FINDIK DOSYASI
Don felaketi 2014 yılında fındık üretiminin %25 oranında düşmesine neden oldu...
Yaşanan don olayları sonunda 2014 yılında fındık üretimi 2013`e göre %25 kayıpla 412 bin ton`a düşmüştür…
Siyasetten arındırılmış ve gerçek sahibi üreticilerin olduğu güçlü bir kooperatif birliği fındığın geleceği açısından çok önemlidir..
DÜNYADA FINDIK SEKTÖRÜ
ÜRETİM
Fındık, bademden sonra dünyada yetiştiriciliği en yaygın olarak yapılan sert kabuklu bir meyvedir. Fındığın kültür çeşitleri Türkiye, İtalya, İspanya, ABD, Çin, İran, Yunanistan, Fransa, Azerbaycan, Rusya, Kırgızistan, Portekiz, Beyaz Rusya, Moldova, Tacikistan, Gürcistan, Ukrayna, Tunus, Macaristan, Kıbrıs ve Kamerun`da yetiştirilmektedir.
Dünya fındık üretimi, 1960`lı yıllarda yaklaşık 250 bin ton dolayında iken son 5 yıllık süreçte ortalama 797 bin tona çıkmıştır. Dünya fındık üretiminin yaklaşık %70`ini gerçekleştiren Türkiye`yi sırasıyla İtalya ve Azerbaycan izlemektedir.
Dünya Fındık Üretimi (Kabuklu/Ton)
| 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | Ortalama |
Türkiye | 500.000 | 600.000 | 430.000 | 660.000 | 549.000 | 547.800 |
İtalya | 85.000 | 87.200 | 140.000 | 84.000 | 120.000 | 103.240 |
Azerbaycan | 30.000 | 25.000 | 55.000 | 40.000 | 35.000 | 37.000 |
Gürcistan | 27.000 | 40.000 | 30.000 | 28.000 | 30.000 | 31.000 |
ABD | 42.600 | 24.500 | 35.000 | 32.000 | 35.000 | 33.820 |
İspanya | 18.000 | 20.000 | 22.000 | 16.000 | 19.500 | 19.100 |
Diğerleri | 20.000 | 27.000 | 27.000 | 25.000 | 25.000 | 24.800 |
Toplam | 722.600 | 823.700 | 739.000 | 885.000 | 813.500 | 796.760 |
İHRACAT
Dünyada fındık tüketiminin tümüne yakın kısmı (%91) Avrupa ülkeleri tarafından gerçekleştirilmekte ve büyük ölçüde (%80`i) çikolata ve şekerleme sanayiinde hammadde olarak kullanılmaktadır.
Dünya fındık ihracatının son 5 yıllık ortalaması kabuklu fındık karşılığı 621 bin tondur. Bunun %80`ini Türkiye gerçekleştirmektedir.
Diğer önemli fındık ihracatçısı ülkeler İtalya, Azerbaycan, Gürcistan, ABD ve İspanya`dır. Bununla birlikte üretici olmamalarına rağmen ithal ettiği fındığı iç veya işlenmiş olarak ihraç eden diğer ülkeler Almanya, Fransa, Hollanda, Belçika, İsviçre`dir.
