TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI'NIN TOPRAK KORUMA PROJESİ EĞİTİMİ VERMESİNE KARŞI İKİNCİ KEZ DAVA AÇTIK

MERKEZ
06.09.2008
 

YÜRÜTMENİN DURDURULMASI İSTEMLİDİR.

 

DANIŞTAY İLGİLİ DAİRESİNE SUNULMAK ÜZERE

DANIŞTAY BAŞKANLIĞINA

 

DAVACI                    : TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası

VEKİLİ                      : Av.Zühal DÖNMEZ

DAVALI                    : T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı

KONU                        : Davalı İdarenin Toprak Koruma Projesi Hazırlama Eğitimi vermesine ilişkin 21/05/2008 tarih 08639 sayılı işlemin iptali ile eğitim sonucu verilen sertifikaların yürütülmesinin durdurulması ve iptaline karar verilmesi talebidir.

ÖĞRENME T.          : 25/08/2008

OLAYLAR               :

Davalı Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel Müdürlüğünün, 1-5 Mayıs 2006 tarihlerinde bir eğitim yapması, 24-28 Temmuz 2006 tarihlerinde ise bir eğitim daha yapacağını duyurması üzerine,  Bakanlığın, Toprak Koruma Projesi Hazırlama Eğitimi vermesine ilişkin işlemin iptali talep edilmiş ve Danıştay 8.Dairesinin 03/12/2007 tarih E.2006/4114 K.2007/6538 sayılı kararı ile özel sektör çalışanı olan, toprak koruma  projesi hazırlayabilecek ve Ziraat Mühendisleri Odası‘na üyeliği zorunlu olan ziraat mühendislerine, toprak koruma projesi eğitimi vermeye Bakanlığın yetkisi bulunmadığı belirtilerek dava konusu işlem iptal edilmiştir (Ek-1). Danıştay Kararının uygulanması için müvekkil ODA tarafından Bakanlığa gönderilen 11/02/2008 tarihli yazıya (Ek-2) verilen 12/05/2008 tarih 08055 sayılı cevabi yazıda (Ek-3), 24-28 Temmuz 2006 tarihleri arasında düzenlenen eğitim sonunda verilen sertifikaların Danıştay 8.Dairesinin iptal kararı nedeniyle geçersiz sayıldığı bildirilmiştir.

Daha sonra Bakanlığın 21/05/2008 tarih 08639 sayılı yazısından 25/08/2008 tarihinde haberdar olunmuştur (Ek-4). İl Müdürlüklerine gönderilen yazıda, 24-28 Temmuz 2006 tarihleri arasında düzenlenen eğitim sonrası verilen sertifikaların Danıştay 8.Dairesi kararı nedeniyle geçersiz sayılması üzerine 26-30 Mayıs 2008 tarihleri arasında düzenlenecek eğitime katılarak sertifika alınması gerektiği belirtilmektedir. Davalı İdarenin, müvekkil ODA‘ya sertifikaların geçersiz olduğuna dair yazdığı 12 Mayıs 2008 tarihli yazıdan 9 gün sonra sertifikaları geçerli hale getirmek için eğitim düzenleyeceğini bildiren 21 Mayıs 2008 tarihli işlemi yapması ve yazının tarihinden 5 gün sonraya eğitim tarihi belirlemesi yapılan işin hukuka uygun bir idari işlem yapma amacı taşımadığının açık göstergesidir.

 

İPTAL NEDENLERİ           : 1) Davalı İdare Yargı Kararını Etkisiz hale Getirmeyi Amaçlamaktadır: Anayasanın 2.maddesinde Türkiye Cumhuriyetinin Hukuk Devleti olduğu
vurgulanmakta ve 138.maddesinin son fıkrasında "Yasama ve Yürütme Organları ile İdare, Mahkeme kararlarına uymak zorundadır; bu organlar ve idare, mahkeme kararlarını hiçbir suretle değiştiremez ve bunların yerine getirilmesini geciktiremez." yolunda açık, kesin ve buyurucu bir kurala yer verilmektedir. Öte yandan 2577 sayılı Yasanın 28.maddesinin 1.fıkrasında "Danıştay, bölge idare mahkemeleri, idare ve vergi mahkemelerinin esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlarının icaplarına göre idare, gecikmeksizin işlem tesis etmeye veya eylemde bulunmaya mecburdur. Bu süre hiçbir şekilde kararın idareye tebliğinden başlayarak otuz günü geçemez" şeklindeki kuralıyla Anayasanın 2.maddesinde yer
alan "Hukuk Devleti" ilkesine uygun bir düzenleme getirmektedir. Danıştay kararlarında, söz konusu ilke karşısında, idarenin maddi ve hukuki koşullara göre uygulanabilir nitelikte olan bir yargı kararını "aynen" ve "gecikmeksizin" uygulamaktan başka bir seçeneği bulunmadığı vurgulanmıştır (DİDD 07/10/2004 E.2004/788 K.2004/2163; D2.D 04/10/2002  E.2002/3360 K.2002/905; D5.D 17/04/2006 E.2006/2095 K.1462 vb.kararlar)

