TARIMA AB ENGELİ - TAKA GAZETESİ - 10.02.2006

MERKEZ
10.02.2006
 

<İ>AVRUPA BİRLİĞİ MÜZAKERE SÜRECİNDE EN SIKINTILI KONU BAŞLIĞINI TARIM POLİTİKALARI OLUŞTURACAK. ÖYLE Kİ SÜRECİN ASKIYA ALINMASINA HATTA TÜRKİYE İÇİN AVRUPA BİRLİĞİ MACERASININ TAMAMEN KAPANMASINA YOL AÇABİLECEK KADAR ÖNEMLİ BİR KONUDAN SÖZ EDİYORUZ. KONUNUN UZMANLARI TARAFINDAN YAPILAN AÇIKLAMALAR, ÜLKENİN TAM ANLAMIYLA DIŞA BAĞIMLI HALE GELMESİNE YOL AÇABİLECEK KADAR CİDDİ BİR SORUNLA KARŞI KARŞIYA OLDUĞUMUZU ORTAYA KOYUYOR. BU ÇERÇEVEDE ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI GENEL BAŞKANI GÖKHAN GÜNAYDIN’LA AB-TÜRKİYE İLİŞKİLERİ KAPSAMINDA TARIM POLİTİKALARINI KONUŞTUK. AÇIKÇASI BEN ÇOK YARARLANDIM SİZLERİN DE YARARLANACAĞINA İNANIYORUM.

GÜNAYDIN, SPEKÜLATÖRLERİN FINDIK PİYASASINI KARIŞTIRDIĞINI SÖYLÜYOR.

TÜRK TARIMI BİTİRİLMEK İSTENİYOR

- <İ>AVRUPA BİRLİĞİ’NİN KENDİ İÇİNDE TARIMA DESTEĞİNİ KESTİĞİ, TÜRKİYE’YE YÖNELİK BAZI YAPTIRIMLAR UYGULADIĞI SÖYLENİYOR. BU NOKTADA YAŞANANLARI ANALİZ EDEBİLİR MİSİNİZ? TÜRK TARIMI BUNDAN ZARAR GÖRECEK MİDİR?

GÖKHAN GÜNAYDIN: ASLINDA TÜM DÜNYADA DESTEKLEME POLİTİKALARINI DÜNYA TİCARET ÖRGÜTÜ (DTÖ) BELİRLİYOR. DÜNYA TİCARET ÖRGÜTÜ İÇ DESTEKLERİN AZALTILMASI İHRACAT SÜBVANSİYONLARININ AZALTILMASINI VE GÜMRÜK VERGİLERİNİN İNDİRİLMESİ GEREKTİĞİNİ SÖYLÜYOR. DTÖ KARARLARI AVRUPA BİRLİĞİ İÇİN DE BAĞLAYICI. ANCAK TÜRKİYE TARIMI İÇİN DTÖ’NÜN ÖTESİNDE AVRUPA BİRLİĞİ TARIM MÜKTESEBATINA UYUM YÜKÜMLÜLÜĞÜ VAR. KATILIM ORTAKLIĞI BELGESİ VE ULUSAL PROGRAMLAR VE İLERLEME RAPORLARI BU TAAHHÜDÜN AYRINTISINI BELİRLİYOR. ŞİMDİ AVRUPA BİRLİĞİ TÜRKİYE’DEN BİRÇOK ŞEY İSTİYOR. MESELA DİYOR Kİ GİRDİ DESTEKLERİNİ TÜMÜYLE KALDIRIN. GÜBREYE, MAZOTA VE İLACA DESTEK VERMEYİN DİYOR. ÜRETİMLE BAĞLANTILI DESTEK OLMASIN DİYOR. DESTEKLERİNİZİN ÜRETİMDEN BAĞIMSIZ OLMASI NE DEMEKTİR? AYÇİÇEĞİNE, SOYAYA, PAMUĞA VE ZEYTİNYAĞINA DA VERİLEN PRİMLERİ ORTADAN KALDIRIN DEMEKTİR. BUNUN YERİNE AB TÜRKİYE’YE NE ÖNERİYOR? TÜMÜYLE ÜRETİMDEN BAĞIMSIZ DOĞRUDAN GELİR DESTEĞİ’Nİ. YANİ TARLA SAHİBİNE VERİLEN, CEBİNE KONULAN DGD PARASINI ÖNERİYOR. ÜRETİP ÜRETMEDİĞİNİZE BAKMAYAN BİR DESTEK BU. BU DESTEK TÜRKİYE’DE 2001 YILINDAN BU YANA UYGULANIYOR VE TARIM YAPILARINDA YIKICI SONUÇLAR DOĞURUYOR. AB 2006 YILI İTİBARİYLE 41.6 MİLYAR EURO TARIMINA DESTEK VERİYOR. VE ETKİ DEĞERLENDİRME RAPORU’NDA 6 EKİM 2004 TARİHLİDİR BU. DERKİ ORTAK TARIM POLİTİKASI TÜRKİYE’DE DE AYNEN UYGULANSA 11.3 MİLYAR EURO KAYNAK KULLANMANIZ GEREKİR DER. OYSA TÜRKİYE’NİN BÜTÜN KULLANDIĞI KAYNAK 2000 YILINDAN BU YANA 3 KATRİLYON İLE 3.5 KATRİLYON LİRA ARASINDA DEĞİŞİYOR. BAŞKA BİR DEYİŞLE GAYRİ SAFİ MİLLİ HASILA’NIN (GSMH) YÜZDE 1’İNDEN AZ, BİNDE 8 DÜZEYİNDE…

