TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNİN DÜZENLENMESİNE İLİŞKİN YÖNETMELİK TASLAĞI HAKKINDA TMMOB ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI’NIN GÖRÜŞÜ - 17.05.2006
 
TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNİN DÜZENLENMESİNE İLİŞKİN YÖNETMELİK TASLAĞI HAKKINDA TMMOB ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI'NIN GÖRÜŞÜ
17.05.2006
GÜNÜMÜZDE, İÇ VE DIŞ REKABET KOŞULLARI GİDEREK ZORLAŞAN TARIM SEKTÖRÜNDE, BİLGİ VE TEKNOLOJİNİN TARLA İLE BULUŞTURULMASI, VERİMLİLİK DÜZEYİNİN YÜKSELTİLMESİ, DOĞAYLA DOST ÜRETİM TEKNİKLERİ KULLANILARAK TÜKETİCİ SAĞLIĞINA UYGUN GIDALARIN ÜRETİLEBİLMESİ VE UYGUN BİÇİMLERDE PAZARLANABİLMESİ GİBİ SÜREÇLER, TARIMSAL DANIŞMANLIK UYGULAMALARININ ÖNEMİNİ ARTIRMIŞTIR.
ÖZELLİKLE SON YILLARDA YAŞ MEYVE VE SEBZE DIŞSATIMINDA YAŞANAN BİRÇOK SORUNUN TEMELİNDE, ÜRETİCİLERİN EĞİTİMSİZLİĞİ VE ÜRETİM ALANINDA KAYIT – DENETİM EKSİKLİKLERİ YATMAKTADIR. BUNUN YANINDA, İÇ PAZARA YÖNELİK ÜRETİM ALANINDA DA, ÖNEMLİ SORUNLARIN YAŞANDIĞI BİLİNMEKTEDİR.
TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI'NIN 1984 YILINDA YAPILAN "REORGANİZASYONUNDA" ÜRETİCİLERE BİLGİ, TEKNOLOJİ VE HİZMET GÖTÜREN ZİRAİ MÜCADELE, ZİRAİ KARANTİNA, ZİRAAT İŞLERİ, SU ÜRÜNLERİ GENEL MÜDÜRLÜKLERİ GİBİ BİRÇOK KURMAY YAPININ ORTADAN KALDIRILMASI VE TARIM – SANAYİİ ENTEGRASYONUNA KATKI KOYAN TARIMSAL KİT'LERİN KAPATILMASI, TARIMSAL KAMU YÖNETİMİNİ, KENDİSİNDEN BEKLENEN ETKİNLİK VE VERİMLİLİKTE HİZMET ÜRETEMEZ KONUMA SÜRÜKLEMİŞTİR.
BUNA KARŞILIK SİSTEM KENDİ ÇÖZÜMÜNÜ ÜRETMİŞ, YAŞANAN SORUNLARIN AŞILMASI İÇİN BÜYÜK ÜRETİCİLER – FİRMALAR – DIŞSATIMCILAR TARIMSAL DANIŞMANLAR ÇALIŞTIRMAYA BAŞLAMIŞLARDIR. HALEN HUKUKSAL TEMELİ AÇISINDAN ÖNEMLİ BOŞLUKLAR BULUNAN TARIMSAL DANIŞMANLIK HİZMETLERİ GİDEREK YAYGINLAŞMAKTA, GÖREV-YETKİ VE SORUMLULUKLARI TANIMLANMAMIŞ OLAN TARIMSAL DANIŞMAN SAYISI DA HIZLA ARTMAKTADIR.
BU NOKTADA EN BÜYÜK SORUN, İÇ PAZARA YÖNELİK ÜRETİM YAPAN KÜÇÜK İŞLETMELERİN VE ÜRETİCİLERİN, BU HİZMETİ ALABİLECEK MALİ GÜCE VE ORGANİZASYON YAPISINA SAHİP OLMAMALARIDIR. MEVCUT ÜRETİCİ BİRLİKLERİ YASASI'NIN, BU SORUNLARA ÇÖZÜM ÜRETEMEDİĞİ GÖZLENMEKTEDİR.
