SÖNDÜRÜLEMEYEN YANGIN: İŞSİZLİK
Söndürülemeyen yangın: işsizlik
TUİK tarafından yayınlanan istihdam istatistiklerine göre, tarımın 2015 yılında istihdam içinde % 20,6 olan payı, 2016 yılında % 19,5`e düştü. 15-64 yaş arasındakilerin işsizlik oranı ise aynı yıllar için sırasıyla % 10,3 ve % 10,9 olarak açıklandı.
Ekonomideki genel kötüye gidişin etkisiyle istihdamda ortaya çıkan daralma, tüm sektörleri yakından etkiliyor. 2016 yılında istihdamdaki en büyük pay % 53,7 ile hizmetler sektörüne ait olurken, inşaat sektörü % 7,3, sanayi sektörü ise tarım sektörü ile benzer oranda (% 19,5) pay sahibi oldu. Açıklanan verilere göre, tarım sektöründe istihdam edilenlerin % 55`ini erkekler, % 45`ini kadınlar oluşturuyor. Bu konuda daha ayrıntılı bilgiler Çizelge-2`de yer almaktadır.
Türkiye Ekonomi Politikaları İzleme Vakfı (TEPAV) tarafından yayınlanan İstihdam İzleme Bülteninin 59`uncu sayısında, Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) verilerinden yararlanılarak yapılan çalışma, tarım sektöründeki istihdam sorununu açıkça ortaya koyuyor. Bültende; Kasım 2016`da kayıtlı çiftçi sayısında Türkiye genelinde Kasım 2015`e göre 81 bin (yüzde 10) azalma olduğu, azalmanın Şırnak ve Hakkâri hariç tüm illeri kapsadığı bilgisi yer alıyor.
İşsizlik nasıl hesaplanıyor?
İşsizlik yıllardır ülkemizin en önemli sorunlarının başında geliyor. İstihdam artışının üretim artışı yoluyla değil, bilimsel olmayan yapay ve zorlama yollarla sağlanmaya çalışılması popülist bir yaklaşımın benimsenmiş olması nedeni ile kaygı vericidir. Bu şekildeki bir yaklaşımla verilen desteklerin etkisiyle istihdamda bir artış sağlansa dahi, bunun sürdürülebilir olmayacağı aşikârdır.
TUİK`in açıkladığı istihdam verileri, çevremize ve yaşananlara bakıldığında, işsizlik sorununu doğru olarak açıklamaktan hayli uzak duruyor. Bu durum, TUİK`in İşgücü İstatistiklerine ilişkin yönteminden kaynaklanıyor.
2016 yılında 15 yaş üzerindeki nüfusu 58 milyon 720 bin olarak tespiti eden TUİK, bu nüfusun % 52`sini (30 milyon 535 bininin) işgücüne katılanlar, geri kalan % 48`ini (28 milyon 185 bin) işgücüne dâhil olmayanlar olarak kabul ediyor. İşgücüne dâhil olmayanlar grubu içinde, ev işleriyle meşgul olanlar % 40, eğitim/öğretim görenler % 16, emekliler % 15, iş aramayıp, çalışmaya hazır olanlar ise yaklaşık % 9 oranında yer alıyor.
Mezun olunan alana göre işgücü durumu
TUİK`in, son olarak yayınlanan mezun olunan okul ve mezun olunan alana göre işgücü durumu verileri incelendiğinde, işgücüne katılan nüfusun % 77`sini ilköğretim ve orta öğretim ile daha düşük eğitim seviyesinde olanların, % 23`ünü ise yükseköğrenim mezunlarının oluşturduğu görülüyor.
Genel işsizlik oranı % 10,9 olmasına karşın, ilköğretim ve orta öğretim ile daha düşük eğitim seviyesinde yer alanlarda bu oran % 10,6, yükseköğrenim mezunlarında ise % 12 düzeyinde. Yayınlanan istatistiklerde meslektaşlarımızın yer aldığı Tarım, ormancılık ve balıkçılık disiplinlerinden mezun olanlardan işgücüne dâhil olanların sayısı 142 bin olarak belirtilirken, bunların % 12,7`sinin (18 bin) işsiz olduğu bilgisi yer alıyor. Yükseköğrenim görmüş olanlar arasında en düşük işsizlik oranı güvenlik (% 4,7), hukuk (% 6) ve sağlık (% 6,3) alanlarında görülüyor. En yüksek işsizlik oranları ise Sanat (% 21,2), iş sağlığı ve ulaştırma hizmetleri (% 23,5) ve Refah (Sosyal hizmetler) (% 24) alanlarında yer alıyor. Bu konuda daha ayrıntılı bilgiler Çizelge-3`de yer almaktadır.
Ziraat Mühendislerinde istihdam sorunu
Meslek camiamızdaki işsizlik, ülkedeki istihdam sorunu ile yakından ilgilidir. Bu sorunu hesapsızca açılan fakülteler, tarıma gereken önem verilmemesi gibi ilk akla gelen nedenler daha da büyütüyor. Mezunlar arasındaki işsizlik oranını tam olarak bilmeye yarayacak bir veriye sahip değiliz. Ancak bazı veriler üzerinden tahminde bulunmak, sorunun büyüklüğü konusunda fikir edinmek açısından mümkün görünüyor. Bu verilerden en önemlisi devlet memuru olmak isteyenlerin girdiği Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS). Çizelge-1`de son üç dönem KPSS sınavına başvuran ziraat Mühendislerinin sayısı ve tarım sektöründe istihdam edilen diğer meslek disiplinlerinin sayıları yer almaktadır.
