KIRKLARELİ'NDE BASIN TOPLANTISI

MERKEZ
10.11.2007
 

BASIN TOPLANTISI -

  9 Kasım 2007

Kırklareli Valiliğince 31 Ekim 2007 Çarşamba günü Kırklareli İl Tarım Müdürlüğü bünyesinde çalışan tüm ziraat mühendislerine yönelik olarak bir sınav uygulanmıştır. Sınava kadrolu ve  sözleşmeli statüde çalışan mühendis, şube müdürü vb ünvanlı tüm ziraat mühendislerinin katılması zorunlu tutulmuştur.

Sözü edilen sınav uygulaması, gerek ifade edilen amacı ve gerekse kullanılan yöntemler itibariyle, hukuka aykırı birçok özellikler göstermektedir. Aşağıda, uygulamanın hukuka ve bilime aykırı yönleri bütün açıklığı ile ortaya konulmaktadır;

1 - Sınav, Kırklareli İli‘nde görev yapan kamu çalışanlarının bütününe yönelik değil, yalnızca ziraat mühendislerine yönelik olarak düşünülmüş ve uygulanmıştır. Valiliğin yalnızca bir meslek üyelerine yönelik sınav uygulaması yapması, idari işlemin unsurları açısından sakatlık yaratma yanında, o meslek açısından rencide edici ve kabul edilemez bir keyfi uygulama niteliğindedir. 5442 sayılı Yasa çerçevesinde yetki genişliği ilkesi çerçevesinde görev yapan Valiliğin, yetkisini kullandığı Tarım ve Köyişleri Bakanlığının dahi görev alanında bulunmayan tanımlanmamış bir sınav uygulaması, kamu yararını hedefleyen bir idari işlem değildir.         

2 - Kaldı ki, sınava yönelik bir yazılı emir de söz konusu değildir. Bir ilde çalışan tüm ziraat mühendislerine yönelik sınav uygulaması gibi ciddi bir idari işlemin, amacı, yasal dayanağı ve yönteminin, sınav süresinden makul bir süre önce yazılı olarak tebliği, uygun ve yararlı olurdu. 

Buna karşılık sınav duyurusu 30 Ekim 2007 günü mesai bitimine yakın ve 31 Ekim 2007 günü mesai başlangıç saatlerinde telefonla Valilik sekreteryası (özel kalem) tarafından yapılmıştır. Tarım İl Müdürlüğü‘nün, İl Müdürlüğü bünyesinde çalışan ziraat mühendislerinin görev ve yetki alanını tanımlayan Yasa - Tüzük varlığına atıf yaparak, sözü edilen telefon talimatının yazılı emre dönüştürülmesini istemesi gerekirken, 5442 sayılı Yasa‘nın bu düzenlemesine uyarlı bir işlem de tesis edilmemiştir. 

3 - Sınavın hangi amaçla yapıldığına yönelik doyurucu bir açıklama yoktur. Kırklareli‘nin Sayın Valisi‘nin, "ziraat mühendislerinin uzmanlık alanlarını ve temayüllerini belirlemeye yönelik" sınav yapıldığına ilişkin sözlü beyanları ise, ilgili mevzuat hükümleri karşısında bir geçerlilik bulamamaktadır. 7472 sayılı Ziraat Yüksek Mühendisliği Hakkında Kanun (RG 13.5.1960 gün, 10504 sayı) ve Ziraat Mühendislerinin Görev ve Yetkilerine İlişkin Tüzük (RG 24.1.1992 gün, 21121 sayı), ziraat mühendislerinin genel çalışma alanları ile lisans ve uzmanlık alanlarına göre görev ve yetkilerini belirtmektedir. Ziraat mühendislerinin uzmanlık alanlarını belirleyen bölümleri ise, Ziraat Fakültelerinden mezun olduklarını gösterir diplomalarında kayıtlı bulunmaktadır. Bu çerçevede, sayın Vali‘nin ilgili Yasa ve Tüzük hükümleri uyarınca, üyelerimizin diplomalarından açıkça anlaşılan uzmanlık alanlarını, geçerliliği tartışılır bir sınav ile saptamaya çalışması, yukarıda belirtilen mevzuat bakımından da doğru değildir.