BU ÇERÇEVE İÇİNDE, 5488 SAYILI TARIM KANUNU'NUN "ÇİFTÇİ EĞİTİMİ, YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİ" BAŞLIKLI 9 UNCU MADDESİNDE "BAKANLIK; TARIM, ÇİFTÇİ EĞİTİMİ VE YAYIM FAALİYETLERİNDE, SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİ, ÖZEL SEKTÖR KURULUŞLARI VE SERBEST DANIŞMANLARIN GÖREV ALMASINI SAĞLAMAK İÇİN GEREKLİ DÜZENLEMELERİ YAPAR, BU KURULUŞ VE KİŞİLERİ TEŞVİK EDER, ÇALIŞMA ESASLARINI BELİRLER VE DENETLER. ÇİFTÇİ EĞİTİMİ, ÖZEL YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİ ÇALIŞMA ESAS VE USULLERİ İLE İLGİLİ DİĞER ŞARTLAR BAKANLIKÇA ÇIKARILACAK YÖNETMELİKLE BELİRLENİR" DENİLMEKTEDİR.
ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI, TARIMSAL DANIŞMANLIK UYGULAMALARININ ÇAĞDAŞ TARIM TEKNİKLERİ VE BİLGİNİN, TARLA VE ÜRETİCİ İLE BULUŞMASI AÇISINDAN BÜYÜK ÖNEM TAŞIDIĞINI DÜŞÜNMEKTEDİR. ODA'MIZ GELİŞEN REKABET ORTAMINDA, ÜLKEMİZ TARIMININ AYAKTA KALABİLMESİNİN, TARIMSAL DANIŞMANLIK VE YAYIM HİZMETLERİNİN GELİŞMESİ İLE OLANAKLI OLABİLECEĞİNİ BİLMEKTEDİR. BU ÇERÇEVE İÇİNDE TARIMSAL DANIŞMANLIK KONUSUNDA OLMAZSA OLMAZ ÜÇ TEMEL İLKENİN BULUNDUĞU DÜŞÜNÜLMEKTEDİR.
1 - ÜLKENİN YOKSUL VE GERİ KALMIŞ BÖLGELERİ İÇİN KAMUSAL TARIM DANIŞMANLIĞI, EĞİTİMİ VE YAYIMI HİZMETLERİ, ETKİNLİĞİ VE YAYGINLIĞI ARTIRILARAK GELİŞTİRİLMELİDİR. BU ALANDAKİ YETKİ, BAKANLIKTA OLMALI, BU YETKİ DOĞRUDAN VEYA MESLEK ODALARIYLA İŞBİRLİĞİ İÇERİSİNDE KULLANILMALIDIR.
2 - ÖZEL TARIM DANIŞMANLIĞI SİSTEMİNİN İSE, ÇAĞDAŞ GELİŞMELERE UYGUN OLARAK, DANIŞMANLIK HİZMETİ VEREN KİŞİ VE KURUMLARIN, ÇALIŞMA ALANLARI İLE DANIŞMANLIK DIŞINDA ÇIKAR ÇATIŞMASI VE/VEYA ÇIKAR BİRLİĞİ OLMAYACAK ŞEKİLDE KURGULANMASINDA YARAR BULUNMAKTADIR.
3 -  KAMU DIŞI TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİYLE İLGİLİ GÖREV VE YETKİLER MESLEK ODALARINA VERİLMELİDİR. BU DÜŞÜNCEDEN HAREKETLE, GÖREV VE YETKİLERDE KARIŞIKLIĞA MEYDAN VERMEMEK BAKIMINDAN, TARIMSAL YAYIM VE TARIMSAL DANIŞMANLIK KONULARINDA İKİ AYRI YÖNETMELİK DÜZENLENMELİDİR.
ÜRETİMİN KAYIT VE KONTROL ALTINA ALINABİLMESİ VE ZİRAAT MÜHENDİSLİĞİ BİLİMİNE UYGUN BİR GİRDİ SATIŞ VE KULLANIMI SİSTEMİNİN KURULABİLMESİNDE, BAŞTA GÜBRE VE TARIMSAL SAVAŞIM İLAÇLARI OLMAK ÜZERE, TÜM GİRDİLERİN YALNIZCA ZİRAAT MÜHENDİSLERİ TARAFINDAN SATILMASI ÖN KOŞULDUR. BUNUNLA BİRLİKTE, TARIMSAL GİRDİYİ KÜRESEL-ULUSAL-YEREL BAZDA ÜRETEN, DAĞITAN, SATAN KİŞİ VE KURULUŞLARIN, YUKARIDA SÖZÜ EDİLEN ÇIKAR ÇATIŞMASI VE/VEYA ÇIKAR BİRLİĞİ OLASILIĞI NEDENİYLE, DANIŞMANLIK HİZMETİ VERME KONUSUNDA YETKİLENDİRİLMEMELERİ UYGUN OLACAKTIR.
ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI, TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNE BÜYÜK ÖNEM VERMEKTEDİR. ANAYASA'MIZIN 135 İNCİ MADDESİ ANLAMINDA KAMU KURUMU NİTELİĞİNDE BİR MESLEK KURULUŞU OLAN ODA'MIZIN, BAŞTA 7472 SAYILI ZİRAAT YÜKSEK MÜHENDİSLİĞİ HAKKINDA KANUN - (RG: 13.5.1960, 10504)" OLMAK ÜZERE HUKUKİ ALTYAPISINI OLUŞTURAN YASAL METİNLERDE TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK KONUSUNA GENİŞ YER AYRILMIŞTIR.
BUNA GÖRE; TÜRK MÜHENDİS VE MİMAR ODALARI BİRLİĞİ ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI ANA YÖNETMELİĞİ'NİN (RG: 06.04.2005, 25778) 6 NCI MADDESİ UYARINCA, ODA'MIZ, "MESLEKLE İLGİLİ PROJE, TAAHHÜT, MÜŞAVİRLİK, SORUMLU YÖNETİCİLİK VE DANIŞMANLIK İŞLERİNDE ÜYELERE GEREKLİ BELGELERİ VERMEK, ONAYLAMAK, BU KONUDA GEREKEN HUKUKİ, İDARİ DÜZENLEMELERİN YAPILMASINI SAĞLAMAK VE BU AMAÇLA GEREKEN RESMİ GİRİŞİMLERDE BULUNMAK" İLE GÖREVLİDİR.
ANA YÖNETMELİĞİMİZ VE ZİRAAT MÜHENDİSLERİNİN GÖREV VE YETKİLERİNE İLİŞKİN TÜZÜK (RG: 24.1.1992, 21121) GEREĞİNCE ODA'MIZ, "DANIŞMANLIK GÖREVİNE SEÇİLENLERE UYGULANACAK ESASLARI BELİRLEMEK VE UYGULANMASINI SAĞLAMAK" YETKİSİNE DE SAHİPTİR.
TÜRK MÜHENDİS VE MİMAR ODALARI BİRLİĞİ ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI SERBEST MÜŞAVİRLİK, MÜHENDİSLİK HİZMETLERİ VE BELGELENDİRME YÖNETMELİĞİ (RG: 14.12.2005, 26023) UYARINCA SERBEST ZİRAAT MÜHENDİSLİĞİ YAPANLAR VE ODA'MIZA ÜYE DİĞER MESLEK MENSUPLARI, ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI TARAFINDAN BELGELENDİRİLMEKTEDİR.
SON OLARAK, TÜRK MÜHENDİS VE MİMAR ODALARI BİRLİĞİ ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI MESLEK İÇİ EĞİTİM, UZMANLIK VE BELGELENDİRME YÖNETMELİĞİ (08.11.2005, 25987) UYARINCA, TARIMSAL DANIŞMANLIĞIN DA ARALARINDA BULUNDUĞU UZMANLIK GEREKTİREN HİZMETLER İÇİN EĞİTİM VE BELGELENDİRME YAPMAK ÜZERE, ODA'MIZ TARAFINDAN MESLEK İÇİ EĞİTİM MERKEZİ KURULMUŞ VE FAALİYETE GEÇİRİLMİŞTİR.
BUNLARIN YANINDA ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI, EUREPGAP TARAFINDAN AKREDİTE BİR KURULUŞTUR. BU KAPSAMDA, "EUREPGAP MEYVE VE SEBZE GENEL EĞİTİMİ" ADI ALTINDA İLK EĞİTİM, ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI ANTALYA ŞUBESİ'NCE 13-14 MAYIS 2006 TARİHLERİNDE GERÇEKLEŞTİRİLMİŞ VE EĞİTİM SONUNDA KATILIMCILARA SERTİFİKALARI VERİLMİŞTİR.