Dünya Fındık İhracatı (Yıllık bazda-kabuklu/Ton)
| 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | Ortalama |
Türkiye | 441.972 | 504.610 | 487.532 | 531.488 | 549.314 | 502.983 |
İtalya | 31.157 | 30.130 | 28.510 | 28.320 |
| 29.529 |
Azerbaycan | 24.334 | 17.006 | 25.804 | 20.500 |
| 21.911 |
Gürcistan | 28.670 | 23.216 | 38.184 | 27.106 |
| 29.294 |
Almanya | 7.184 | 7.646 | 9.868 | 5.658 |
| 7.589 |
İspanya | 6.745 | 4.323 | 5.559 | 4.652 |
| 5.320 |
ABD | 32.214 | 13.337 | 19.967 | 3.142 |
| 17.165 |
Fransa | 4.744 | 5.249 | 4.607 | 2.024 |
| 4.156 |
Çin | 9.461 | 10.127 | 7.193 | 432 |
| 6.803 |
Diğerleri | 15.582 | 16.527 | 55.039 | 16.584 |
| 25.933 |
Toplam | 602.063 | 632.171 | 682.263 | 639.906 | 549.314 | 621.143 |
İTHALAT
Dünyadaki en büyük fındık ithalatçısı ülkeler sırasıyla; İtalya, Almanya, Fransa, Rusya, Belçika ve İsviçre`dir. Çikolata ve şekerleme sanayiinin gelişmiş olduğu ithalatçı ülkeler, aynı zamanda fındığın ikamesi olan bademin de en önemli alıcısı durumundadırlar.
Dünya Fındık İthalatı (Yıllık Bazda-Kabuklu/Ton)
| 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | Ortalama |
İtalya | 112.035 | 102.610 | 83.458 | 94.904 | 94.790 | 97.559 |
Almanya | 137.410 | 72.364 | 65.156 | 70.752 | 57.106 | 80.558 |
Fransa | 39.143 | 31.788 | 56.004 | 58.165 | 57.784 | 48.577 |
Belçika | 27.726 | 13.590 | 15.272 | 48.463 | 13.944 | 23.799 |
Rusya | 27.038 | 18.249 | 22.102 | 28.166 | 26.358 | 24.383 |
İsviçre | 23.479 | 20.163 | 18.996 | 19.149 | 17.502 | 19.858 |
Hollanda | 14.995 | 6.394 | 7.230 | 7.384 | 7.110 | 8.623 |
Çin | 13.228 | 19.191 | 5.200 | 12.630 | 1.334 | 10.317 |
Polonya | 12.456 | 13.130 | 14.054 | 15.021 | 20.624 | 15.057 |
Kanada | 11.382 | 10.668 | 17.488 | 21.549 | 22.240 | 16.665 |
Vietnam | 9.429 | 15.773 | 13.383 | 9.330 | 340 | 9.651 |
İspanya | 12.783 | 11.693 | 11.123 | 10.126 | 10.496 | 11.244 |
Avusturya | 17.062 | 4.797 | 5.217 | 6.366 | 5.062 | 7.701 |
Mısır | 6.537 | 6.435 | 8.457 | 4.746 | 7.156 | 6.666 |
Diğerleri | 109.949 | 71.504 | 84.882 | 81.108 | 89.287 | 87.346 |
TOPLAM | 574.652 | 418.349 | 428.022 | 487.859 | 431.133 | 468.003 |
TÜRKİYE`DE FINDIK SEKTÖRÜ
ÜRETİM
İlk kez Doğu Karadeniz Bölgesi`nde başlanan kültür ırkı fındık yetiştiriciliği; devletin fındığa 1964 yılından sonra alım güvencesi vermesi, fındığın diğer ürünlere göre daha az emekle yetiştirilen bir ürün olması, bölgeden yapılan göçler gibi etkenlerden dolayı önce Batı Karadeniz Bölgesi, daha sonra ise diğer bölgelere yayılmıştır.
Çiftçi Kayıt Sistemi`ne göre Türkiye`de 43 ilde fındık yetiştiriciliği yapılmasına karşılık ticarete konu olan yetiştiriciliğin tümüne yakını Ordu, Giresun, Samsun, Trabzon, Düzce, Sakarya, Zonguldak, Artvin, Bartın, Kocaeli, Sinop, Gümüşhane, Kastamonu ve Rize illerinde gerçekleştirilmektedir.
TÜİK verilerine göre 2013 yılında 702 bin hektarlık alanda fındık yetiştiriciliği yapılmaktadır. Dikim alanlarının %73`ünü oluşturan 513.288 hektarlık alan, fındığın ekolojik bölgesi olan Doğu Karadeniz`de yer almaktadır.