AVRUPA KENDİ TARIMINI DESTEKLİYOR

<İ>BURADA AVRUPA BİRLİĞİ’NİN GENELİNDE ASLINDA TARIMA BİR DESTEK VAR, PROGRAM VAR. 2020 YILINA KADAR BU DESTEK KADEMELİ OLARAK AŞAĞIYA DÜŞECEK. ŞİMDİ BURADA ŞU SÖYLENİYOR. AVRUPA ÜLKELERİ KENDİLERİ DE ZATEN TARIMA VERDİKLERİ DESTEĞİ AZALTACAKLAR, DOĞAL OLARAK AB’YE ADAY OLAN TÜRKİYE’DE DE BU DESTEK AZALACAK. DİĞER YANDAN DA MADALYONUN ÖTEKİ YÜZÜ VAR. ONLARIN GELDİKLERİ EKONOMİK DÜZEYLE BİZİM DURUMUMUZ ARASINDAKİ FARK. BURADAN KAYNAKLI OLARAK BİR DEĞERLENDİRME YAPMANIZI İSTERİM. KAFALAR ÇOK KARIŞIYOR.

GÖKHAN GÜNAYDIN: DOĞRU. BİRİNCİ SÖYLEDİĞİNİZ TÜRKİYE’YE BİLHASSA POMPALANAN VE YA BİLGİ EKSİKLİĞİNDEN YA DA İYİ NİYET EKSİKLİĞİNDEN POMPALANAN BİR ŞEY. AVRUPA BİRLİĞİ TARIMINA DESTEĞİNİ AZALTMIYOR. BİR KEZ DAHA ALTINI ÇİZİYORUM. 103 MİLYAR EUROLUK TOPLAM BÜTÇESİNİN 41.6 MİLYAR EUROSUNU TARIMA VERECEK ŞEKİLDE ÖNEMLİ ORANDA TARIMINI DESTEKLİYOR. AMA AVRUPA BİRLİĞİ NE YAPIYOR? DESTEKLEME MODELİNİ DEĞİŞTİRİYOR AVRUPA BİRLİĞİ. YANİ 1958 YILINDA BAŞLAYAN GİRDİLERE ÖNEMLİ MİKTARDA VEREN, MÜDAHALE ALIMLARINA ÖNEMLİ MİKTARDA KAYNAK AYIRAN YAPISINDAN, KIRSAL KALKINMA ÖNLEMLERİNİ ARTIRAN DOĞRUDAN GELİR DESTEĞİ ÖNLEMLERİNİ ARTIRAN KALİTE ODAKLI BİR TARIM POLİTİKASI İZLEMEYE VE KAYNAĞINI BURAYA HARCAMAYA ÇALIŞIYOR. ANCAK ŞUNU UNUTMAMALIYIZ. AVRUPA BİRLİĞİ’NİN ZATEN SULANAN ALANLARA FALAN YATIRIM YAPMA İHTİYACI YOK. BUNLARI TÜMÜYLE TAMAMLAMIŞ. KÖY ALTYAPISINA YATIRIM YAPMA İHTİYACI YOK. YA DA TARIMDA AR-GE İÇİN İLAVE KAYNAĞA İHTİYAÇ YOK. BUNLARIN HEPSİNİ YAPMIŞ AVRUPA BİRLİĞİ. BUNLARI YAPMAYAN TÜRKİYE’NİN SORUNU BUNLAR. TÜRKİYE AVRUPA BİRLİĞİ’NE ŞUNU DEMELİ; BEN TARIMDAKİ SULAMA YATIRIMLARIMI TAMAMLAMAK ZORUNDAYIM. EĞER BEN GÜBREYE, İLACA VE MAZOTA DESTEK VERMEZ İSEM BU ÜRETİCİ BUNLARI KULLANAMIYOR. BEN BUNLARI KULLANMAK ZORUNDAYIM. NE ZAMANA KADAR BUNU DİYEBİLİR? AB ORTAK TARIM POLİTİKASI, ULUSLAR ÜSTÜ BİR POLİTİKA ALANIDIR. AB’YE ÜYE OLUNDUĞU ANDA BU POLİTİKA TÜRKİYE İÇİN DE DOĞRUDAN BELİRLEYİCİ OLACAKTIR. DOLAYISIYLA O TARİHTE BUNU