ADANA 2. KENT SORUNLARI FORUMU

ADANA 2. KENT SORUNLARI FORUMU
ADANA
27.02.2011

TMMOB Adana İl Koordinasyon Kurulu tarafından 26 Şubat 2011 günü düzenlenen Adana 2. Kent Sorunları Forrmu’nda, kentin sorunları tartışıldı.

 

Seyhan Oteli‘nde gerçekleştirilen forumun açılış konuşmasını Adana Kent Sorunları Sempozyumu Düzenleme ve Yürütme Kurulları Adına TMMOB Adana İl Koordinasyon Kurulu Sekreteri Mustafa ALTIOKKKA yaptı.

Adana İKK Sekreteri Mustafa ALTIOKKKA, 20-21 Mayıs 2011 tarihlerinde yapılacak Adana Kent Sorunları Sempozyumu öncesinde kent sakinlerinin ve toplumun farklı kesimlerinin sorunlarını tespit etmek, görüş ve önerilerini almak ve sempozyumda tartışılması gereken konuları saptamak üzere bu forumun yapılmasına karar verildiğini ifade ederek şöyle konuştu:

"TMMOB kuruluşundan bugüne kadar mühendislik, mimarlık ve şehir planlama alanındaki birikimini bir yandan mesleki örgütlenmesine yönlendirirken diğer taraftan mühendislik, mimarlık şehir planlama hizmetlerinin niteliğine yönelik çalışmalar sürdürmüştür, sürdürmektedir. TMMOB her türlü birikimini toplumsal sorumluluğun bir gereği olan topluma katkıya adamaktadır.

TMMOB, üyelerinin bilimsel ve mesleki deneyimlerini,  profesyonel ve amatör çalışmalar yaparak merkezi ve yerel yönetimlere yönelik eleştiri ve öneriler sunarak değerlendirmiştir. Bu çalışmaların doğal sonucu olarak toplumsal muhalefet ve farklı yaklaşımlar geliştirme geleneği doğmuştur.

ADANA‘DA KENTLEŞME ÇOK YÜKSEK

Ülkemizde kentlerde yaşayanlarsın sayısı hızla artmaktadır. 2009 yılı verilerine göre şehirde yaşayanların nüfusu ülke genelinde % 75,5 gibi çok yüksek bir orana ulaşmış durumdadır. Adana‘da ise bu oran % 87,5 gibi çok yüksek bir orandır.  Elbette bu artışın pergel yasası olarak bilinen yasadan dolayı bir çok köy ve beldenin belediye nüfusuna dolayısıyla kent nüfusuna dahil edilmek suretiyle manipülatif olarak abartıldığını da belirtmek gerekir. Tüm bunlara rağmen bugün insanımız önemli ölçüde kentlerde yaşamaktadır.

Kavramsal olarak kentte yaşamak bir diğer deyimle şehirli olmak kentli olmak anlamına gelmemektedir. Kentli nüfus artışına bağlı olarak kentlerimizde sorunlar artmış aynı zamanda gerek siyaset alanında ve gerekse toplumsal alanda kentlere yönelen ilgi de artmıştır.  Buna bağlı olarak mevzuatta ve idari sistemde birtakım değişiklikler yapılmış, yerel yönetimlerin yetki ve sorumluluk alanları genişletilmiştir. Diğer yandan sermaye akışı sanayi ve hizmetler sektöründeki açılımsızlık nedeniyle üretim dışı alanlara yönelmiş, başta gayrimenkul sektörü temel kazanç ve sermaye birikim aracına dönüşmüş kentlerdeki sermaye dolaşımının en önemli enstrümanı olmuştur.

Kentlere akan nüfus beraberinde birçok sorunu da birlikte getirmiştir.  Tarımdan kopan nüfus kentlerdeki niteliksiz işgücünün de en önemli nedeni olmuştur.