İl Bazında Fındık Ekiliş, Üretim ve Verim (2013)
İller | Dikim Alanı (Hektar) | Üretim (Ton) | Verim (kg/da) |
Giresun | 117.729 | 81.342 | 69 |
Ordu | 227.183 | 178.357 | 79 |
Samsun | 89.594 | 69.392 | 77 |
Trabzon | 65.485 | 44.537 | 68 |
Sinop | 1.676 | 1.112 | 66 |
Rize | 3.610 | 1.377 | 38 |
Artvin | 8.850 | 14.420 | 163 |
Düzce | 62.706 | 48.295 | 77 |
Sakarya | 72.175 | 64.540 | 89 |
Zonguldak | 23.591 | 19.105 | 81 |
Kocaeli | 8.016 | 8.531 | 106 |
Kastamonu | 7.473 | 5.102 | 68 |
Bartın | 6.000 | 5.684 | 95 |
Diğer | 8.056 | 7.206 | 89 |
TOPLAM | 702.144 | 549.000 | 78 |
Fındık Alanlarının Tespitine Dair 2011/1424 Sayılı Bakanlar Kurulu Kararı`na göre 14 il ve bunlara bağlı 105 ilçede yasal olarak fındık dikimi yapılabilmektedir.
Ülkemizde son beş yıllık ortalama fındık üretimi 548 bin ton olmakla birlikte 2008 yılında 801 bin ton, 2013 yılında ise 549 bin ton olarak gerçekleşmiştir.
Yaşanan don olayları sonunda 2014 yılında fındık üretimi 412 bin ton olarak gerçekleşmiştir. Ortalama dekara verim ise 59 kg olmuştur. Fındığın kilogram fiyatı 2014 yılı sonu itibariyle 14 TL‘ye çıkmıştır.
Türkiye`de dekar başına üretim ABD ve Gürcistan gibi üretici ülkelerden daha düşüktür. FAO`ya göre dekara fındık verimi Türkiye`de 156 kg (BÜGEM‘e göre son 6 yıllık dönemde ortalama 91 kg‘dır.) iken ABD`de 252 kg, Gürcistan`da 199 kg, İtalya`da 147 kg ve İspanya`da ise 99 kg`dır.
Türkiye`nin fındık veriminde yıllara göre önemli dalgalanmalar görülmektedir. İklim koşulları, gerekli kültürel işlemlerin yeterince yapılmaması ve fındıkta görülen periyodisite gibi etkenler verimdeki dalgalanmayı arttırmaktadır.
Fındık bahçelerinin genelde yaşlı olması, ocakların ise sık dikili olmasından dolayı Trabzon, Giresun ve Ordu illerindeki verim düzeyi Kocaeli, Sakarya ve Düzce illerinin verim düzeyine göre daha düşüktür. Sakarya ve Düzce illerindeki üreticilerin işletme büyüklükleri ve verim düzeylerinin daha yüksek olması nedeniyle bu bölgedeki dikim alanları hızla artmaktadır.
TÜKETİM
Fındıkta iç yıllık 100–120 bin ton dolayında olduğu tahmin edilmektedir. Yetersiz tanıtım ve bilgi eksikliği, fiyatların yüksek bulunması, çerez olarak tüketiminin yaygın olmaması ile ikame ürünlerin fazlalığı gibi etkenler tüketimin arttırılmasındaki en önemli engelleri oluşturmaktadır.
İHRACAT
Türkiye`de üretilen fındığın %15–20 kadarı iç piyasada tüketilmekte, %80-85`i ise ihraç edilmektedir. Türkiye 2005–2014 yılları ortalaması 226 bin ton olan iç fındık ihracatı ile dünya fındık ihracatının yaklaşık %74`ünü gerçekleştirmiştir.
