BİTKİ KARANTİNASI İNSPEKTÖR YÖNETMELİĞİ`NE KARŞI DAVA AÇTIK

MERKEZ
08.08.2011
 

 Yürütmenin Durdurulması Taleplidir

 

DANIŞTAY BAŞKANLIĞINA

DAVACI                                  : TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası

VEKİLİ                                    : Av.Zühal DÖNMEZ-41998670172

DAVALI                                   : T.C.Tarım ve Köyişleri Bakanlığı

KONU                                      :21 Nisan 2011 tarih 27912 sayılı RG`de yayınlanan "Bitki Karantinası İnspektör Yönetmeliği"nin 5.maddesinin 1.fıkrası (a) bendindeki "..orman mühendisi veya orman endüstri mühendisi olarak veya Çevre Orman Bakanlığı İl Müdürlüğü, Orman Bölge Müdürlüğü veya Orman İşletme Müdürlüğünde orman mühendisi veya orman endüstri mühendisi.." cümlesinin, 6.maddesinin 1.fıkrası (a) bendi 2. "Genel Müdürlük ihtiyaç duyduğunda Çevre ve Orman Bakanlığı ve Orman Genel Müdürlüğünden inspektör yetiştirmek üzere orman mühendisi veya orman endüstri mühendisi görevlendirmesini teklif eder" cümlesinin ve 9.maddesinin 2.fıkrasındaki "…orman mühendisi, orman endüstri mühendisi …" cümlesinin yürütmesinin durdurulması ve iptaline  karar verilmesi talebidir.

AÇIKLAMALAR       VE İPTAL NEDENLERİ

            Dava konusu Yönetmelik, inspektör olarak görevlendirilecek teknik personelin; seçimi, teklifi, eğitimi, sınavı, adaylık süreçleri ile görev, yetki, sorumluluk, çalışma ve görevlendirme süresinin sona ermesine ilişkin usul ve esasları düzenlemekte olup önceki 22/01/2009 tarihli Zirai Karantina İnspektör Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlükten kaldırılan Yönetmeliğin bazı maddelerinin iptali için  Orman Mühendisleri Odası tarafından açılan dava halen Danıştay 2.Dairesinin E.2009/1321 sayılı dosyasında derdesttir. Davalı Bakanlık nedense, bu dava sonuçlanmadan yeni bir Yönetmelik yaparak Davacı Oda`nın istediği düzenlemeleri getirmiştir. Gene, Zirai Karantina Tüzüğünün 58.maddesine rağmen önce Zirai Karantina Yönetmeliğinde Değişiklik yapılmış ve aynı düzenleme getirilmiştir. Bu değişikliğe karşı da dava açılmış olup halen Danıştay 10.Dairesinin E.2010/6591 sayılı dosyasında derdesttir. Ne üzücüdür ki davalı Bakanlığın hiç bir düzenlemesi istikrarlı bir şekilde uygulanamadan ortadan kaldırılmaktadır. Oysa Yönetmeliğin konusu sağlığı doğrudan ilgilendirmektedir.

İnspektörün görev ve yetkileri sayılmış olup bunlar genel anlamda zirai mücadele, zirai karantinanın bütün işlemlerini kapsamaktadır. Bütün bu işlemler ise Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğü, bitki koruma hizmetlerine bağlı 3 şube müdürlüğü tarafından yürütülmektedir (zirai mücadele şube müdürlüğü., zirai mücadele ikmal şube müdürlüğü., zirai mücadele eğitim ve kontrol şube müdürlüğü).

Müvekkil ODA mevzuatına göre de ziraat mühendislerinin bu konulardaki görev ve yetkileri açıktır. 7472 Sayılı Ziraat Yüksek Mühendisliği Hakkında Kanun, Ziraat Yüksek Mühendislerinin  mesleki iştigal veya ihtısas sahaları dahilinde olmak üzere araştırma, ıslah, yetiştirme, toprak muhafaza, zirai mücadele, ziraat alet ve makinaları, bahçe mimarisi, toprak tasnifi, toprak, su, gıda, yem, kimyevi gübre, nebat tahlilleri, teknoloji, zootekni, zirai ekonomi gibi bilumum zirai hizmet ve faaliyetlerde bulunmaya, lisans aldıkları veya ihtısas yaptıkları sahalara ait keşif, plan ve projeleri hazırlamaya ve tatbik etmeye, bütün bu sahalarda gerekli kontrol, muayane, ekspertiz, ehlivukuf işlerini görmeye, raporlar tanzim etmeye, zirai danışma büroları ve laboratuvarları açmaya, hususi müessese ve işletmeler kurmaya ve idare etmeye veya bunların mesul müdürlüğünü ifaya salahiyetli olduklarını düzenlemiştir.

