ÖZLÜK HAKLARIMIZ BÖLGE TOPLANTISI

ÖZLÜK HAKLARIMIZ BÖLGE TOPLANTISI
DENİZLİ
11.04.2010

10 Nisan 2010 tarihinde İzmir'de gerçekleştirilen Odamızın Özlük Haklarımız Bölge Toplantısına, Şubemizin Çalışma Komisyonu üyesi 17 üyemiz ile katılım sağladık.

 

Sözkonusu toplantıda, Zirai İlaç, Gıda İşletmelerinde Sorumlu Yöneticilik ve Serbest Tarım Danışmanları, Uzmanlık Dalı Komisyonu üyelerimizin konularına ilişkin daha önceden hazırladıkları raporlar, Odamız Yönetimine iletildi.

 

 

RAPOR

 

 

            1- Tarım Kredi Kooperatifleri, Ziraat Odaları, Üretici Birlikleri vb. tüzel Bitki Koruma Ürünleri satan bayilere hem satış (ilaç bayiliği) hem de reçete yazma yetkisinin verilmesi diğer özel bayilere aynı yetkinin verilmemesi nedeniyle haksız rekabete yol açmaktadır.

                 Bayilik yetki belgesi verilen özel bayi olan meslektaşlarımıza da reçete yazma yetkisinin verilmesi haksız rekabeti önlemiş olacaktır.

           

            2- Bazı bölgelerde reçete yazma yetkisine sahip olan kişiler ile bayilerin birbirine uzak olmasından dolayı reçeteli Bitki Koruma ürünü satışında sıkıntı yaşanmaktadır.(İlçe merkezine uzak yerleşim birimlerinde)

Öneri: Bu tip noktalarda meslektaş olan bayilerimize reçete yazma yetkisi verilmesi çözüm olacaktır.

 

            3- Koruma Kontrol Genel Müdürlüğünün ilaç ruhsatlarını verirken emsale göre ruhsatlandırma yapmaması gerekmektedir. Çünkü denenerek ruhsat alan ilaçlar ile emsalden ruhsat alanlar arasında kalite farkları olduğu, en önemlisi etki sürelerinin ve son ilaçlama ile hasat arasında geçmesi gereken sürelerde farklılıkların olduğu tespit edilmektedir.

Öneri: Ruhsat alacak her ilacın mutlaka denenerek ruhsat alması ve son ilaçlama ile hasat arasındaki geçmesi gereken sürenin çok iyi tespit edilerek verilmesi gerekmektedir.

 

            4- 31 Aralık 2008‘ den 2011 yılı sonuna kadar yasaklanan veya yasaklanacak olan 166 adet etkili maddenin devreden çıkmasıyla birçok üründe hastalık ve zararlılara önerilebilecek yeterli Bitki Koruma ürünü kalmamakta bu durumda mücadelede sıkıntılara neden olmaktadır.

Öneri:   Bakanlığın(Zirai Mücadele Araştırma Enstitülerinin) acil çalışma yaparak iç piyasa, Avrupa Bitliği, Rusya Federasyonu kriterleri dikkate alınarak kullanılabilecek yeni Bitki Koruma Ürünlerinin belirlenmesi ve eskilerin gözden geçirilmesi gerekmektedir.

 

            5- Sözleşmeli üretim yaptıran firmalar(Tütün, sarap, salça, konserve vb.) gübre, tohum ve Bitki Koruma Ürünlerini bayileri atlayarak dağıtım yapmaktadırlar. Buda reçete yönetmeliğine ve bayilik yönetmeliğine uymamaktadır. Ayrıca haksız rekabete neden olmaktadır.

 

            6- Doğru Bitki Koruma Ürününün teminini kullanımını sağlamak için Tarımsal üretim yapan kişiler ve işletmelerin Tarımsal Danışmanlık Sistemine geçmeleri sağlanmalıdır.

Öneri:   Bütün üreticilerin danışmanlık sistemine geçmesinin sağlanması gerekmektedir. Sistemi benimsetmek için danışmanlık ücretinin bir kısmı devlet tarafından karşılanmalıdır. Üretimden kaynaklanan sorunların çözümü ve sorumluluğu danışmanlık firmasında olmalıdır.