Türkiye`nin fındık ihracatında AB`nin payı 2001 yılı verilerine göre %81 iken bu oran 2013 yılında %72 olarak gerçekleşmiştir. Bunun nedeni ihracat yapılan ülke sayısının son yıllarda artmasıdır. İhracattaki son 5 yıl ortalamasına göre ilk sırayı %22 ile Almanya ikinci sırayı ise %21 ile İtalya almaktadır. Diğer önemli pazarları sırasıyla; Fransa, Avusturya, Belçika, İsviçre, Hollanda ve Rusya oluşturmaktadır.
Türkiye Yıllara Göre İç Fındık İhracatı
Yıllar | İhracat Miktarı (İç/Ton) | İhracat Bedeli (Bin $) |
2005 | 209.364 | 1.928.378.000 |
2006 | 247.186 | 1.467.017.317 |
2007 | 233.138 | 1.519.478.325 |
2008 | 228.401 | 1.407.871.663 |
2009 | 219.354 | 1.172.597.746 |
2010 | 252.305 | 1.544.785.708 |
2011 | 243.766 | 1.759.162.313 |
2012 | 265.714 | 1.802.462.907 |
2013 | 274.657 | 1.767.276.552 |
Dünya fındık fiyatlarının belirlenmesinde ülkemizde oluşan fındık fiyatları etkin rol oynamaktadır. İhraç fiyatının yüksek olması durumunda, en büyük rakiplerimiz olan İtalya ve İspanya, AB`nin sağladığı destekler ve nakliye avantajını kullanarak daha düşük fiyatla stoklarını eritmektedir. Hasat dönemlerine devrolan stoklar ise genellikle ülkemizde kalmaktadır.
FINDIKTA UYGULANAN POLİTİKALAR
Türkiye`de Uygulanan Politikalar
Ülkemizde fındık üretiminde Fiskobirlik, ortak kooperatifleri aracılığı ile üreticilerden aldığı fındığı en iyi şartlarda değerlendirmek ve üreticilerin tarımsal faaliyetleri ile ilgili ihtiyaçlarını karşılamak amacı ile 28 Temmuz 1938 yılında kurulmuştur. Fiskobirlik, 1964-2002 yılları arasında devlet adına arz fazlası ürünün alımıyla görevlendirilmiştir
Dikim Alanlarına İlişkin Politikalar Fındık üretiminin en uygun alanlarda yapılması ve üretimin talepteki gelişmelere göre yönlendirilmesini düzenlemek amacıyla, 16.06.1983 tarihinde 2844 sayılı Fındık Üretiminin Planlanması ve Dikim Alanlarının Belirlenmesi Hakkında Kanun ve çıkarılmıştır.
Fındık üretimine izin verilecek alanlar ise, Kanundan 10 yıl sonra yayımlanan 07.01.1993 tarih ve 93/3985 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile belirlenmiştir. 23.12.1994 tarih 94/6519 sayılı Bakanlar Kurulu Kararında 93/3985 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile fındık üretimine izin verilen alanların dışında kalan alanlarda yapılacak söküm karşılığı ödenecek tazminat ile ilgili hususlar düzenlenmiştir. Ancak, kaynak sıkıntısı nedeniyle bahse konu Kararlar uygulama imkanı bulamamıştır.
2000 li yıllara gelindiğinde tarım sektöründe başlatılan yapısal uyum çalışmalarını desteklemek amacıyla Dünya Bankası ile yapılan görüşmeler neticesinde, 12.07.2001 tarihinde Tarım Reformu Uygulama Projesi İkraz Anlaşması imzalanmıştır. Proje kapsamına, fındık üretiminden vazgeçerek alternatif ürün yetiştirecek üreticilere destek sağlanması da alınmıştır.
Ancak, 2001-2005 yıllarında uygulamaya konulan alternatif ürün ve söküm uygulaması kapsamında ilk yıl için 200 $/da (65 $/da söküm karşılığı), takip eden yıllar için 135 $/da ödeme öngörülmesine rağmen yaklaşık 400 ha büyüklüğünde bir alanda söküm yapılması için 340 üreticiden başvuru alınabilmiştir.