SÖYLEMEZSİNİZ. ANCAK ÜYELİK SÜRECİNDEYKEN, ADAYLIK SÜRECİNDEYKEN ADAY KONUMU İLE TÜRKİYE PEKALA AVRUPA BİRLİĞİ’NDEN FARKLI YAPILARI UYGULAYABİLİR. DOLAYISIYLA TÜRKİYE, OLMAYAN BİR AVRUPA BİRLİĞİ ÜYELİK HAYALİ UĞRUNA ELİNDEKİ BÜTÜN OLANAKLARI TAVİZ VEREREK KULLANMAMALI TAM TERSİNE STRATEJİK BİR PLANLAMA ÇERÇEVESİNDE BÜTÜN SENARYOLARI İÇEREN BİR MÜZAKERE SÜRECİ YÜRÜTMELİ.

MÜZAKERELERDE TAVİZ VERMEMELİ

<İ>MÜZAKERE SÜRECİNİ BU DEDİĞİNİZ BİÇİMİYLE YÜRÜTMEK OLANAKLI MI? YOKSA AB BUNU BÖYLE YAPACAKSINIZ ŞEKLİNDE DAYATIYOR MU? ORADA DA BELİRSİZLİK VAR.

GÖKHAN GÜNAYDIN: MÜZAKERE SÜRECİNDE ŞU VAR. ALTINI ÇİZEREK SÖYLÜYORUM. AB MÜZAKERESİ, BİZİM ANLADIĞIMIZ YANİ GÜNLÜK DİLDE ANLADIĞIMIZ RIZALARIN UYUMLAŞTIRILMASI SÜRECİ DEĞİLDİR. İKİ İNSAN KARŞILIKLI MASAYA OTURUP BİR İŞ YAPACAKLAR GEL BUNDA ANLAŞALIM DEMEZLER. MÜZAKERE ŞUDUR; AB’NİN ORTAK TARIM POLİTİKASINA HANGİ ZAMAN DİLİMİNDE, HANGİ FİNANSAL ARAÇLA, HANGİ YÖNETİM ARAÇLARIYLA NE KADAR ZAMAN İÇERİSİNDE UYUM GÖSTERECEKSİN? MÜZAKERE EDİLEN SADECE BUDUR. DOLAYISIYLA O MÜZAKERELER İÇERİSİNDE BEN BUNU BEĞENMEDİM BAŞKA BİR ŞEY YAPMAK İSTİYORUM DİYEMEZSİNİZ. MÜZAKERE MASASINA OTURANLAR EN ERKEN ÜYELİĞİN 2015 YILINDA OLDUĞUNU BÖYLE BİR ÜYELİKTE DAHİ TARIMIN DIŞARIDA KALACAĞINI BİLMELİLER VE BUNA GÖRE TAVİZ VERMELİ YA DA VERMEMELİLER. ÖRNEĞİN W-ZERO DEDİKLERİ ŞEYİ ÖNÜMÜZDEKİ YILDAN İTİBAREN TÜRKİYE’YE DAYATMAYA BAŞLAYACAKLAR. NEDİR W-ZERO? BEN İHRACAT SÜBVANSİYONUMU İNDİREYİM, SEN DE GÜMRÜK VERGİNİ SIFIRLA. EĞER TÜRKİYE ÜYELİK HAYALİ İLE BUNA EVET DER İSE ZATEN ORTAK TARIM POLİTİKASININ HER TÜRLÜ TÜRKİYE ALEYHİNE OLAN REKABETÇİ POLİTİKASINI KENDİ TOPRAKLARINDA HİSSEDECEKTİR. DEMEK Kİ MÜZAKERE MASASINA OTURANLAR W-ZERO’YA YANAŞMAMASINI BİLECEKLER. YANAŞMAZSA BU TÜRKİYE İÇİN MÜZAKERELERİN SONU ANLAMINA GELİR Mİ? EĞER BUNU PERFORMANS KRİTERİ OLARAK KOYARLARSA GELİR. AMA PERFORMANS KRİTERİ OLARAK KOYMAZLARSA GELMEZ. BU TÜRKİYE’NİN NE KADAR DİRENECEĞİNE AVRUPA BİRLİĞİ’NİN TÜRKİYE’Yİ NE KADAR İSTEYECEĞİNE BAĞLI BİR ŞEY.

