TARIMSAL ÖĞRETİMİN 166. YILDÖNÜMÜ
Ülkemizde ilk tarımsal eğitim-öğretim faaliyetleri, Osmanlı İmparatorluğu Tanzimat döneminde 10 Ocak 1846 tarihinde İstanbul da bugünkü adı ile Yeşilköy semtinde bulunan Ayamama Çiftliğinde Kurulan Mekteb-i Zirai Şahane ile başlamış ve bu tarihten itibaren 10 Ocak gününü kapsayan hafta ülkemizde Tarım Haftası olarak kutlanmaktadır.
Daha sonraları bugünkü anlamıyla yüksek öğretim sayılabilecek düzeyde öğretim yaptıran iki okuldan birsi Bursa‘da 1891‘de; diğeri 1893‘de İstanbul-Halkalı‘ da açılmıştır. 1928 yılında o zamanki adıyla "Halkalı Ziraat Mekteb-i Alisi" kapatılmış; öğrencileri "İstanbul Yüksek Orman Mektebi" ne nakledilmiş; Ankara‘da ise aynı yıl Yüksek Ziraat Enstitüsü‘nün temeli atılmış ve Yüksek Ziraat Enstitüsü‘nün bir öncüsü olarak 1930 yılında "Ankara Yüksek Ziraat Mektebi" açılmıştır. Böylece çağdaş anlamda tarımsal yüksek öğretimin temeli atılmıştır.
Bu okul daha mezun vermeden üç yıl sonra Yüksek Ziraat Enstitüsü‘ne dönüştürülür ve Atatürk‘ün direktifleriyle Cumhuriyet‘in 10. yılında öğretime açılmıştır. Bu Enstitüsü‘nün bünyesinde, Ziraat, Orman, Veteriner, Tabii İlimler ve Ziraat Sanatları Fakülteleri 4 yıllık eğitim süresiyle yer alarak 1948 yılına kadar öğretimine devam eder. 1948 yılında Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesine dönüşerek 1955 yılına kadar tek Ziraat Fakültesi olarak eğitim veren bu fakülte daha sonra kurulan diğer Ziraat Fakültelerinin temelini oluşturmuştur.
Tarım, insanın beslenme ihtiyaçlarının karşılanmasının yanı sıra, tarıma dayalı sanayinin hammaddesi olması ve dışa bağımlılığı önlemesi gibi yüce bir hedefe hizmet edenlerin sektörüdür. Tüm dünyanın önemini daha iyi kavradığı bugünlerde tarımın değişen ekonomik koşullara uyum sağlayabilmesi için teknoloji ve eğitimle daha iç içe olması gerekmektedir. Çiftçiyi bilgi ile buluşturan, bir bakıma çiftçi ile bilgi ve teknik arasında köprü vazifesi gören Ziraat Mühendislerine günümüzde daha çok ihtiyaç duyulmakta ve Ziraat Mühendislerinin görev ve sorumlulukları ile Ziraat Mühendisliğinin önemi daha da artmaktadır. Çok geniş bir çalışma alanına sahip olan Ziraat Mühendisleri birçok mühendislik disiplinini bünyesinde taşımak zorundadır. Ziraat Mühendisinin çalışma alanı sadece bitkisel ve hayvansal gıda üretimi ile sınırlı değildir. Endüstriye hammadde temininden, biyodizel gibi tarımsal kaynaklı enerji üretimine, hatta küresel ısınmanın kontrol altına alınmasına kadar pek çok bakımdan Ziraat Mühendisliği önem taşımaktadır.
166 yıl önce Halkalı Ziraat Mektebinde başlayan ilk tarımsal eğitim-öğretim faaliyetleri bugün 25 ilde açılan ve ülkemizde tarımsal üretim düzeyini ve verimliliğini önemli ölçüde artmasını sağlayan Ziraat Fakülteleri ile devam etmektedir. Bu fakülteler bugüne kadar yaklaşık 100 bin civarında Ziraat Mühendisi yetiştirmiştir. Bugün odamıza kayıtlı 50 bin 300, şubemize ise kayıtlı bin 560 Ziraat Mühendisimiz vardır. Öğretimde 166 yıllık köklü bir tarihsel geçmişe sahip bir meslek gurubu olmanın haklı gururunu yaşıyoruz.
Bu vesile ile ülkemiz tarımına hizmet etmiş tüm meslektaşlarımızdan hayatta olanları saygı ile aramızdan ayrılanları da rahmetle anıyor ve 166 yıl boyunca tarım öğretimine emeği geçen tüm hocalarımıza şükranlarımızı sunuyoruz.
Özkan TAŞPINAR
Başkan