2009 yılında Fındık Stratejisinin bir parçası olarak 2001/3267 sayılı Kararnamede değişiklik yapan 2009/15531 Sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile fındık dikim alanları yeniden belirlenmiştir. Artvin, Düzce, Giresun, Kastamonu, Kocaeli , Ordu, Rize, sakarya, Samsun, Sinop, Trabzon, Zonguldak Bartın, Gümüşhane illeri ve ilçelerinin 1 inci ve 2 nci sınıf tarım arazilerinde, %6`dan daha az eğimli 3 üncü sınıf tarım arazilerinde, fındık bahçesi tesis edilmesine ve yenilenmesine izin verilmeyeceği hüküm altına alınmıştır. 750 metre rakımın üzerindeki tarım arazileri için getirilen sınırlandırma kaldırılmış,
Son olarak, 2011/1424 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile, Artvin`in Hopa ve Murgul, Sakarya`nın Kaynarca, Bartın`ın Ulus, Kastamonu`nun Doğanyurt ve Samsun`un Alaçam, Asarcık, Atakum, Bafra, Canik, İlkadım, Ondokuzmayıs, Tekkeköy ve Yakakent İlçeleri de fındık üretimine izin verilen alanlara dahil edilmiştir.
Müdahale Alımları
Fiskobirlik kurulduğu tarihten itibaren 2002 yılına kadar devlet adına fındık alımı ile görevlendirilmiştir.
Bu tarihten sonra Tarım satış kooperatif ve birliklerine ilişkin hükümleri düzenlemek ve bu kuruluşların yeniden yapılanması için yasal bir çerçeve oluşturarak, etkin ve sürdürülebilir bir şekilde özerk ve malî yönden bağımsız kılmak amacıyla, 4572 sayılı "Tarım Satış Kooperatifleri ve Birlikleri Hakkında" Kanun gereği özekleşmiştir. Bu kapsamda alım faaliyetlerine devam etmiştir.
2006 yılında Fiskobirlik`in yaşadığı mali sıkıntılar ve 2005 yılının üretici borçlarını ödeyememesi ve bunun yanında bozulan piyasa düzeni içerisinde üreticilerin beklentilerine bağlı olarak 2006/2007 sezonunda, fındık üreticisinin mağduriyetinin giderilmesi ve fiyat hareketlerinden korunması amacıyla, 2006/10865 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğü (TMO) fındık alımı ile görevlendirilmiştir
TMO`nun fındık alım görevi Temmuz 2009`da açıklanan Yeni Fındık Stratejisi doğrultusunda, 2009/15202 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile sona ermiştir.
Fındık Stratejisi Dönemi Uygulamaları
2009/15201 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile ortaya konulan Yeni Fındık Stratejisinde ruhsatlı alanlarda üretim yapan fındık yetiştiricilerimize "Alan Bazlı Gelir Desteği", ruhsatsız alanlarda fındık yetiştiriciliği yapanlara ise alternatif ürünlere geçmeleri halinde "Telafi Edici Ödeme" yapılması kararlaştırılmıştır.
2013/4245 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile stratejinin 2012-2014 döneminde de sürdürülmesi kararlaştırılmıştır.
