KÖRFEZ’E DANIŞTAY’DAN VETO - CUMHURİYET
Yüksek mahkeme, İzmit Körfezi Bütünsel Planı’nı ‘bütünsellikten uzak’ diyerek iptal etti.
Danıştay 6. Dairesi`nin oybirliğiyle aldığı kararda planın, tarım alanlarını korumadığı, kamu yararına ve hukuka uygun olmadığı belirtildi.
MURAT KIŞLALI
ANKARA - Danıştay, "1/50.000 Ölçekli İzmit Körfezi (Kocaeli-Yalova) Bütünsel (Kıyı ve Geri Sahası) Planı"nı iptal etti. Planı yargıya taşıyan davacılardan Subaşı Belediyesi`nin eski Başkanı Ali Ekber Fidan, "Söz konusu plan İzmit Körfezi`ndeki mevzuata aykırı sanayileşmeyi meşrulaştırıyordu. İptal edilmesiyle denetimsiz sanayileşmenin önü alınmış olacak" diye konuştu. Uzmanlar, planın iptalinin İstanbul-İzmir Otoyolu ile İzmit Körfezi Geçişi`ni etkilemeyeceğini söylediler.
Ziraat Mühendisleri Odası`nın (ZMO), Subaşı Belediyesi ile birlikte Bayındırlık ve İskân Bakanlığı`na açtığı davayı görüşen Danıştay 6. Dairesi`nin karar metninde iptal gerekçesi şu ifadelerle özetlendi:
"Dosyada yer alan bilgi ve belgelerle yerinde yaptırılan keşif ve bilirkişi incelemesi sonucu düzenlenen bilirkişi raporunun birlikte değerlendirilmesinden, dava konusu imar planının bütünsellikten uzak olduğu, planlama sınırının parçacıl şekilde belirlendiği, arka bölge ile bütünlüğün sağlanmadığı, diğer planlar ile eşgüdümü sağlamaktan uzak olduğu, alt ölçeklerdeki planların geçerliliği konusunda belirsizlik yarattığı, çok temel kullanım alanlarından Sanayi, Tarım ve Orman alanlarını yok saydığı, afet riskinin giderilmesi amacını taşımadığı, tarım alanlarını korumadığı, şehircilik ilkelerine, planlama esaslarına, kamu yararına ve hukuka uygun olmadığı sonucuna varılmıştır. Açıklanan nedenlerle, dava konusu işlemin iptaline 29.06.2011 tarihinde oybirliğiyle karar verildi."
Denetimsiz sanayileşmeyi durduracak
Fidan, söz konusu plana Şubat 2004`te itiraz ettiklerini belirterek "Bu İzmit Körfezi, Yalova ve Kocaeli`nin körfez bölgelerini ve onun arkasındaki şeridi planlayan, Yalova`daki tersaneler dahil yeni oluşumların, Yalova tarafındaki termik santral planlamalarının önünü açan bir plandı. Bir nevi İzmit Körfezi`ndeki mevzuata aykırı sanayileşmeyi meşrulaştırıyordu. İptal edilmesiyle denetimsiz sanayileşmenin önü alınmış olacak" dedi.
Fidan, "Bu planda daha önceden belirlenen İstanbul-İzmir Otoyolu ve İzmit geçişi gözüküyordu. Otoyol projesi daha evvelden vardı. Bu planı da yaparken onu da bir çizgi halinde gösteriyordu" derken uzmanlar otoyol ve İzmit Körfezi Geçişi`nin Ulaştırma Bakanlığı tarafından ihale edildiğini ve bu planın iptal edilmesinin, otoyol ve geçiş projesinin iptali anlamına gelmeyeceğini söylediler.