KÜLTÜRPARK YERALTI OTOPARKI PLANLAMA İLKELERİNE, ÇEVRE VE KAMU YARARINA AYKIRIDIR
Şubemizin de davacısı olduğu Kültürpark Yeraltı Otoparkı hakında İzmir 1. İdare Mahkemesinin, bilirkişi raporuna dayanarak vermiş olduğu yürütmeyi durdurma kararının kamuoyuyla paylaşılması için, TMMOB İzmir Il Koordinasyon Kurulu olarak Egeçep, İzsev, Ulusal Birlik Platformu, İzmir Atatürk Ormanı‘nı ve Kültürparkı Koruma ve Anıt Yaptırma Derneği ve bireysel katılımcılar ile 15 Haziran günü Kültürpark yer altı otoparkı inşaat alanında basın açıklaması yapıldı.
Basın Açıklaması Şube II.Başkanımız-İKK Sekreteri Ferdan ÇİFTÇİ tarafından okunmuştur.
BASINA VE KAMUOYUNA
KÜLTÜRPARK YERALTI OTOPARKI,
PLANLAMA İLKELERİNE, ÇEVRE VE KAMU YARARINA AYKIRIDIR
İzmir Kültürpark alanı, 1936 yılında dönemin belediye başkanı Sn. Behçet Uz tarafından kent içi yeşil alan olarak ayrılmış ve düzenlenmiştir. Sonraki yıllarda ağaçlandırılmış, farklı ağaç ve bitki örnekleriyle zenginleştirilmiştir. Kültürpark, İzmir kenti içindeki yoğun yapılaşmadan bugüne kadar az da olsa korunabilmiş ender yeşil alanlardan birisidir. Kentin bütünü göz önüne alındığında, çevredeki yerleşmeler ve kentsel yeşil alan gereksinmesi açısından gelecekte kent geneline aktif, yeşil alan olarak hizmet verebilecek önemli bir alandır.
İzmir İli, Alsancak, 218 pafta, 1068 ada, 1 parselde kayıtlı bulunan ve Kültürpark (Fuar) alanının, yeşil alan ve park olarak ayrılan bölümünde "Yeraltı Otoparkı" yapılmak üzere, İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi‘nin 13.07.2004 tarih, 05.82 sayılı kararı ile plan değişikliğine gidilmiş ve plan değişikliği İzmir Konak Belediye Meclisi‘nin 02.09.2005 tarih, 72/152 sayılı kararı ile kabul edilerek, 17.02.2006 tarihinde askıya çıkarılmıştır.
Bazı Oda birimlerimizce yapılmış olan itirazlara yanıt verilmemesi üzerine dava sürecine girilmiş ve sonuç olarak konuya ilişkin uzman bilirkişilerin raporuna göre;
•1. Önerilen yeraltı otoparkının Kültürparkın yeşil alan olarak işlevlerini olumsuz etkileyeceği,
•2. Kent merkezine ve Alsancak‘a hizmet etmesi önerilen yeraltı otoparkının şehircilik ve kentsel koruma ilkelerine uygun olmadığı, getireceği trafik akışı ve yoğunluğunun Kültürpark‘ın yeşil alan işlevlerini olumsuz etkileyeceği, doğal tarihi ve kültürel değerlerine zarar verebileceği,
•3. Kente hizmet etmesi düşünülen yeraltı otoparkının Kültürpark alanı içinde yer almasının planlama esaslarına da uygun olmadığı,
•4. Kültürpark alanının yeşil alan olarak kullanılan bir bölümünün otoparka çevrilmesinin kamu yararına da uygun olmadığı,
•5. 2863 ve 3386 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu ile Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu ilke kararlarına uygun olmadığı
belirtilmiştir. Buna dayanarak İzmir 1.İdare Mahkemesinin 07.06.2007 tarih ve 2006/1510 esas numaralı kararı gereğince;
"Dava dosyasındaki bilgi ve belgelerle , bilirkişi raporu birlikte değerlendirildiğinde, İzmir Konak İlçesi 218 pafta 1068 ada 1 parselde yeralan Kültürpark alanında "Yeraltı Otoparkı" alanı belirlenmesine yönelik 1/1000 ölçekli koruma amaçlı uygulama imar planı değişikliğinde şehircilik ilkelerine, planlama esaslarına, koruma mevzuatına ve kamu yararına uyarlık bulunmamaktadır. Açıklanan nedenlerle, açıkça hukuka aykırı bulunan ve uygulanması halinde giderilmesi güç ve olanaksız zararlar doğurabilecek nitelikte olan dava konusu işlemlerin 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu‘nun 27.maddesi uyarınca teminat aranmaksızın yürütmesinin durdurulmasına, kararın tebliğinden itibaren 7 gün içinde İzmir Bölge İdare Mahkemesinde itiraz yolu açık olmak üzere 31.5.2007 tarihinde oybirliği ile karar verilmiştir" kararına varılmıştır.
Bu karar uyarınca, Kültürpark, tescilli Tarihi Sit, 2. Derece Doğal Sit ve aktif yeşil alan ve park olduğu için, mevcut yasa ve yönetmeliklere, planlama ilkelerine, imar mevzuatına göre, amacı dışında kullanılamaz, ve yapılaştırılamaz.
Bu nedenle, Yeraltı Otoparkı olarak planlanan ve hukuk sürecine rağmen inşaat faaliyetlerine devam edilen alanda mevcut mahkeme kararı uyarınca ve Anayasa‘nın 138. maddesi ve 2577 Sayılı İdari Yargılama Usulü Yasası‘nın 28. maddesi gereğince çalışmalara derhal son verilmesi, uygun bir rehabilitasyon pojesiyle güzel İzmir‘imizde yaşamın sürekliliği için otoparktan çok daha fazla gereksinim duyulan aktif yeşil alan niteliğinin geri kazandırılması sağlanmalı ve Kültürpark‘a mevcut araç giriş ve park uygulamasına ve amacı dışında kullanımlara derhal son verilmelidir. Hukukun üstünlüğü ilkesine bağlı ve kamu yararından yana bir yönetimlerin yapması gereken de budur.
Kamuoyuna Saygılarımızla Duyururuz.
•· TMMOB İZMİR İL KOORDİNASYON KURULU
Çevre Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
Elektrik Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
Gemi Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
Gıda Mühendisleri Odası Ege Bölge Şubesi
Harita ve Kadastro Müh.Odası İzmir Şubesi
İç Mimarlar Odası İzmir Şubesi
İnşaat Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
Jeofizik Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
Jeoloji Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
Kimya Mühendisleri Odası Ege Bölge Şubesi
Maden Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
Makina Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
Meteoroloji Mühendisleri Odası İzmir Temsilciliği
Mimarlar Odası İzmir Şubesi
Orman Mühendisleri Odası Ege Bölge Şubesi
Peyzaj Mimarları Odası İzmir Şubesi
Şehir Plancıları Odası İzmir Şubesi
Tekstil Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
Ziraat Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
•· EGEÇEP - EGE ÇEVRE VE KÜLTÜR PLATFORMU
•· İZMİR ATATÜRK ORMANI‘NI-KÜLTÜRPARKI KORUMA VE ANIT YAPTIRMA DERNEĞİ
•· İZSEV
•· ULUSAL BİRLİK PLATFORMU
•· BİREYSEL KATILIMLAR