28/1/2013 tarihli ve 2013/4245 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Fındık Üreticilerine Alan Bazlı Gelir Desteği ve Alternatif Ürüne Geçen Üreticilere Telafi Edici Ödeme Yapılmasına Dair Karar kapsamında;
1- 22/11/2001 tarihli ve 2001/3267 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Fındık Alanlarının Tespitine Dair Karar ile belirlenen ve ruhsat verilen sahalarda fındık yetiştiriciliği yapan fındık üretici belgesine sahip, kamu kurum ve kuruluşları hariç gerçek ve tüzel kişilere 2012 yılı ürünü için 150 TL/da, 2013 yılı ürünü için 160 TL/da ve 2014 yılı ürünü için 170 TL/da alan bazlı gelir desteği ödemesi yapılması,
2- Fındık Alanlarının Tespitine Dair Kararın 1 inci maddesinde belirtilen il ve ilçelerdeki (14 il,105 ilçe), birinci sınıf, ikinci sınıf ve % 6`dan daha az eğimli üçüncü sınıf tarım arazilerinde ruhsatsız fındık bahçelerini sökerek alternatif ürüne geçen kamu kurum ve kuruluşları hariç gerçek ve tüzel kişilere, 2012-2014 yılları arasında telafi edici ödeme desteği ödemesi,
Telafi edici ödeme desteği;
a) 2012 yılı için başvuranlara, ilk yıl için 300 TL/da, ikinci ve üçüncü yıllarda ise her bir yıl için 150 TL/da olmak üzere üç yılda toplam 600 TL/da,
b) 2013 yılı için başvuranlara, ilk yıl için 300 TL/da, ikinci yıl için 150 TL/da olmak üzere iki yılda toplam 450 TL/da,
c) 2014 yılı için başvuranlara ise 300 TL/da olarak belirlenmiştir.
Avrupa Birliğinde Uygulanan Fındık Politikaları
Fındık, Ortak Tarım Politikası kapsamında desteklenmekte, ödemeler Avrupa Tarımsal Garanti ve Yönlendirme Fonu (FEOGA) Garanti bölümünden finanse edilmektedir.
Birlik üyesi ülkelerde sert kabuklu yemiş (fıstık, ceviz, badem, akasya ve fındık) üreticilerine 120,75 €/ha topluluk yardımı verilmektedir.
Fındıkta Ürün Borsacılığı Uygulamaları
Türkiye`de fındık üreticileri geçmiş dönemde piyasaya sürdüğü fındığı ya Fiskobirlik depolarında, ya TMO depolarında, ya da alıcının (fındık tüccarı veya sanayicileri) işletmesinde satmıştır. Tüccar ve sanayici, ya da aracıların kendi aralarında yapmış oldukları alım-satımlarda teslim her iki tarafın işletmesinde de yapılmıştır.
Fındık alım-satımları çok sayıda alıcı ve satıcının bir araya geldiği ortam ve mekanlarda gerçekleşmemiştir. Fındık ürünü için Türkiye normlarında borsada alım-satım kültürü yoktur. Özellikle 2009 ürünü hasat döneminden sonra, rekolte fazlalığı oluşmadığından günümüzde üreticinin işletmesinde (deposu, evi, harmanı) teslim gibi bir kültür oluşmuştur.
Fındık konusunda TOBB ve TMO ortaklığı ile kurulan TMO-TOBB Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk Sanayi ve Ticaret A.Ş. (LİDAŞ) 2010 yılında lisans alarak faaliyete başlamıştır. Ünye ve Düzce pilot bölge seçilerek, Ünye`de 25 bin ton ve Düzce`de 10 bin ton kapasiteli depolarla 2012 yılında hizmet vermeye başlamıştır. Ünye`de 35 ton, Düzce`de 900kg fındık alınabilmiştir. Ünye`de 18 aylık faaliyet sonunda laboratuvarın kimyasal ve mikro biyoloji bölümünde hiç işlem yapılmamıştır. Fiziksel olarak ise 6 tahlil işlemi gerçekleştirilmiştir. Gelinen noktada şirket 2013 yılında faaliyetlerine son vermiştir.
Bu kötü örnek sisteme olan ilgiyi olumsuz etkilemiş olmakla birlikte, fındıkta lisanslı depoculuk ve ürün ihtisas borsacılığı ile vadeli işlem borsası kurulması yolculuğundan vazgeçilmemiştir. Sistem ürün için olmazsa olmaz olarak görülmektedir. Arz fazlasının yaşanacağı ilk hasat döneminde yine gündemdeki yerini alacaktır. Sistem hukuksal altyapısı ile hazır hale getirilmiştir. Tarafların inanmaları ve destek olmaları halinde işleyen bir sistem kurulacaktır.