4 - Ziraat mühendisleri gibi teknik bir meslek üyelerine yönelik olarak uygulanan sınavda sorulan soruların, çiftçilere yönelik olarak hazırlanan YAYÇEP kitaplarından, uzmanlığı olmayan görevlilerce seçildiği ve bu görevlilerin sınav sırasında gözlemci olarak ta bulunduğu bilinmektedir. Uzmanlığı inkar eden bu tutum, sorulan soruların sınavın beyan edilen amacı ile çelişmesinde de etkili olmuştur. Sınav soruları arasında Kırklareli ili ve Trakya bölgesi tarımsal üretimi ile hiç ilgisi olmayan pamuk, zeytin, şerbetçiotu vb. ürünler ile ilgili çok sayıda sorunun yer alması, yukarıda söylenenlerin gerekçesini oluşturmaktadır.

5 - Bu aşamada, yeni sorular ortaya çıkmaktadır. Bazı üyelerimizin yanıtlamadığı, bazı üyelerimizce ise yanıtlanan soruların değerlendirilmesi, Kırklareli Tarım İl Müdürlüğü‘nde  görev yapan tüm ziraat mühendisleri sınava alındığına göre, kim tarafından yapılacaktır ? Her nasılsa yapılacak değerlendirme, ne tür sonuçlar doğuracaktır ? Fakültede edinilen ziraat mühendisliği bilimi öğretisinin ve tüm meslek yaşamı boyunca biriktirilen deneyimlerin, çoktan seçmeli 100 soruluk test ile ölçülerek doğru bir değerlendirme ortaya konulması olanaklı mıdır?    

6 - Konuya ilişkin duyumun alındığı 30 Ekim 2007 gününden itibaren, konunun anlaşılması bakımından Sayın Vali ile görüşme ve bilgi alma istemlerimiz karşılıksız bırakılmıştır. Sözü edilen tarihte Ziraat Mühendisleri Odası Yönetim Kurulu Başkanı ile Valilik özel kalemi arasında yapılan görüşmede, konunun araştırılarak tarafımıza telefonla bilgi geçileceğine ilişkin söylem de bir sonuç doğurmamıştır.

Ziraat Mühendisleri ODASI, Anayasa‘mızın 135 inci maddesi anlamında kamu kurumu niteliğinde bir meslek kuruluşudur. TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Ana Yönetmeliği (RG 6.4.2005 gün, 25778 sayı) aralarında üyelerin mesleki onur ve yararlarını korumak, üyelerin bilgi, uzmanlık ve deneyimi hakkında istenildiğinde referans vermek gibi hükümlerin de bulunduğu Oda‘nın amaç ve görevlerinin gerçekleştirilebilmesi için, kamuoyu oluşturmaya yönelik her türlü etkinlikte bulunmayı ve yasal girişimleri sürdürmeyi, Ziraat Mühendisleri Odası‘nın görev ve yetkileri arasında saymaktadır.  

Bu doğrultuda, TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası (ZMO)‘nca, Kırklareli‘nde meslek toplumumuza yönelik olarak yapılan uygulama, mesleğimizi ve üyelerimizi / meslektaşlarımızı rencide edici bir olay olarak değerlendirilmektedir.   

ZMO Kırklareli‘nin Sayın Vali‘sini hukuka uygun ve kamu yararı nihai amacına yönelik idari işlem tesis etmeye ve meslek toplumumuza yönelik keyfi tasarruflardan kaçınmaya çağırır. Kırklareli‘nde başlatılan süreç, TMMOB‘ye bağlı tüm Oda‘lar tarafından dayanışma duygusu içinde yakından izlenmektedir. Aykırı tutum ve davranışların varlığını sürdürmesi halinde,  TMMOB bütünlüğü içinde meslek ve üye onurunu korumaya yönelik her türlü hukuki girişimde bulunma kararlılığı içinde olduğumuzu, Kırklareli kamuoyuna duyururuz.

 

Dr. Gökhan GÜNAYDIN

TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası

Yönetim Kurulu Başkanı

 

 

Okunma Sayısı: 1619