BÖLGEMİZDE YENİ BİR HAVAALANINA İHTİYAÇ YOKTUR

BÖLGEMİZDE YENİ BİR HAVAALANINA İHTİYAÇ YOKTUR
ADANA
18.10.2008

Ulaştırma Bakanı Binalı Yıldırım'ın Mersin Lojistik Fuarı'nı ziyareti sırasında "Çukurova Bölgesel Havalimanı Mersin'e kurulacak" yönündeki açıklaması üzerine Adana'daki bazı sivil toplum kuruluşu temsilcileri, uyarı niteliğinde bir rapor yayınladı. 15 Sivil Toplum Kuruluşu (STK) temsilcisi, bölgeye sil baştan kurulacak bir havalimanının çok yüksek rakamlara mal olacağına dikkat çekti.

 

Adana Güçbirliği Vakfı, Adana Tabip Odası, Çukurova Gazeteciler Cemiyeti, TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası, TMMOB Mimarlar Odası, TMMOB Harita Mühendisleri Odası, TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası, TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası, TMMOB Peyzaj ve Şehir Plancıları Odası, AGİAD, ADSİAD, İŞKAD, ÇUGİAD ve Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği Adana Şubesi yöneticileri Gazeteciler Cemiyeti‘nde, Çukurova Bölgesel Havalimanı‘nın Mersin‘e kurulmak istenmesine tepki gösterdiler.

Ortak basın açıklamasını okuyan Güçbirliği Vakfı Başkanı Prof. Dr. Hamit Serbest, Adana Havalimanı hakkında somut verilere dayalı bir değerlendirme yapmak amacıyla hazırlanmış bir rapor bulunduğunu kaydetti. Bu raporun hazırlanışında konunun teknik yönü ile ilgili olan TMMOB (Türk Mimar ve Mühendisler Odaları Birliği) bünyesindeki Meslek Odaları ile Adana kamuoyunda kanaat önderliği yapma konumunda olan Odalar ve Sivil Toplum Kuruluşlarının katkıları bulunduğunu belirten Serbest, "Dolayısıyla, tüm bu kuruluşların ortak görüşü olarak söz konusu raporun kısa bir özeti bu bildiri ile sunulmaktadır. Bilindiği gibi, uluslararası bir bölgesel havaalanının Mersin‘e yapılacağı açıklamaları Adana ile Mersin arasında böyle bir tartışma başlatmıştır. Coğrafi konumları nedeniyle ortak kaderi paylaşma durumunda olan Adana ve Mersin illeri arasında siyasi beklentilerle sun‘i gündem yaratılmasını doğru bulmadığımızı öncelikle belirtmek isteriz" diye konuştu.

Serbest, ancak ne yazık ki Adana ve Mersin‘i temsil eden kuruluşların karşılıklı olarak konu hakkında duygusal içerikli bildiriler ve basın toplantıları düzenleme durumuna getirildiklerine dikkat çekerek, özetle şöyle konuştu:

"Bu gelişmelerden Adana ve Mersin illerinin ortak çıkarına uygun bir sonuç doğması mümkün değildir, geçmişte bunun birçok örneğinin yaşandığı bölgemiz insanı tarafından hatırlanacaktır. Ne yazık ki, bu örneklerin hiç birisi de bölge adına sosyal, kültürel ve ekonomik yarar sağlayabilecek sonuçlar doğurmamıştır. O nedenle, bu raporun Adana ve Mersin illeri arasında kısır çekişmeler yaratacak suni gündemlerle ortaya çıkmaktan vazgeçilmesi için de bir uyarı olarak kabul edilmesini istiyoruz. Ayrıca, Adana adına topluca hareket eden kuruluşlar olarak bu raporun kendi adımıza bölgemiz çıkarları için sağduyulu bir davranış sergileyeceğimizin teminatı olarak görülmesini ve benzer bir davranış biçimini göstermeleri için Mersin ili kurum ve yetkililerine de davet olarak anlaşılmasını talep ediyoruz.

