ETKİN BİR NARENCİYE POLİTİKASI YOK
YENİ ADANA GAZETESİ, BARIŞ GAZETESİ, EKSPRES GAZETESİ, 5 OCAK GAZETESİ
ZMO Adana Şube Başkanı Ayhan BARUT, narenciyenin dalında çürümeye terk edilmemesi için ihracatın teşviklerle desteklenmesi gerektiğini söyledi.
Türkiye, narenciye üretiminin yüzde 30’una yakınını karşılayan Adana’da, üreticiler yeni sezon hazırlıklarını tamamlarken, bu yılki ürünün dalında çürümeye terk edilmemesi için ise etkin bir politika oluşturulması ve ihracatın teşvik primleri ile desteklenmesi gerektiği bildirildi.
Ziraat Mühendisleri Odası Adana Şube Başkanı Ayhan BARUT, yaptığı açıklamada, Türkiye’nin yaklaşık 2 milyon 750 bin ton narenciye üretimi ile Akdeniz ülkeleri arasında önemli bir yerde bulunduğunu ancak, etkin bir narenciye politikasının bulunmadığını öne sürdü.
Narenciye üreticisinin son 3-4 yıldan bu yana çeşitli sorunlarla boğuştuğunu ileri süren Barut, “2006 yılında da bu sorunların yaşanmaması, narenciyenin dalında çürümeye terk edilmemesi için iyi bir politika oluşturarak, el birliği ile sorunların çözülmesi gerekmektedir” dedi.
Narenciyede yaşanan sorunların, üretim ve pazarlama olmak üzere iki başlık altında toplanabileceğini vurgulayan Barut, şöyle konuştu:
“Narenciyede girdi maliyetleri her geçen yıl artıyor. Üretici, tüketici isteklerine yönelik yeterli miktarda, sağlıklı ve ucuz fidan bulamıyor. Hastalık ve zararlılarla mücadelede yetersiz kalınıyor. Tüm bunların yanı sıra ürünü pazarlamak isteyen üretici, etkin ve işleyen bir pazarlama sisteminin olmaması nedeniyle ürününü pazarlayamıyor.”
Barut, önceki yıllarda narenciye üreticisini ihracata yönlendirmek amacıyla uygulanan 100 dolarlık ihracat teşvik primlerinin 50 dolara kadar gerilediğini belirterek, narenciye üreticisinin ihracat yapabilmesi için bu rakamın yeniden 100 dolar seviyesine çıkarılması gerektiğini ifade etti.
Dış ticarette kimyasal kalıntı, kalite standardı, insan sağlığına uygunluk gibi tarife dışı engellerin, geleneksel gümrük tariflerinin önüne geçtiğini vurgulayan Barut, şunları kaydetti:
“Bu tarife dışı engellerin aşılması ihracatçıların yanı sıra devletin de görevidir. Örneğin, önemli bir pazarımız olan Rusya ile ihracatımız, geçtiğimiz yıl (Akdeniz Sineği) önemli bir darbe almıştır. Ancak, sorun bu yıl da karşımıza çıkabilir, burada Tarım ve Köyişleri Bakanlığı yeterince mücadele edememiş, sorunun kısa vadeli çözümlerle aşılması öngörülmüş. Sorunların çözümü için kalıcı adımlar atılması gerekir.”