<İ>MÜZAKERE YAPACAK KİŞİLERİN YETKİNLİĞİ DE ÖNEMLİ OLSA GEREK

GÖKHAN GÜNAYDIN: KUŞKUSUZ ÖNEM KAZANIYOR. EN YETKİN OLAN ALABİLECEĞİ SONUÇTAN FAZLASINI ALIR DEMİYORUM BEN. ALINABİLECEK BİR SONUÇ VARDIR AMA YETKİNLİK KAYBI BU ALINABİLECEK SONUÇLARDAN DA GERİYE GİTME ANLAMINI DOĞURUR.

ÇAYDA BELİRLEYİCİ OLABİLİRİZ

<İ>ÇAY KONUSU ÖNEMLİ MADDELERDEN BİRİSİ BİZİM İÇİN. ÇAY ÜRETİCİSİNE DEVLETİN KORUMACI BİR YAKLAŞIM SERGİLEDİĞİNİ BİLİYORUZ. ANCAK AVRUPA BİRLİĞİ SÜRECİNDE BU KORUMALARIN KALACAĞI VE DAHA UCUZ ÇAYIN TÜRK PİYASASINA GİRECEĞİ VE DOLAYISIYLA DA BURADAKİ ÜRETİCİNİN ZARARA UĞRAYACAĞI DİLLENDİRİLİYOR. BUNUN GERÇEKLİK PAYI NEDİR? BU SÜRECE İLİŞKİN SİZLERİN İNCELEMELERİ VAR MI?

GÖKHAN GÜNAYDIN: AVRUPA BİRLİĞİ’NE GİRİLDİĞİ ZAMAN PAZAR BİRLİĞİ İLKESİ GEREĞİ TÜRKİYE, AVRUPA’NIN GÜMRÜK VERGİLERİNİ KULLANACAKTIR. DOLAYISIYLA KENDİNE ÖZGÜ GÜMRÜK VERGİSİ KULLANMA ERKİNİ YİTİRECEKTİR. AVRUPA ÇAYDA TÜMÜYLE DIŞ ALIMCIDIR. DOLAYISIYLA AVRUPA’NIN GÜMRÜK VERGİLERİ TÜRKİYE’NİN İTHALAT KAPASİTESİ İÇİN BELİRLEYİCİ OLACAKTIR. TABİ BURADA ŞUNU SÖYLEYENLER OLABİLİR. PAZAR BİRLİĞİ OLDUĞU KADAR ORTAK TARIM POLİTİKASININ BİR DE TOPLULUK TERCİHİ İLKESİ VAR. BU İLKE, TOPLULUKTA BİR ÜRÜN VARKEN DIŞARIDAN TARIMSAL ÜRÜN SATIN ALINMASINI ENGELLEYEN BİR İLKEDİR. FAKAT ÇAY ORTAK PİYASA DÜZENİ YOKTUR TOPLULUKTA. TÜRKİYE EĞER ÇAYI BİR ORTAK PİYASA DÜZENİ OLARAK MÜZAKERELER SIRASINDA TOPLULUĞA TANITABİLİRSE ÇAY ÜRETİMİNİN KONUMU BURADAN DAHA GERİYE GİTMEZ HATTA GÖRELİ AVANTAJ ELDE ETMESİ DE SÖZ KONUSU OLABİLİR. AMA BUNUN ÇOK ZOR OLDUĞUNU SÖYLEMELİYİM.