Çizelge-1 KPSS`ye Girenlerin Sayıları
Mezun Olunan Program | 2012 | 2014 | 2016 |
Balıkçılık Teknolojisi Mühendisi | 526 | 584 | 386 |
Su Ürünleri Mühendisi | 3.613 | 4.089 | 3.104 |
Tütün Teknolojisi Mühendisi | 136 | 104 | 78 |
Veteriner Hekim | 7.531 | 7397 | 7.634 |
Gıda Mühendisi | 10.078 | 12.128 | 14.130 |
Ziraat Mühendisi | 25.563 | 28.207 | 30.419 |
Kaynak; ÖSYM
Sınava giren, Balıkçılık Teknolojisi Mühendisi ve Su Ürünleri Mühendisi sayısının 2016 yılında azaldığı görülmektedir. Bunun nedeni kontenjanların dolmaması nedeniyle bazı fakültelerin öğrenci alamamasından kaynaklanmaktadır. Sadece Celal Bayar Üniversitesinin mezun verdiği Tütün Teknolojisi Mühendislerinin sayısındaki azalma ise, programın kontenjanın azalmasından kaynaklanmıştır. Sınava giren Veteriner Hekimlerin sayısındaki artış, önceki Bakan Mehdi Eker zamanında mesleki kayırmacılıkla kamuda istihdamlarının normalin üzerinde olması ile özel sektörde istihdamlarına ilişkin yapılan ayrımcı düzenlemelerin etkisi ile sınırlı olmuştur.
Gıda Mühendisliği programlarının oldukça artmış olması, bu meslek disiplininde önemli bir istihdam sorununa yol açmaktadır. KPSS sınavına giren Gıda Mühendisi sayısının artışı bunu göstermektedir. Her yıl 5 bin civarında Ziraat Mühendisi mezun olmasına karşın, KPSS sınavına giren sayısındaki artışın, mezun sayısına göre oldukça düşük kalmış olması ilginçtir. Bunun nedenlerinden biri olarak, kamu mesleği olarak görülen Ziraat Mühendisliğinde, özel çalışma alanında istihdam olanaklarının artması gösterilebilirse de, yeterli bir açıklama için daha fazla bilgi ve veriye ihtiyaç vardır.
Çizelge-2 İstihdam verileri
Kaynak; TUİK
Çizelge-3 Eğitim durumu ve mezun olunan alana göre istihdam verileri (bin)
Eğitim durumu ve mezun olunan alan | İşgücü | İşsiz | İstihdam | İşsizlik oranı (%) |
Toplam | 30 535 | 3 330 | 27 205 | 10,9 |
İlköğretim, ortaöğretim ve daha az toplam | 23 644 | 2 502 | 21 141 | 10,6 |
Okuma yazma bilmeyen | 1 038 | 60 | 978 | 5,7 |
Okuma yazma bilen fakat bir okul bitirmeyen | 1 085 | 127 | 958 | 11,7 |
İlkokul | 9 358 | 794 | 8 564 | 8,5 |
İlköğretim, ortaokul ve orta dengi meslek | 5 886 | 737 | 5 148 | 12,5 |
Genel lise | 3 100 | 415 | 2 685 | 13,4 |
Meslek lisesi | 3 177 | 369 | 2 808 | 11,6 |
Yüksekokul veya fakülte toplam | 6 892 | 828 | 6 064 | 12,0 |
Güvenlik hizmetleri | 129 | 6 | 123 | 4,7 |
Hukuk | 167 | 10 | 157 | 6,0 |
Sağlık | 426 | 27 | 399 | 6,3 |
Veterinerlik | 55 | 4 | 51 | 7,3 |
Eğitim | 995 | 86 | 909 | 8,6 |
Mühendislik ve mühendislik işleri | 775 | 73 | 702 | 9,4 |
Beşeri bilimler | 209 | 22 | 187 | 10,5 |
Fiziki bilimler | 166 | 20 | 146 | 12,0 |
Mimarlık ve inşaat | 261 | 33 | 228 | 12,6 |
Tarım, ormancılık ve balıkçılık | 142 | 18 | 124 | 12,7 |
Sosyal bilimler ve davranış bilimleri | 563 | 76 | 487 | 13,5 |
Diller | 138 | 19 | 119 | 13,8 |
İş ve yönetim | 1 967 | 271 | 1 696 | 13,8 |
Biyoloji, çevre ve ilgili birimler | 85 | 12 | 73 | 14,1 |
Matematik ve istatistik | 92 | 13 | 79 | 14,1 |
Kişisel hizmetler | 168 | 28 | 140 | 16,7 |
Bilişim ve iletişim teknolojileri | 112 | 19 | 93 | 17,0 |
İmalat ve işleme | 147 | 27 | 120 | 18,4 |
Gazetecilik ve enformasyon | 26 | 5 | 21 | 19,2 |
Sanat | 203 | 43 | 160 | 21,2 |
İş sağlığı ve ulaştırma hizmetleri | 17 | 4 | 13 | 23,5 |
Refah (Sosyal hizmetler) | 50 | 12 | 38 | 24,0 |
Kaynak; TUİK