            Ziraat Mühendislerinin Görev Ve Yetkilerine İlişkin Tüzükte de Ziraat Mühendislerinin Genel Çalışma Alanları, Görev ve Yetkileri gösterilmiş olup, bu yetki ve görevler arasında iptalini talep ettiğimiz Tüzük hükmünde gösterilen görev de bulunmaktadır. Buna göre; tarım ürünlerinin yetiştirilmesi, hasadı, işlenmesi, depolanması, ambalajlanması ve pazarlanması aşamalarında; her türlü hastalık ve zararlılar konusunda teşhis, ilaç ve metod önerisi, mücadele, planlama ve uygulamaların denetlenmesi, gazlama (fümigasyon) gibi faaliyetler ziraat mühendisleri tarafından yürütülür. Her türlü zirai mücadele ilacıyla parazit ve predatörleri üreten, ithal ve ihraç eden, depolayan, pazarlayan veya dağıtan işletmeler bu faaliyetleri için teknik eleman veya danışman olarak ziraat mühendisi çalıştırırlar. Tarım ürünlerinin yetiştirilmesi, hasadı, işlenmesi, paketlenmesi, depolanması, satışı, ithal ve ihracı, taşınması işlemleri sırasında uygulanacak her türlü iç ve dış karantina esaslarının saptanması ve uygulanması ziraat mühendislerince yürütülür. Tarımda kullanılan büyüme düzenleyici ilaç, vitamin, hormon, bakteri gibi kimyasal ve biyolojik preparatların üretimi, ithali, pazarlama ve dağıtımı alanlarında çalışan işletmeler teknik eleman veya danışman olarak ziraat mühendisi çalıştırırlar.

            TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Meslek İçi Eğitim, Uzmanlık  ve Belgelendirme Yönetmeliği`nin 6.maddesinin (e) bendine göre "Zirai Mücadele" (f) bendine göre de "Zirai Karantina" ziraat mühendisliği hizmet alanları içerisindedir.

            Dava konusu Yönetmelik ile orman mühendisi ve orman endüstri mühendisine de inspektör olabilme yetkisi verilmiştir. Bu düzenleme, yukarıda belirtilen üst hukuk normlarına aykırıdır. Uygulamada büyük bir kargaşa baş göstermiştir. Ziraat Mühendisi dışında bu alanda yetişmiş eleman bulunmamaktadır. Başta 6968 sayılı Zirai Karantina Kanununda olmak üzere Tüzük ve Yönetmeliklerde bitki ve bitkisel ürün tanımı açıktır, buna göre Bitki; her türlü dikim amaçlı bitki ile bunların ürünleri, tohum, fide, fidan, çelik, aşı kalemi, yumru, kök, soğan, meyve, çiçek, yaprak, doku ve diğer her türlü parçalarını, Bitkisel ürün; tane dâhil bitkisel orijinli işlenmemiş materyal ve işlendiği halde doğası ve işleme şekli nedeniyle zararlı organizmaların girişi ve yayılması açısından risk taşıyan işlenmiş ürünü, ifade eder.

Orman mühendisi ve Orman endüstri mühendisine bu yetkinin verilmesi gerekçesi, inspektör tanımında geçen orman ürünleri ve ahşap ambalaj malzemeleri işleridir. Oysa bu maddelerin karantine edilmesi ile Orman mühendisi ve Orman endüstri mühendisinin aldığı eğitim ve yaptığı işin hiçbir ilgisi bulunmamaktadır. Bu nedenle telafisi güç ve imkansız zararların meydana gelmemesi için Yürütmenin durdurulmasına karar verilmesini talep etmekteyiz.

HUKUKİ NEDENLER          : Anayasa, İYUK, 7472 Sayılı K.,  Ziraat   Mühendislerinin  Görev ve

                                                 Yetkilerine İlişkin Tüzük, Yönetmelikler, İlgili tüm  mevzuat.

SONUÇ                                  : 21 Nisan 2011 tarih 27912 sayılı RG`de yayınlanan "Bitki Karantinası İnspektör Yönetmeliği"nin 5.maddesinin 1.fıkrası (a) bendindeki "..orman mühendisi veya orman endüstri mühendisi olarak veya Çevre Orman Bakanlığı İl Müdürlüğü, Orman Bölge Müdürlüğü veya Orman İşletme Müdürlüğünde orman mühendisi veya orman endüstri mühendisi.." cümlesinin, 6.maddesinin 1.fıkrası (a) bendi 2."Genel Müdürlük ihtiyaç duyduğunda Çevre ve Orman Bakanlığı ve Orman Genel Müdürlüğünden inspektör yetiştirmek üzere orman mühendisi veya orman endüstri mühendisi görevlendirmesini teklif eder" cümlesinin ve 9.maddesinin 2.fıkrasındaki "…orman mühendisi, orman endüstri mühendisi …" cümlesinin Yürütülmesinin Durdurulmasına, yargılama giderleri ile vekalet ücretinin karşı tarafa yükletilmesine karar verilmesini saygı ile arz ve talep ederiz.  

Av.Zühal DÖNMEZ

Davacı Vekili

Okunma Sayısı: 1221