 

            7- Reçete yazan ve danışmanlık yapanlar ziraat mühendisi olmalı  ve Ziraat Mühendisleri odasına üye olmalıdır. Bayilerde dahil olmak üzere bütün meslektaşlarımız meslek etik kurallarına uymalı, uymadığı tespit edilen meslektaşlar hakkında oda disiplin yönetmeliği uygulanmalıdır.

 

            8- Reçete yazma işlemi çiftçi beyanına göre değil, hastalık ve zararlılara doğru tanı konulabilmesi için yerinde tespit yapılarak doğru Bitki Koruma Ürünlerinin kullanılması sağlanmalıdır.

 

            9- Reçete yazmada bir alt limit bir sınır oluşturulmalı küçük ev bahçesi hobi bahçesi gibi yerlere bir esneklik getirilmeli, ilaçlar üretici beyanına göre değil,  üreticiden ÇKS belgesi istenmeli ve ilaçlar burada yazan ürün ve miktarlara göre belirlenip reçete yazılmalıdır.

 

            10-  Hem Bitki Koruma Ürünü hem de tohum satan bayilerimizden Tohumcular alt birliğine cirolarından % 0,3 oranında yapılan kesinti neye göre yapılmaktadır ve yasalmıdır?

 

            11- Üretim sezonunu kapsayacak şekilde toplu ilaç alımlarında reçete yönetmeliğinde tam açıklık getirilmediğinden üreticilerin bu durumda ne yapacağı açık değildir.Bu durumda yönetmelik nasıl işleyecek ve ne yapılacağı tam açık değildir.

 

 

            12- Mevcut tarımsal danışmanlık sisteminin henüz altyapısının tamamlanmaması ve tarım  danışmanı eksikliği ve mevcut danışmanların bu konuda bilgi eksikliklerinin olması nedeniyle  danışmanlık uygulamalarının içinde yer alması gereken reçete yazma ilişkisinin kurulmaması ve  reçetenin mevcut sistemde bir maddi getirisinin bulunmaması yaşanan sıkıntıların başında yer almaktadır. Bunun için sistemin mutlaka tarımsal danışmanlık içerisinde yürütülmesi ve maddi getirisinin olması durumunda sağlıklı işlemesi sağlanmış olacaktır. Şu anda sistemden bir gelir elde edilmediği için serbest çalışan meslektaşlarımız niçin reçete yazma riskine girsinler.

 

            13- Desteklenen ve ihracata gönderilen ürünlerde izlenebilirlik sağlansa bile, desteklenmeyen ve iç piyasaya yönelik ürünlerde izlenebilirlik söz konusu değildir. Bunun nasıl sağlanacağı net bir şekilde ortaya konulmalıdır.

 

            14- Zirai Mücadele teknik talimatlarında yer almayan bazı hastalık ve zararlılar için geçici talimat olarak kullanımı serbest bırakılan ilaçların neye göre önerildiği, son ilaçlama ile hasat arasında geçmesi gereken sürelerin tam belirlenmediği ve bilinmediği ve bu durumda da ilaç kalıntısının nasıl önleneceği belli değildir.

 

            15- Avrupa Birliği ve Rusya Federasyonuna yaş meyve ve sebze ihracatında her ülkenin istediği MRL limitleri ile istenen etkili maddeler farklı farklı olduğu için bu durum uygulamada sıkıntılara neden olmaktadır.  

 

            16- Üreticilerin örgütsüz oluşu veya mevcut örgütlerinde yeterli işlevi olmaması sorunların çözümlenememesinin  temel nedenlerindendir. Üreticilerin demokratik çekirdek kooperatiflerde örgütlenmesi, uygulamaların kooperatiflerin tüzel kişiliği aracılığıyla yürütülmesi, üreticilerin eğitim sorunun çözümlenmesinde esas olmalıdır. Üreticiler;Üretim planlaması, hasatta kalıntı sorunu, girdi temini ve bunların doğru kullanılması yanında, pazarlama, işletme, ambalajlama vb. sorunların çözümünü kendi öz örgütleriyle sağlamalıdır.Üretici örgütüne üye olmak zorunlu hale getirilmeli ve ürünün pazarlaması tek elden üretici örgütü tarafından yapılmalı,uymayan üreticilere yasal yaptırım getirilmelidir.Ayrıca   devlet bunun için üretici örgütlerine her türlü desteği sağlamalıdır.

Okunma Sayısı: 970
Fotoğraf Galerisi