BU BİLGİLER IŞIĞINDA SÖZ KONUSU YÖNETMELİK TASLAĞI İLE İLGİLİ GÖRÜŞÜMÜZ, AŞAĞIDA BELİRTİLMEKTEDİR;
1 - YÖNETMELİĞİN AMACINA YÖNELİK 1 NCİ MADDESİNDE SAYILAN, TARIMSAL YAYIM, DANIŞMANLIK VE UYGULAMA HİZMETLERİNİ ÜSTLENECEK KURULUŞLAR ARASINA, ANAYASA'NIN 135. MADDESİ UYARINCA KURULAN MESLEK ÖRGÜTLERİ DE DAHİL EDİLMELİDİR. BİLİNDİĞİ ÜZERE KAMU KURUMU NİTELİĞİNDEKİ MESLEK ODALARI ANAYASA'DA, "BELLİ BİR MESLEĞE MENSUP OLANLARIN MÜŞTEREK İHTİYAÇLARINI KARŞILAMAK, MESLEKî FAALİYETLERİNİ KOLAYLAŞTIRMAK, MESLEĞİN GENEL MENFAATLERE UYGUN OLARAK GELİŞMESİNİ SAĞLAMAK, MESLEK MENSUPLARININ BİRBİRLERİ İLE VE HALK İLE OLAN İLİŞKİLERİNDE DÜRÜSTLÜĞÜ VE GÜVENİ HâKİM KILMAK ÜZERE MESLEK DİSİPLİNİ VE AHLâKINI KORUMAK MAKSADI İLE KANUNLA KURULAN VE ORGANLARI KENDİ ÜYELERİ TARAFINDAN KANUNDA GÖSTERİLEN USULLERE GÖRE YARGI GÖZETİMİ ALTINDA, GİZLİ OYLA SEÇİLEN KAMU TÜZEL KİŞİLİKLERİDİR" DİYE TANIMLANMIŞLARDIR. ODA'MIZIN DA İÇİNDE YER ALDIĞI İLGİLİ MESLEK ÖRGÜTLERİ, HUKUKİ ALTYAPISI GEREĞİ VE KURULUŞ AMAÇLARINA UYGUN OLARAK TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNİ YÜRÜTME YETKİSİNE SAHİPTİR.
1 NCİ MADDEDE TARIMSAL DANIŞMANLIK HİZMETİ VERECEK KURUMLAR ARASINDA SAYILAN VE 4 NCÜ MADDEDE, "ÇİFTÇİLER TARAFINDAN SADECE TARIM DANIŞMANI İSTİHDAM ETMEK SURETİYLE YAYIM/DANIŞMANLIK HİZMETİ VEREN VE İLGİLİ MEVZUATA GÖRE KURULAN DERNEKLER" OLARAK TANIMLANAN TARIMSAL DANIŞMANLIK DERNEKLERİ'NİN ÜLKEMİZDE BİR ÖRNEĞİ YOKTUR. AYRICA ÜRETİCİLER TARAFINDAN BU AMAÇLA BİR DERNEK KURULAMAYACAĞI DA TARAFIMIZCA ÖNGÖRÜLMEKTEDİR. ÇİFTÇİLERİN TARIM DANIŞMANLARINI ÖRGÜTLEMEK GİBİ BİR GÖREVİ DE OLMAMALIDIR. BU NEDENLE, YÖNETMELİKTE YER ALAN "TARIMSAL DANIŞMANLIK DERNEKLERİ" İBARESİNİN YÖNETMELİK METNİNDEN ÇIKARILMASI GEREKTİĞİ DÜŞÜNÜLMEKTEDİR.
2 - YÖNETMELİĞİN KAPSAMINA İLİŞKİN 2 NCİ MADDESİNDE, "BU YÖNETMELİK …TARIMDAN GİRDİ ALAN VE TARIMA GİRDİ VEREN KURULUŞLARIN BİLGİLENDİRME VE DANIŞMANLIK FAALİYETLERİNE YÖNELİK USUL VE ESASLARA İLİŞKİN HÜKÜMLERİ KAPSAR" DENİLMEKTEDİR. OYSA 23 ÜNCÜ MADDENİN (D) BENDİNDE, "SERBEST TARIM DANIŞMANLARI VE TARIMSAL DANIŞMANLIK ŞİRKETLERİ, TARIMSAL ÜRÜNLERİN GİRDİLERİN SATIŞINI VEYA REKLAMINI YAPAMAZLAR. ORTAKLARI ARASINDA TARIMSAL GİRDİ TİCARETİNDE BULUNAN ŞİRKETLERİN SAHİBİ VEYA ORTAĞI BULUNAMAZLAR" HÜKMÜ YER ALMAKTADIR. TARIM SEKTÖRÜ İLE MADDİ ÇIKAR İLİŞKİSİ OLAN KİŞİ YA DA KURULUŞLARIN, TARIMSAL DANIŞMANLIK VE YAYIM HİZMETİNDE BULUNMALARI ÇEŞİTLİ SAKINCALARA YOL AÇABİLİR. SÖZ KONUSU MADDENİN BU ENDİŞEYİ GİDERECEK ŞEKİLDE DÜZENLENMESİ GEREKMEKTEDİR.