Bu raporda havaalanı konusu bölgenin demografik verileri, ekonomik faaliyetleri, gelişimine yönelik öngörüler, arazi özellikleri, ulaşım biçimleri, fiziki kısıtlamalar, kamulaştırma ihtiyaçları ve tahmini inşaat maliyetleri dikkate alınarak değerlendirilmiştir. Mevcut havaalanını genişletmek yerine başka bir yere havaalanı yapmak en az iki katı maliyet getirecektir.

Çukurova bölgesi genellikle Adana ve Mersin illerini kapsayacak şekilde anlaşılmakla birlikte; coğrafi bütünlüğü göz önüne alındığında, bölgenin batıdan doğuya doğru Mersin, Tarsus, Adana, Ceyhan, Osmaniye ve İskenderun‘u da kapsayacak şekilde düşünülmesi gerektiği açıktır. Bölgede oluşan ve yakın zamanda gerçekleşmesi beklenen yatırımlar ve ekonomik faaliyetler bu bütünlüğü kaçınılmaz kılacaktır.

Bölgenin doğusu, Yumurtalık‘taki BOTAŞ ve BTC tesisleri ile rafineri, petrokimya, petrol ürünleri ve termik santral alanlarında yapılacak yatırımlar için önemli bir potansiyele sahiptir ve 4 adet rafinerinin bölgeye yapılacak olması Adana Yumurtalık Serbest Bölgesi‘ne ayrı bir önem kazandırmıştır. Ayrıca; Yumurtalık-İskenderun arasındaki bölgede tersane sektöründe çalışmaların başlaması, İskenderun Demir Çelik tesislerinde yassı çelik imalatı için gerekli yatırımın tamamlanması bu bölgede çok yoğun bir yan sanayi doğuracaktır. Özellikle otomotiv ve kimya sanayine yönelik oluşacak yan sanayinin İskenderun‘un batısından Yumurtalık ve Adana‘ya doğru yayılacağı hatta Osmaniye bölgesini de kapsayacağı açıktır. Adana ve doğusundaki kentsel nüfus toplamın yaklaşık % 70‘ini oluşturmaktadır. Kentsel nüfus verileri ile birlikte yukarıda belirtilen gelişmeler dikkate alındığında İskenderun - Mersin hattı üzerindeki ekonomik etkinliğin Adana ve doğusunda geri kalan bölgeye göre çok daha yoğun olacağı görülmektedir.

Ulaştırma Bakanlığı‘nca yapılan fizibilite çalışmalarında Adana havaalanının bulunduğu yerde gelişen ihtiyaçları karşılayacak şekilde genişletilmesinin mümkün olmadığı varsayımından hareket edilmektedir. Bakanlık raporunda; "yer seçimi çalışmalarında bölgede havaalanı amaçlı kullanılabilecek alanlara rastlanamadığı" kaydedilmiştir. Buna rağmen, havaalanı ısrarla bu bölgeye taşınmaya çalışılmaktadır"

YEREL SEÇİMLER UNUTULMASIN

İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Adana Şube Başkanı Sadi Sürenkök de yapılması düşünülen havalimanı siyasi bir yatırım için yapılacaksa 2009 yılı Mart ayında yapılacak yerel seçimlerinde unutulmaması gerektiğini vurguladı. Sürenkök, "Eğer Adana‘ya zarar verecek adımlar atılırsa, buna izin verenlerde gerçekleştirenlerde bedelini öder" diye konuştu.

BİZİMDE ELİMİZDE KOZLAR VAR

Çukurova Genç İşadamları Derneği (ÇUGİAD) Başkanı Barış Rişvanoğlu da "Sorunumuzu duyuramayacaksan bizimde elimizde kozlar var. Biz yönetiliyorsak yönetenleri de biz seçiyoruz. Bunun unutulmaması gerek. Ekonomik dalgalanma ortamında böylesine mali külfet getirecek bir proje hepimize zarar verir. Bölgede BTC gibi önemli projelerin de yürütüldüğü unutulmamalı" dedi. 

Toplantıda Odamızı Adana Şube II. Başkanımız Saim İNCE temsil etti.  

 

Okunma Sayısı: 1125