HIZLI TREN İNŞAATINDAN ÇIKAN TONLARCA HAFRİYAT TARIM ARAZİLERİNE DÖKÜLÜYOR - ZAMAN

MERKEZ
16.05.2007
 

Ankara-Konya Hızlı Tren Hattı inşaatından çıkan hafriyatın tarım arazisine dökülmesi tartışmaya neden oldu. Bunun yasalara aykırı olduğu, Çevre ve Orman Bakanlığı‘na verilen taahhütlere uyulmadığı belirtildi.

İddialara göre, Polatlı Tarım İşletmesi, hafriyatın tarım yapılmayan bir vadiye dökülmesini istedi. İnşaatı yürüten firma, nakliye masrafları sebebiyle bunu kabul etmedi. Hafriyatın döküldüğü arazilerde tarım yapılamayacağını ifade eden Ziraat Mühendisleri Odası Genel Başkanı Gökhan Günaydın, konuyu İl Toprak Koruma Kurulu‘nun gündemine getireceklerini açıkladı. Çevre ve Orman Bakanlığı‘ndan üst düzey bir yetkili ise hızlı tren inşaatı için verilen Çevresel Etki Değerlendirme(ÇED) raporuna aykırı durumla ilgili olarak gerekli işlemlerin yapılacağını bildirdi.

8 Temmuz 2006‘da Ankara-Konya hızlı Tren Hattı‘nın temeli atıldı. 306 kilometrelik hattan çıkacak 12 milyon metreküp hafriyatın 8 milyon metreküpünün güzergah üzerinde yapılacak dolgularda kullanılması planlanıyor. Geriye kalan 4 milyon metreküplük hafriyatın ise ilgili mevzuata göre bertaraf edilmesi gerekiyor. Çıkan molozlar, hattın içinden geçtiği 218 dekarlık Polatlı Tarım İşletmesi arazisine dökülmek istendi. Tarım işletmesi yetkililerinin buna karşı çıkarak hafriyatın 5 kilometre uzaklıktaki tarıma uygun olmayan bir vadiye dökülmesini teklif ettikleri öğrenildi. Ancak, inşaatı yapan firma bu öneriyi kabul etmedi. Ardından, firma ile Polatlı Tarım İşletmesi Müdürlüğü arasında hafriyatın dökümüne ilişkin bir protokol yapıldı. TİGEM protokolün bir an önce imzalanması için 16 Mart 2007‘de yazılı emir verdi. Bunun üzerine 20 Mart 2007‘de imzalanan protokole göre, yaklaşık 300 dönümlük alan hafriyat dökümüne ayrıldı. Firmanın işletmeye Ağustos ayı sonuna kadar lazer kontrollü bir tesviye makine hibe etmesi kararlaştırıldı. Protokolde, düküm yapılacak yerin 60 cm kazılarak üst toprağının ayrıca depolanması, işlemin tamamlanmasından sonra toprağın serilmesi gerektiği de belirtildi.

İl Toprak Koruma Kurulu‘ndan karar çıkarmadan böyle büyük bir inşaattan alınan hafriyatın dökülmesinin mümkün olmadığını söyleyen Gökhan Günaydın, harfiyatın yüzey toprağı olmadığı için tarıma elverişli olmadığını vurguladı. Boru ve demiryolu hatlarında iş bittikten sonra erozyon kontrolü çalışmaları yapılması gerektiğini dile getiren Günaydın, bu gerekliliğin de ihmal edildiğini ileri sürdü. Günaydın, konunun üstüne gideceklerini kaydetti.

Gürhan Savgı

Okunma Sayısı: 673