3 - BİLİNDİĞİ ÜZERE, ANAYASA'MIZIN 135 İNCİ MADDESİ ANLAMINDA KAMU KURUMU NİTELİĞİNDE BİR MESLEK KURULUŞU OLAN ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI, ÇALIŞMA VE İŞLEVLERİNİ, 6235 SAYILI TÜRK MÜHENDİS VE MİMAR ODALARI BİRLİĞİ KANUNU YANINDA, 7472 SAYILI ZİRAAT YÜKSEK MÜHENDİSLİĞİ HAKKINDA KANUN", "ODA ANA YÖNETMELİĞİ" VE "ZİRAAT MÜHENDİSLERİNİN GÖREV VE YETKİLERİNE İLİŞKİN TÜZÜK" HÜKÜMLERİ UYARINCA YÜRÜTMEKTEDİR. MESLEK ÖRGÜTLERİNİN YÖNETMELİK'TE TARIMSAL YAYIM, DANIŞMANLIK VE UYGULAMA HİZMETLERİNİ ÜSTLENECEK KURULUŞLAR ARASINDA SAYILMASI VE YÖNETMELİĞİN "HUKUKİ DAYANAK" BAŞLIKLI 3 ÜNCÜ MADDESİNDE ADI GEÇEN KANUNLARA, 7472 SAYILI "ZİRAAT MÜHENDİSLİĞİ HAKKINDA KANUN" VE ZİRAAT MÜHENDİSLERİNİN GÖREV VE YETKİLERİNE İLİŞKİN TÜZÜĞÜN EKLENMESİ GEREKMEKTEDİR.
4 – YÖNETMELİĞİN 4 ÜNCÜ MADDESİNİN (G) BENDİNE VE İLGİLİ DİĞER MADDELERİNE, BALIKÇILIK TEKNOLOJİSİ MÜHENDİSİ VE TÜTÜN TEKNOLOJİSİ MÜHENDİSLERİNİN DE EKLENMESİ GEREKTİĞİ DÜŞÜNÜLMEKTEDİR. AYRICA, SÖZ KONUSU BENT İLE ZİRAAT TEKNİSYENİ VE TEKNİKERLERİN DE TARIM DANIŞMANI OLABİLECEĞİ HÜKME BAĞLANMAKTADIR. ANCAK ZİRAAT TEKNİSYENİ VE TEKNİKLERİN, 4 YILLIK MÜHENDİSLİK EĞİTİMİ ALAN KİŞİLERLE BİRLİKTE DANIŞMANLIK YAPMASI UYGUN DEĞİLDİR. BU MESLEK GRUPLARI İÇİN ANCAK "TARIM DANIŞMANI YARDIMCILIĞI" STATÜLÜ BİR GÖREV DÜŞÜNÜLEBİLİR.
4 ÜNCÜ MADDENİN (H) BENDİ İLE TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETİNİ YERİNE GETİRECEK KİŞİLERE YALNIZCA BAKANLIK TARAFINDAN SERTİFİKA VERİLMESİNİN ÖNGÖRÜLMESİ, DOĞRU BİR DÜZENLEME DEĞİLDİR. ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI, 3458 SAYILI MÜHENDİSLİK VE MİMARLIK HAKKINDA KANUN, 6235 SAYILI TÜRK MÜHENDİS VE MİMAR ODALARI BİRLİĞİ KANUNU, 7472 SAYILI ZİRAAT YÜKSEK MÜHENDİSLİĞİ HAKKINDA KANUN VE ZİRAAT MÜHENDİSLERİNİN GÖREV VE YETKİLERİNE İLİŞKİN TÜZÜK HÜKÜMLERİNE DAYANILARAK ÇIKARTILAN TÜRK MÜHENDİS VE MİMAR ODALARI BİRLİĞİ ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI MESLEK İÇİ EĞİTİM, UZMANLIK VE BELGELENDİRME YÖNETMELİĞİ VE TÜRK MÜHENDİS VE MİMAR ODALARI BİRLİĞİ ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI SERBEST MÜŞAVİRLİK, MÜHENDİSLİK HİZMETLERİ VE BELGELENDİRME YÖNETMELİĞİ UYARINCA TARIMSAL DANIŞMANLIK ALANINDA EĞİTİM VE SERTİFİKA VERMEYE YETKİLİDİR. BU YASAL DAYANAK ALTINDA, EUREPGAP SİSTEMİNE KURUMSAL ÜYELİĞİNİ SAĞLAYARAK AKREDİTE OLMUŞ BİR MESLEK KURULUŞU OLARAK, EĞİTİM VE SERTİFİKALANDIRMA ÇALIŞMALARINI HALEN YÜRÜTMEKTEDİR. BAKANLIĞIN, TÜM BU GELİŞMELERİ VE HUKUKİ DURUMU GÖZETEREK, TÜM YETKİLERİ KENDİSİNDE TOPLAMA ÇABASINDAN VAZGEÇMESİ UYGUN OLACAKTIR. DİĞER TARAFTAN, 4 ÜNCÜ MADDEDE TANIMI YAPILAN, "MERKEZ TARIMSAL YAYIM TEKNİK KOMİTESİ" VE "İL TARIMSAL YAYIM TEKNİK KOMİTESİ" YÖNETMELİK METNİ İÇERİSİNDE FARKLI ŞEKİLLERDE İFADE EDİLMEKTE VE İSİMLENDİRİLMEKTEDİR. KARIŞIKLIĞA YOL AÇAN BU DURUM ÖNLENMELİDİR.