             Bu hukuki ilkelere rağmen davalı İdare, yargı kararını etkisiz bırakma amacını taşıyan dava konusu işlemi gerçekleştirmiştir. Danıştay 8.Daire kararı, yalnızca 24-28 Temmuz 2006 tarihlerinde düzenlenen eğitimlere ilişkin değildir. İşbu davada, davalı idarenin, ziraat mühendislerine Toprak Koruma Projesi Hazırlama Eğitimi vermesine ilişkin işlemin ve varsa dayandığı idari kararın iptaline, verilen sertifikaların iptaline, yeni eğitim programlarının yapılacağı açık olduğundan idarenin eğitim vermesi işleminin Yürütülmesinin Durdurulmasına karar verilmesi talep edilmiş ve bu taleplerin tümünü karşılayan bir karar verilmiştir. Genel olarak İdarenin serbest ziraat mühendislerine eğitim veremeyeceği sonucuna varılmış ve o zamana kadar yapılan eğitimler sonucu verilen sertifikalar hükümsüz kalmış, geleceğe ilişkin olarak da aynı nitelikte eğitim düzenleyemeyeceğine hükmedilmiştir. Dolayısıyla, müvekkil ODA‘nın Bakanlığa bildirdiği gibi 24-28 Temmuz 2006 tarihli eğitim programı ile birlikte bu tarihten önce yapılan 1-5 Mayıs 2006 tarihli eğitim de hükümsüzdür. Buna rağmen davalı idarenin yalnızca 24-28 Temmuz 2006 tarihlerinde düzenlenen eğitimlerde verilen sertifikaların geçersiz olduğuna dair uygulaması doğru değildir. Anayasanın ve 2577 sayılı Yasanın özüne ve sözüne aykırı bir uygulamayla hukuk devleti ilkesinin ihlal edildiği kuşkusuzdur. Bu nedenle dava konusu işlemin iptalini talep etmekteyiz.


            2) İdarenin Serbest Çalışanlara Eğitim Verme Görev ve Yetkisi Bulunmamaktadır.

Bakanlıkların Kuruluş ve Görev Esaslarını düzenleyen 3046 sayılı Kanunda Bakanlıklara, kendi personeline hizmet içi eğitim verme görevi verilmişse de, personeli olmayan kişilere herhangi bir eğitim verme görevi yüklenmemiştir.  Kanunun 31.maddesinde, Bakanlık merkez, taşra ve yurt dışı teşkilatı ile bağlı ve ilgili kuruluşların eğitim planını hazırlamak, yayınlamak ve uygulanmasını takip etmek, bakanlık personeli ile ilgili hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim programlarını düzenlemek ve uygulamakla Eğitim Dairesi Başkanlığının (Eğitim Dairesi Başkanlığının bulunmadığı Bakanlıklarda Personel Dairesi Başkanlığının) görevli olduğu  belirtilmiştir. Görüldüğü gibi, bakanlıkların  kendi personeli dışındaki kişilere eğitim vermek gibi bir görevi bulunmamaktadır.

Davalı İdarenin de 3046 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuata göre, Toprak Koruma Projesi eğitimi vermeye yönelik bir görevi ve dolayısıyla bir yetkisi bulunmamaktadır. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı‘nın 09.08.1991 gün, 20955 sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanan 441 sayılı "Tarım ve Köyişleri Bakanlığı‘nın Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname" nin ne Tarım ve Köyişleri Bakanlığı‘nın görevlerini sayan 2.maddesinde; ne de sözü edilen eğitim programını uygulayan Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel Müdürlüğü‘nün görevlerini sayan 9.maddesinde,  serbest çalışan ziraat mühendislerine paralı eğitim vererek kendilerini herhangi bir alanda yetkilendirebileceklerine dair görev hükmü bulunmamaktadır.

