alınacaksa LYS puan türünden öğrenci alınmalı ve program sorun daha fazla büyümeden Ziraat Fakülteleri bünyesine alınarak, diğer programlara alınan koşullarda öğrenci alınmalıdır. 2017 yılında önceki yıllarda YGS puan türünden öğrenci alan İlahiyat, İslam Bilimleri, İslami İlimler, Okul Öncesi Öğretmenliği, Kimya Öğretmenliği gibi bazı programların puan türü LYS puan türü olarak değiştirilmiştir. Aynı değişiklik bu programlar için de gerçekleştirilmelidir.
Su ürünleri/balıkçılık programlarında benzer sorunun yaşandığı Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Gökçeada Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Balıkçılık Teknolojisi programına 2017 yılında kontenjan verilmemiştir.
YÖK Destek Bursu
İlk kez 2016 yılında başlayan uygulama ile devlet üniversitelerindeki bazı programlara ilk üç sırada yerleşen öğrencilere YÖK Destek Bursu verilmektedir. 600 TL olan burs miktarı, 2017 yılı için 625TL/ay olarak belirlenmiştir. 2016 yılında Ziraat, Orman ve Su Ürünleri Mühendislikleri için getirilen uygulamaya Maden, Jeoloji, Jeofizik Mühendislikleri ile Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji programlarının da olduğu yeni programlar eklenmiştir.
YÖK Destek bursu 240 bin başarı sırası barajı getirilen mühendislik programları dışında kalan mühendislik programları için getirilmişti. 2017 yılında 240 bin başarı sırası barajı getirilen mühendislik programları içinde yer alan Maden, Jeoloji ve Jeofizik Mühendislikleri için hangi amaçla getirildiği anlaşılamamıştır. Bu programların son yıllardaki kontenjan ve yerleştirme sonuçları Çizelge 5-6 ve 7`de yer almaktadır.
Çizelge-5 Maden Mühendisliği Programları
Üniversite/ Fakülte |
2015 |
2016 |
2017 |
||
Kont. |
Yerleş. |
Kont. |
Yerleş. |
Kont. |
|
AFYON KOCATEPE Ü. Mühendislik Fakültesi |
11 |
11 |
11 |
5 |
11 |
BÜLENT ECEVİT Ü. Mühendislik Fakültesi |
11 |
7 |
11 |
1 |
11 |
CUMHURİYET Ü. Mühendislik Fakültesi |
X |
X |
11 |
2 |
11 |
ÇANAKKALE ONSEKİZ MART Ü. Mühendislik Fakültesi |
21 |
21 |
16 |
2 |
11 |
ÇUKUROVA Ü. Mühendislik-Mimarlık Fakültesi |
31 |
17 |
21 |
8 |
11 |
DİCLE Ü. Mühendislik Fakültesi |
26 |
11 |
26 |
7 |
11 |
DOKUZ EYLÜL Ü. Mühendislik Fakültesi |
82 |
82 |
82 |
75 |
82 |
DUMLUPINAR Ü. Mühendislik Fakültesi |
21 |
21 |
16 |
4 |
11 |
ESKİŞEHİR OSMANGAZİ Ü. Mühendislik Fakültesi |
52 |
52 |
41 |
32 |
31 |
HACETTEPE Ü. Mühendislik Fakültesi(İngilizce) |
62 |
62 |
62 |
62 |
62 |
İNÖNÜ Ü. Mühendislik Fakültesi |
21 |
17 |
16 |
0 |
X |
İSTANBUL TEKNİK Ü. Mühendislik Fakültesi |
41 |
41 |
62 |
62 |
62 |
İSTANBUL Ü. Mühendislik Fakültesi |
62 |
62 |
62 |
62 |
62 |
KARADENİZ TEKNİK Ü. Mühendislik Fakültesi |
41 |
41 |
41 |
13 |
21 |
MUĞLA SITKI KOÇMAN Ü. Mühendislik Fakültesi |
31 |
31 |
31 |
6 |
11 |
ORTA DOĞU TEKNİK Ü. Mühendislik Fak.(İngilizce) |
52 |
52 |
62 |
62 |
62 |
SELÇUK Ü. Mühendislik Fakültesi |
26 |
26 |
31 |
4 |
11 |
SÜLEYMAN DEMİREL Ü. Mühendislik Fakültesi |
11 |
11 |
16 |
3 |
X |
Toplam |
602 |
565 |
618 |
410 |
481 |
Maden Mühendisliği programlarında 2015 yılında %94 olan doluluk oranı, başarı sırası baraj uygulamasının uygulandığı 2016 yılında %66`ya düşmüştür.
Çizelge-6 Jeofizik Mühendisliği Bölümleri
Üniversite/ Fakülte |
2015 |
2016 |
2017 |
||
Kont. |
Yerleş. |
Kont. |
Yerleş. |
Kont. |
|
ANKARA Ü. Mühendislik Fakültesi |
26 |
26 |
45 |
15 |
21 |
DOKUZ EYLÜL Ü. Mühendislik Fakültesi |
41 |
41 |
48 |
8 |
21 |
İSTANBUL TEKNİK Ü. Maden Fakültesi |
41 |
41 |
122 |
62 |
62 |
İSTANBUL Ü. Mühendislik Fakültesi |
62 |
62 |
115 |
45 |
47 |
KARADENİZ TEKNİK Ü. Mühendislik Fakültesi |
X |
X |
12 |
2 |
11 |
KOCAELİ Ü. Mühendislik Fakültesi |
21 |
21 |
23 |
3 |
11 |
SAKARYA Ü. Mühendislik Fakültesi |
X |
X |
11 |
1 |
11 |
SÜLEYMAN DEMİREL Ü. Mühendislik Fakültesi |
X |
X |
11 |
1 |
X |
Toplam |
191 |
191 |
250 |
137 |
184 |
Jeofizik Mühendisliği programlarında 2015 yılında %100 olan doluluk oranı, başarı sırası baraj uygulamasının uygulandığı 2016 yılında %55`e düşmüştür.