BU MADDEDE, "TARIMSAL ÜRETİM", "ÇİFTÇİ" VE "ÜRETİCİ" GİBİ TANIMLAR YAPILARAK, BU YÖNETMELİĞİN DOĞRU ALGILANMASI VE UYGULANMASI SAĞLANMALIDIR.
5 – YÖNETMELİĞİN 7 NCİ MADDESİ UYARINCA, MERKEZ TARIMSAL YAYIM TEKNİK KOMİTESİ'NDE YER ALACAK MESLEK ODALARI TEMSİLCİLERİ, DÖNÜŞÜMLÜ OLARAK DEĞİL, DEVAMLI ÜYE OLARAK KABUL EDİLMELİ VE 2 YIL SÜREYLE GÖREVLENDİRİLMELİDİR.
6 –  YÖNETMELİĞİN 8 NCİ MADDESİNDE GEÇEN MERKEZ TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK TEKNİK KOMİTESİ'NİN OLAĞAN TOPLANTI SÜRESİ, "ALTI AYDA BİR" DEĞİL, "ÜÇ AYDA BİR" OLARAK HÜKME BAĞLANMALIDIR.
BU MADDENİN (D) BENDİNDEKİ "… BAŞKANIN OYU İKİ OY SAYILIR." İFADESİ, EŞİTLİK HALİNDE İKİ OYA İHTİYAÇ BULUNMAMASI NEDENİYLE, "… BAŞKANIN OYU BELİRLEYİCİ OLUR." ŞEKLİNDE DEĞİŞTİRİLMELİDİR. AYNI DEĞİŞİKLİK 11 İNCİ MADDENİN (E) BENDİNDE DE YAPILMALIDIR.
7 – YÖNETMELİĞİN 9 UNCU MADDESİ UYARINCA, TARIMSAL DANIŞMANLIK HİZMETİ VERECEK KİŞİ VE KURULUŞLARIN HİZMET SÖZLEŞMESİ İMZALAYABİLECEKLERİ ÖLÇÜT ASGARİ VE AZAMİ ÇİFTÇİ SAYILARI DEĞİL, HİZMET GÖTÜRÜLECEK ÜRETİM ALANI OLMALI VE BU BELİRLEME İNCELENEN YÖNETMELİK KAPSAMINA DAHİL EDİLMELİDİR.
ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI, BUGÜNE DEĞİN EDİNİLEN DENEYİMLERİN IŞIĞI ALTINDA, BİR DANIŞMANIN HİZMET GÖTÜREBİLECEĞİ ALAN BÜYÜKLÜKLERİNİ SERADA 300 DEKAR, TURUNÇGİL VE MEYVELİKLERDE 2000 DEKAR, AÇIK TARLA ÜRETİM ALANINDA İSE 5000 DEKAR OLARAK ÖNERMEKTEDİR.
8 – YÖNETMELİĞİN 10 UNCU MADDESİ İLE GETİRİLEN İL TARIMSAL YAYIM TEKNİK KOMİTESİ ÜYELERİ ARASINDA "SERBEST TARIM DANIŞMANLARI" DA SAYILMAKTADIR. BİLİNDİĞİ ÜZERE SERBEST TARIM DANIŞMANLARI ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI'NA ÜYE OLMAK ZORUNDADIR. BU NEDENLE İL TARIMSAL YAYIM TEKNİK KOMİTESİ'NDE YER ALACAK MESLEK ÖRGÜTÜ TEMSİLCİLERİNİN SAYISI ARTIRILMALI VE TARIM DANIŞMANLARI DA MESLEK ÖRGÜTÜ İÇİNDE TEMSİL EDİLMELİDİR. MESLEK ÖRGÜTÜ TEMSİLCİLERİNİN GÖREV SÜRESİ DE 2 YIL OLARAK BELİRLENMELİDİR. BU MADDENİN BİRİNCİ FIKRASINA BALIKÇILIK TEKNOLOJİSİ MÜHENDİSLERİ İLE TÜTÜN TEKNOLOJİSİ MÜHENDİSLERİ DE EKLENMELİDİR. BU SON DEĞİŞİKLİK 16/A MADDESİNDE DE YAPILMALIDIR.