Bugün Giresun Ticaret Borsası "Fındık Lisanslı Deposu ve Spot Borsası Kurulması Projesi" ile AB fonlarından 9.3 Milyon EURO hibe bütçesi almaya hak kazanarak proje faaliyetlerini yürütmektedir.
Lisanslı Depoculuk Modelinin Uygulanabilirliği
Fındık ürününde, kamunun piyasalarda tümüyle çekilmesine yönelik bir politika uygulanmamalıdır. Lisanslı depoculuk ve ürün ihtisas borsalarının geliştiği ülkelerde, tarım piyasalarına müdahale edilerek alım yapılmakta ve oluşturulan kamu stoku lisanslı depolarda depolanmaktadır. Ürün fiyatlarının düşmesi halinde üretici ürününü kredi fonuna veya lisanslı depo işletmeciliğine başlangıçtaki fiyattan satabilmekte, dolayısıyla fiyat düşmelerinden olumsuz etkilenmemektedir. Aynı sistemin Ülkemizde de uygulanması gerekmektedir.
SORUNLAR VE ÖNERİLER
Fındık tarımı Karadeniz Bölgesi`nde yaklaşık 2 milyon üreticinin geçim kaynağını oluşturmaktadır. Öte yandan fındık erozyonu, olabilecek heyelanları önleyerek topraklarımızın korunmasında büyük önem taşımaktadır.
Dolayısıyla aşağıdaki önerilerin bir an önce yerine getirilmesi ülke çıkarları açısından çok önemlidir:
Ekonomik ömrünü tamamlamış fındık bahçeleri iklim ve arazi koşullarına göre yenilenmelidir.
Alan bazlı destekleme ödemelerine 2014 sonrasında verim ve kaliteyi ön planda tutan modelle devam edilmelidir.
Organik tarım-iyi tarım uygulamaları yaygınlaştırılmalıdır.
2000 yılında sözde özerkleştirme yasası olarak çıkarılan 4572 sayılı Kooperatifler Kanununun şirketler lehine olan hükümleri kaldırılmalıdır.
Fiskobirlik üretimden pazarlamaya kadar zincirin her halkasına sahip olacak şekilde ve fındık üreticilerinin yönetimlerini demokratik olarak belirleyecekleri bir yapıya kavuşturulmalıdır.
Fındık üreticilerinin, bağımsız olarak sendikal örgütlenmesini sağlayacak iç hukuk düzenlemeleri yapılmalı; Ziraat Odaları, Birlikler vb. çiftçi örgütleri demokratik yapılara kavuşturulmalıdır.
Lisanslı Depoculuk faaliyetleri şirketlere kazandırmaya yönelik değil, fındık üreticilerinin yararına olacak şekilde 2014 ürününde etkin hale getirilmelidir.
Tarım Sigortaları Yasası şirketlerin kazancını artırmak için değil, fındık üreticilerinin zor günlerinde yardımcı olmak amacıyla yeniden düzenlenmelidir.
Avrupa Birliğinin yalnızca Türkiye`ye kabuklu ve naturel fındıkta uyguladığı %3 gümrük vergisi sıfırlanmalıdır.
Fındık üreticileri eksiksiz sosyal güvenceye kavuşturulmalıdır.
Çocuk işçiliği konusunda Çalışma Bakanlığı ile ILO`nun yaptığı çalışmalar net şekilde ortaya konulmalıdır.
Mevsimlik tarım işçilerinin özellikle barınma koşullarında yapılan iyileştirmeler, çocuk işçi çalıştırmama konusunda yapılan çalışmalar olumlu karşılanmakla birlikte halen devam eden düşük ücret ve sosyal güvence sorunları çözüme kavuşturulmalıdır.
Rekolte çalışmaları tek elden yapılmalıdır.
Bizzat tarımsal faaliyette bulunmayan, verimliliği ilke edinmeyen, ikamet adresi ve sosyal güvencesi bakımından çiftçilik yapma olanağı bulunmayan kişiler üreticilere yönelik desteklerden yararlandırılmamalıdır.