<İ>BU ARADA BURADAKİ ÜRETİCİLERE DE HÜKÜMETİ YÖNLENDİRMELERİ NOKTASINDA GÖREVLER DÜŞÜYOR MU?

GÖKHAN GÜNAYDIN: ÖNCE ÇAY-KUR’A GÖREV DÜŞÜYOR. ÇAY-KUR’LA BERABER ÜRETİCİ ÖRGÜTLERİNE GÖREV DÜŞÜYOR. ÇAY-KUR’UN DA KURUMSAL KİMLİĞİ VE KURUMSAL VARLIĞI BURAYLA BAĞLANTILI BİR ŞEY. TÜRKİYE’DE ÇAY ARZININ TÜRKİYE TALEBİNDEN DAHA FAZLA OLDUĞU SÖYLENİYOR. AMA ŞU ISRARLA İNSANLARIN GÖZÜNDEN KAÇIRILIYOR. BÖLGENİN DOĞU VE GÜNEYDOĞU ANADOLUSU TÜMÜYLE KAÇAK ÇAY İÇİYOR. BUNUN ENGELLENMESİ LAZIM DİYE SAF BİR İYİMSERLİKLE DOLU BİR CÜMLE SÖYLEMEK İSTİYORUM. TÜRKİYE’NİN SINIRLARINDAN NE GİRMİYOR DİYE BİR SORU AKLINA GELEBİLİR. BEN ÇAY GİRMEMELİ DİYORUM. HİÇBİR ŞEY GİRMEMELİ AMA ÇAY DA GİRMEMELİ.

SPEKÜLATÖRLER FINDIK PİYASASINI KARIŞTIRIYOR

<İ>AB SIKINTILI VE SORU İŞARETLERİ İLE DOLU BİR SÜREÇ. BÖLGEMİZ AÇISINDAN FINDIK VE ÇAY OLDUKÇA YAŞAMSAL İKİ ÜRÜN OLARAK ÖNE ÇIKIYOR. FINDIK FİYATLARI DÜŞME EĞİLİMİNE GİRİYOR VE FINDIK FİYATLARINDAKİ BU DÜŞÜŞÜN NEDENİ OLARAK ‘FİSKOBİRLİK BİZDEN FINDIK ALMAMAYA BAŞLADI’ ŞEKLİNDE YORUMLAR YAPILIYOR. NEDİR SAHİDEN DURUM? SİZİN BU KONUYA İLİŞKİN GÖZLEMLERİNİZ NELERDİR?

GÖKHAN GÜNAYDIN: BÜTÜN DÜNYADA FINDIK KONUSUNDA PİYASAYI ETKİLEYEN TEMEL ÜRETİCİ TÜRKİYE’DİR. VE TÜRKİYE’NİN FINDIKTA BİR ÜRETİM PLANLAMASINA VE BİR DIŞ TİCARET POLİTİKASINA İHTİYAÇ VARDIR. YANİ FINDIK KENDİ ÜRETİM ALANLARININ DIŞINA TAŞARAK ARZ FAZLASINDAN DOLAYI FİYATIN DÜŞTÜĞÜ VE KATMA DEĞERİN YURTDIŞINA TRANSFER EDİLDİĞİ BİR SERÜVENİ YAŞAMAMALIDIR. ORTA KARADENİZ’DEN DAHA BATIYA DOĞRU UZANAN TÜM FINDIK ALANLARI İÇİN MAALESEF BUNU SÖYLEMEK ZORUNDAYIZ. ORADA DAHA FARKLI ÜRÜNLER ÜRETİLEBİLİR. AMA FINDIK DOĞU KARADENİZ’İN KENDİSİNE ÖZGÜ BİTKİSİDİR. BİR KERE BUNU TESPİT ETMELİYİZ. İKİNCİSİ, FINDIK ÜZERİNDE SPEKÜLASYON YAPANLARI BU ÜLKE TANIYOR. YANİ SPEKÜLATÖRLERDİR PİYASAYI BU HALE GETİRENLER FINDIKTA. FİYATIN AÇIKLANMASINDAN TUTUN DA FİSKOBİRLİK’İN KREDİ ALMA SÜREÇLERİNE KADAR ETKİ EDENLER TÜRKİYE’DEKİ YEREL FİYATLAR NE KADAR AZ AÇIKLANIRSA O KADAR BUNDAN RANT KAZANAN ÇEVRELER TÜRKİYE’DE YEREL FINDIK FİYATLARININ BELİRLENMESİNDE ETKİLİ OLUYORLAR.