9 – YÖNETMELİĞİN 11 İNCİ MADDESİNDEKİ İL TARIMSAL YAYIM TEKNİK KOMİTESİ'NİN OLAĞAN TOPLANTI SÜRESİ, "ALTI AYDA BİR" DEĞİL, "ÜÇ AYDA BİR" OLARAK HÜKME BAĞLANMALIDIR.
10 – YÖNETMELİĞİN 15 İNCİ MADDESİNDE SAYILAN, "KİŞİSEL GELİŞİM, TARIMSAL YAYIM METODOLOJİSİ, PROJE HAZIRLAMA TEKNİKLERİ VB KONULARDA GERÇEKLEŞTİRİLECEK SERTİFİKA EĞİTİMLERİNİN DÜZENLENECEĞİ MERKEZLER" ARASINDAN, "ÖZEL KURULUŞLARIN EĞİTİM MERKEZLERİ" İBARESİ ÇIKARILMALIDIR.
BİLİNDİĞİ ÜZERE TARIMSAL DANIŞMANLIKTA DENEYİM BÜYÜK ÖNEM TAŞIMAKTADIR. BU NEDENLE KAMU DIŞI YAYIM VE DANIŞMANLIK KURULUŞLARINDA GÖREV YAPACAK KİŞİLERİN, SERTİFİKA EĞİTİMLERİNİ TAMAMLAMALARININ ARDINDAN YÖNETMELİKTE NE OLDUĞU BELİRTİLMEYEN "DANIŞMANLIK STAJI" YAPMALARI KOŞULU KALDIRILMALI, DENEYİM ÖN KOŞUL OLARAK GETİRİLMELİDİR.
BU BAĞLAMDA, HERHANGİ BİR EĞİTİME KATILMADAN TARIM DANIŞMANI OLARAK GÖREVLENDİRİLEBİLECEK ZİRAAT MÜHENDİSLERİNDE, UZMANLIK ALANINA UYARLI OLARAK KAMUDA VE/VEYA O ALANDA FAALİYET GÖSTEREN BİR ÖZEL SEKTÖR KURULUŞUNDA EN AZ 5 YIL ÇALIŞMIŞ OLMAK KOŞULU ARANMALIDIR.
11 – YÖNETMELİĞİN 16 NCI MADDESİNİN (A) BENDİ İLE GETİRİLEN, "KAMUDA GÖREV YAPARKEN SERTİFİKA EĞİTİMLERİNE KATILARAK YAPILACAK SINAVLARDA BAŞARILI OLANLARDAN; TARIMSAL ALANDA LİSE VE ÖN LİSANS DÜZEYİNDE EĞİTİM ALMIŞ OLANLARA TEKNİSYEN/TEKNİKER TARIM YAYIMCISI SERTİFİKASI VERİLMESİ" HÜKMÜ KALDIRILMALI, BU KONUMDA OLANLAR İÇİN "YARDIMCI TARIM DANIŞMANLIĞI" VEYA "TARIM DANIŞMANI YARDIMCILIĞI" STATÜSÜ DÜZENLENMELİ, YETKİLER VE GÖREVLER BUNA GÖRE KATEGORİZE EDİLMELİ VE YÖNETMELİKTE BU HUSUSLARA İLİŞKİN AYRI MADDELER TERTİP EDİLMELİDİR.
UZMAN TARIM YAYIMCISI VE UZMAN TARIM DANIŞMANI SERTİFİKASI İÇİN ÖNGÖRÜLEN 3 YILLIK ÇALIŞMA SÜRESİ 5 YILA ÇIKARILMALIDIR.