Kentlerde yaşayan yoksullara yönelik olarak yönetimlerce yapılan geçici yardımların toplumsal sorunları değil çözmesi, hafifletmesi bile olanaklı değildir. Kaldı ki uygulamanın kendisi bile tartışmalıdır.

Sonuç olarak kentsel suçların, açlık sınırının altında yaşayanların, evsizlerin ve sağlıksız koşullarda yaşayanların sayısı artmaktadır."

İŞSİZLİKTE ADANA BİRİNCİ

Kentlerde nitelikli yaşam koşullarının sağlanabilmesi "TMMOB‘nin Kriterleri" olarak da adlandırılabilecek farklı öncelikler ve kriterlerin dikkate alınmasını isteyen Adana İKK Sekreteri Mustafa ALTIOKKA, tüm bu tespitlere ilave olarak; yanlış yatırım tercihleri, merkezi ve yerel yönetimlerin kente uygun olmayan ulaşım ve kentleşme politikaları, yerel yönetimlerdeki kaos, plansızlık, işsizlik ve yoksulluğun neden olduğu sorunlar ile boğuşan, kimliksiz ve kişiliksiz bir kent haline dönüşme tehdidi altında olduğunu vurguladı. ALTIOKKA şunları söyledi:

" Kentimizde 2009 yılı verilerine göre ülke genelindeki işsizlik oranı % 11,0 olduğu halde bu oran % 20,5‘dir. Gene kentimizde SGK‘ya bağlı çalışan sayısı 356.545 bin kişi olmasına karşın Adana Valiliğinin 2009 Haziran ayı verilerine göre kentte yeşil kartlı aile sayısı 322.525‘dir. Bu durum kentimizdeki yoksulluğun da en temel göstergesidir.

ADANA EN ZENGİN YÜZDE 1‘LİKTE İKİNCİ SIRADA

Adana aynı zamanda sınıf çelişkilerin en derin olduğu illerin başında yer almaktadır. Örneğin en zengin  % 1‘lik dilimin İstanbul‘da aylık hane halkı geliri 27,5 milyar TL,  bunu 2.  sırada Adana takip etmekte Adana‘daki süper zenginlerin aylık hane halkı geliri 18 milyar TL olmaktadır.  En zengin % 1‘lik kesim Adana ve İstanbul‘da il gelirinin  % 29 una sahiptir ve bu durum iller sıralamasında 1.dir.

ADANA GÖÇ VERİYOR

Net göç hızı azalarak göç veren konuma gelen Adana‘nın çeşitli parametrelerle desteklenen sosyo ekonomik gelişmişlik düzeyi de gittikçe gerilemektedir.

30 yıl önce büyük iddialarla ilan edilen  "İmarlı Kent / 200 Bin Konut / 1 Milyon Nüfuslu Yeni Adana" modeli; tarlaların apartmanlaşmasıyla yüksek emlak rantının sağlanması, bloklar halinde beton yığını oluşturarak planlı ve kimlikli kentleşme ilkelerini tümüyle yadsıması ve mevcut eski Adana‘ya öldürücü bir darbe vurması dışında bir yarar sağlamamış, yanlış kentleşme modeline ülke çapında somut bir örnek olarak karşımıza çıkmıştır.

Kentimiz çağdaş gelişmelerden payını alamamış, sahip olduğu doğal, kültürel ve tarihi potansiyelini yeterince değerlendiremeyerek görece bazı üstünlüklerini de birer birer yitirmeye başlamıştır.

Sempozyuma, CHP Adana Milletvekili Hulusi GÜVEL, Adana Büyükşehir Belediyesi İmar Danışmanı Uğur TUNCEL, TMMOB‘ye bağlı odaların başkanları, yöneticileri, CHP İl Başkanı Zeydan KARALAR, siyasi parti temsilcileri, sivil toplum kuruluşu temsilcileri ve muhtarlar katıldı.

 

Okunma Sayısı: 911
Fotoğraf Galerisi