<İ>ZAPSU FAKTÖRÜNÜN ÖNEMİNE İŞARET EDİLİYOR…

GÖKHAN GÜNAYDIN: KUŞKUSUZ ZAPSU FAKTÖRÜ VARDIR. ZAPSU FAKTÖRÜ YOKTUR DEMEK DOĞRU BİR AÇIKLAMA OLMAZ. ZAPSU FAKTÖRÜ TEK BAŞINA NASIL BU KADAR ETKİ EDEBİLİYORUN DA HERKESİN YANITINI VERMESİ GEREKİR. ZAPSU TEK BAŞINA HER ŞEYİ BELİRLEYECEK BİR İNSAN OLAMAZ. DEMEK Kİ BU ALANDA DA BİRTAKIM EKSİKLİKLER VAR Kİ SADECE SİYASET BU KADAR BELİRLEYİCİ OLABİLİYOR. DEMEK Kİ BİZİM ÜRETİM YAPILARINI SİYASETTEN AYIRAMAMIŞIZ, BAŞKA BİR TARAFA ÇEKEMEMİŞİZ. BU ALANDAKİ ÜRETİCİSİNDEN KOOPERAİTFİNE HERKESİN KENDİ KONUMUNU BİR KEZ DAHA DEĞERLENDİRİP, NEREDE EKSİK KALIYORUZA BAKMASI LAZIM.

<İ>FİSKOBİRLİK SEÇİMİ DE BU PARALELDE DEĞERLENDİRİLEBİLİR Mİ?

GÖKHAN GÜNAYDIN: BENCE DEĞERLENDİRİLEBİLİR. FİSKOBİRLİK SEÇİMİ BENCE ÜRETİCİNİN BU BENİM İŞİMDİR DEMESİDİR. İYİ DE DEMİŞTİR. BU GELİŞMENİN İLERİKİ DÖNEMLERE DAHA NETLİKLE YÜRÜMESİNİ DİLERİM…

 

GÖKHAN GÜNAYDIN
ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI GENEL BAŞKANI

1964 YILINDA AMASYA’DA DOĞU. 1985 YILINDA ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ ZİRAAT FAKÜLTESİ TARLA BİTKİLERİ BÖLÜMÜNDEN MEZUN OLDU. 1994 YILINDA İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ’Nİ BİTİRDİ. 1994-95 AKADEMİK YILINDA TÜRKİYE VE ORTADOĞU AMME İDARESİ ENSTİTÜSÜ’NDE (TODAİE) KAMU YÖNETİMİ LİSANSÜSTÜ UZMANLIK PROGRAMINI (KYUP) TAMAMLADI. 1997 YILINDA ANADOLU ÜNİVERSİTESİ İKTİSAT FAKÜLTESİ’NDEN MEZUN OLDU. 2000 YILINDA ANKARA ÜNİVERSİTESİ AVRUPA TOPLULUKLARI ARAŞTIRMA VE UYGULAMA MERKEZİ’NDE AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK TARIM POLİTİKASI EĞİTİMİ’Nİ TAMAMLADI. TARIM SEKTÖRÜ İLE İLGİLİ YAYINLANMIŞ KİTAP VE MAKALELERİ OLAN GÜNAYDIN, İNGİLİZCE BİLMEKTEDİR.

Okunma Sayısı: 593