Çizelge-7 Jeoloji Mühendisliği Programları
Üniversite/ Fakülte |
2015 |
2016 |
2017 |
||
Kont. |
Yerleş. |
Kont. |
Yerleş. |
Kont. |
|
AFYONKARAHİSAR K. Ü. Mühendislik Fakültesi |
11 |
11 |
10 |
4 |
11 |
AKDENİZ Ü. Mühendislik Fakültesi |
41 |
41 |
41 |
13 |
21 |
AKSARAY Ü. Mühendislik Fakültesi |
11 |
4 |
X |
X |
X |
ANKARA Ü. Mühendislik Fakültesi |
72 |
72 |
72 |
72 |
72 |
BALIKESİR Ü. Mühendislik Fakültesi |
21 |
21 |
16 |
1 |
X |
ÇANAKKALE 18 MART Ü. Mühendislik Fakültesi |
21 |
21 |
21 |
4 |
11 |
CUMHURİYET Ü. Mühendislik Fakültesi |
X |
X |
11 |
0 |
11 |
ÇUKUROVA Ü. Mühendislik-Mimarlık Fakültesi |
31 |
22 |
21 |
1 |
11 |
DOKUZ EYLÜL Ü. Mühendislik Fakültesi |
52 |
52 |
52 |
45 |
52 |
DUMLUPINAR Ü. Mühendislik Fakültesi |
11 |
10 |
11 |
2 |
11 |
FIRAT Ü. Mühendislik Fakültesi |
X |
X |
11 |
3 |
11 |
ESKİŞEHİR O.GAZİ Ü. Müh.-Mimarlık Fakültesi |
52 |
52 |
41 |
25 |
21 |
HACETTEPE Ü. Mühendislik Fakültesi |
52 |
52 |
52 |
52 |
52 |
İSTANBUL TEKNİK Ü. Mühendislik Fakültesi |
41 |
41 |
62 |
62 |
62 |
İSTANBUL Ü. Mühendislik Fakültesi |
82 |
82 |
72 |
72 |
72 |
KARADENİZ TEKNİK Ü. Mühendislik Fakültesi |
41 |
41 |
31 |
8 |
11 |
KOCAELİ Ü. Mühendislik Fakültesi |
52 |
52 |
41 |
10 |
11 |
MERSİN Ü. Mühendislik Fakültesi |
31 |
23 |
26 |
1 |
X |
MUĞLA SITKI KOÇMAN Ü. Mühendislik Fakültesi |
21 |
21 |
21 |
9 |
11 |
NİĞDE Ü. Mühendislik Fakültesi |
X |
X |
11 |
0 |
X |
ORTA DOĞU TEKNİK Ü. Mühendislik Fakültesi |
52 |
52 |
62 |
60 |
62 |
PAMUKKALE Ü. Mühendislik Fakültesi |
26 |
24 |
21 |
3 |
11 |
SELÇUK Ü. Mühendislik Fakültesi |
31 |
31 |
31 |
3 |
11 |
SÜLEYMAN DEMİREL Ü. Mühendislik Fakültesi |
11 |
11 |
11 |
1 |
X |
Toplam |
763 |
736 |
748 |
451 |
535 |
Jeoloji Mühendisliği programlarında 2015 yılında %96 olan doluluk oranı, başarı sırası baraj uygulamasının uygulandığı 2016 yılında %60`a düşmüştür.
Çizelgelerde yer alan verilerden ilk anda Maden, Jeofizik ve Jeoloji Mühendisliği programlarının doluluk oranlarının düşmesi YÖK Destek Bursu kapsamına alınmalarına neden olduğu gibi bir sonuç çıkarmak mümkündür. Ancak 2016 yılı yerleştirme sonuçları sonucu Çevre Mühendisliği programlarındaki doluluk oranının %46, Tekstil Mühendisliği programlarındaki doluluk oranının %49, Gıda Mühendisliği programlarındaki doluluk oranının %58 olduğu göz önüne alındığında bu saptamanın doğru olmadığı görülmektedir. Kaldı ki Uygulamalı Bilimler Yüksekokulları bünyesindeki Gıda Teknolojisi programlarına YÖK Destek Bursu verilirken, Gıda Mühendisliği programlarına verilmesi de dikkat çekici bir durumdur.
Sonuç Yerine
Yükseköğrenime ilişkin sorunlar her geçen gün artarak devam etmektedir. Sorun mezuniyet sonrası, ülkemizin genel işsizlik sorunu ile birlikte daha da büyümektedir. Yükseköğrenimdeki sorunun, öncelikle ilk ve orta öğretimde alınan eğitiminin kalitesi ile doğrudan ilgili olduğu unutulmamalıdır. Üniversite öncesi eğitim programlarının sürekli değiştirilmesi, bu değişikliklerde modern ve çağdaş eğitim müfredatlarının tam tersi uygulamalar geliştirilmesi nedeniyle yükseköğrenimin kalitesine ilişkin sorunlar, uzun yıllar gündemde kalmaya adaydır.
Kaynak; ÖSYM Tercih Kılavuzları