Davalı İdare gene Hukuk Devleti ilkesine aykırı olarak Danıştay kararını etkisiz bırakmaya yönelik olarak 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununa bir madde eklemiştir. 31/1/2007 tarihli  5578 sayılı kanunun 5 maddesi ile eklenen Ek Madde 1‘de getirilen hüküm şöyledir: Bakanlık, bu Kanunun uygulamasında ihtiyaç duyulacak her türlü eğitim faaliyetini düzenleyebilir ve eğitim sonrası sertifika verebilir.

            Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu, toprağın doğal veya yapay yollarla kaybını ve niteliklerini yitirmesini engelleyerek korunmasını, geliştirilmesini ve çevre öncelikli sürdürülebilir kalkınma ilkesine uygun olarak, plânlı arazi kullanımını sağlayacak usûl ve esasları belirlemek amacıyla çıkarılmış olup, 12.maddesinde Toprak koruma Projelerinin bir ziraat mühendisi sorumluluğunda hazırlanacağı belirtilmiştir. Serbest çalışan Ziraat Mühendisleri ve Bakanlık görevlisi Ziraat mühendisleri bu projeyi hazırlayabilmektedir. Yukarıda da belirttiğimiz gibi Bakanlık, kendi personeli ile ilgili hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim programlarını düzenleyebilir ve uygulayabilir. Bu kapsamda Ek Madde-1 hükmü hukuksal durumu değiştirmemektedir, Bakanlık zaten kendi personeline eğitim verebilecektir. Ancak hiçbir şekilde serbest çalışan Ziraat Mühendisine eğitim veremez. 

3) Danıştay 8.Dairesinin E.2006/4114 sayılı dosyasında ileri sürdüğümüz gerekçeler ve Daire Kararında belirtilen hukuki gerekçeleri tekrarlamıyoruz. Hukuka aykırılık ve İdarenin Yargı Kararını uygulamama eylemi çok açıktır. Yapılan eğitim sonucu verilen sertifikalar uygulamada sorun çıkaracaktır. Toprağın doğal fonksiyonlarını sürdürebilmesi gibi önemli işlevi bulunan Toprak koruma projelerinin hazırlanması konusunda yetkin olmayan ve yetkisi bulunmayan kişilerin yetkilendirilmeye çalışılması telafisi imkansız zararların doğmasına neden olacaktır. Bunun önüne geçebilmek için acilen Yürütmenin Durdurulmasına karar verilmesini talep ediyoruz.

HUKUKİ NEDENLER        : Anayasa, İYUK, 3046 sayılı Kanun, 7472 sayılı Kanun,   5403 sayılı Kanun, 441 sayılı KHK, ZMO Tüzüğü, Ziraat Mühendislerinin Görev ve Yetkilerine İlişkin Tüzük, Yönetmelikler, İlgili tüm  mevzuat.

DELİLLER                           : Danıştay 8.Daire kararı, Bakanlığın 12/05/2008 ve 21/05/2008 tarihli yazıları, ZMO‘nun 11/02/2008 t.li yazısı,  ilgili tüm deliller.

SONUÇ VE SİSTEM           :Yukarıda açıklanan nedenlerle; Davalı İdarenin, Toprak Koruma Projesi Hazırlama Eğitimi vermesine ilişkin 21/05/2008 tarih 08639 sayılı işleminin iptali ile eğitim sonucu verilen sertifikaların yürütülmesinin durdurulması ve iptaline, yargılama giderleri ile vekalet ücretinin davalı tarafa yükletilmesine karar verilmesini saygı ile arz ve talep ederim.

 

Av.Zühal DÖNMEZ

Davacı Vekili

EKİ:     1) Vekaletname

            2) D3.D Kararı

            3) ZMO ‘nın 11/02/2008 t.li yazısı

            4) Bakanlığın 12/05/2008 t.li yazısı

            5) Bakanlığın 21/05/2008

Okunma Sayısı: 984