YÖNETMELİĞİN, SERBEST ÇALIŞAN ZİRAAT MÜHENDİSLERİNİN YAPABİLECEKLERİ "YAYIM" VE "DANIŞMANLIK" HİZMETLERİNİN DÜZENLENMESİNE İLİŞKİN OLMASI GERÇEĞİNDEN HAREKETLE, BİR DİZİ MEVZUAT İLE BU ALANDA TEK YETKİLİ OLAN ODA'MIZ AÇISINDAN YENİDEN DEĞERLENDİRİLMESİ, BAKANLIĞIN İSE, YALNIZCA KENDİ ÇALIŞANLARININ EĞİTİLMESİ VE BELGELENDİRİLMESİ İLE SINIRLI OLARAK GÖREVLENDİRİLMESİ GEREKLİ GÖRÜLMEKTEDİR (FÜMİGASYON OPERATÖRLERİ VE KARANTİNA İNSPEKTÖRLERİNDE OLDUĞU GİBİ). BU NEDENLE UZMANLIK PROGRAMLARININ YALNIZCA BAKANLIK TARAFINDAN GERÇEKLEŞTİRİLMESİNİ ÖNGÖREN HÜKÜM DEĞİŞTİRİLEREK, MESLEK ODALARI DA KAPSAMA ALINMALIDIR.
YÖNETMELİĞİN 16 NCI MADDESİNİN (C) BENDİ İLE, YILDA ANCAK 2-4 KEZ TOPLANAN KOMİTE ÜYELERİNE AYRICALIK YAPILARAK, UZMAN TARIM DANIŞMANI OLARAK GÖREV YAPABİLMELERİNİN SAĞLANMASI DOĞRU DEĞİLDİR. BU NEDENLE SÖZ KONUSU DÜZENLEME TASLAK METİNDEN ÇIKARILMALIDIR.
BU MADDENİN (D) BENDİNDE YER ALAN "BÖLÜM" İFADELERİNİN NEYİ KASTETTİĞİ NET OLARAK AÇIKLANMALIDIR.
12 – YÖNETMELİĞİN 17 NCİ MADDESİNDEKİ, TARIM YAYIMCISI/DANIŞMANI SERTİFİKALARININ VİZE SÜRESİ 5 YILDAN, 2 YILA İNDİRİLMELİDİR. SÖZ KONUSU VİZE İŞLEMİ MESLEK ODALARI TARAFINDAN GERÇEKLEŞTİRİLMELİDİR. AYRICA MADDE İÇİNDEKİ, "VİZE BAŞVURUSU YAPAN KİŞİNİN BU SÜRE İÇERİSİNDE BAKANLIK TARAFINDAN BELİRLENEN VE BÖLÜMÜ İLE İLGİLİ EN AZ İKİ HİZMETİÇİ EĞİTİME, TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK KONUSUNDA İSE BİR HİZMETİÇİ EĞİTİME KATILDIĞINI BELGELEMESİ GEREKİR" İBARESİ, "VİZE BAŞVURUSU YAPAN KİŞİNİN BU SÜRE İÇERİSİNDE BAKANLIK VE MESLEK ODALARI TARAFINDAN BELİRLENEN VE BÖLÜMÜ İLE İLGİLİ EN AZ İKİ HİZMETİÇİ EĞİTİME, TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK KONUSUNDA İSE BİR HİZMETİÇİ EĞİTİME KATILDIĞINI BELGELEMESİ GEREKİR" ŞEKLİNDE DEĞİŞTİRİLEREK, MESLEK ODALARI DA DÜZENLEME KAPSAMINA ALINMALIDIR.
13 - YÖNETMELİĞİN YÜRÜRLÜĞE GİRMESİNİN ARDINDAN, HALEN KAMU DIŞI YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNİ YÜRÜTMEKTE OLAN KİŞİ, KURUM VE KURULUŞLARIN TARIMSAL DANIŞMANLIK YETKİ BELGESİ ALMASI İÇİN 18 İNCİ MADDE İLE ÖNGÖRÜLEN 3 YILLIK SÜRE UZUN BİR DÖNEMDİR. BU SÜRENİN 1 YILA İNDİRİLMESİNİN DOĞRU OLACAĞI DÜŞÜNÜLMEKTEDİR.
14 – TARIM YAYIMCISININ/DANIŞMANININ GÖREVLERİNİN SAYILDIĞI 19 UNCU MADDEYE, "ÜRETİMİ KAYIT VE KONTROL ALTINA ALACAK BELGELERİN DÜZENLENMESİNİ SAĞLAMAK" İBARESİ DE EKLENMELİDİR.
15 – "KAMU DIŞI YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNİ SUNACAK KİŞİ VE KURULUŞLAR" BAŞLIKLI 22 NCİ MADDEYE, AYRI BİR BENT OLARAK "MESLEK ODALARI" İBARESİ EKLENMELİDİR.
16 – YÖNETMELİĞİN 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 VE 34 ÜNCÜ MADDELERİ İLE "CEZAİ HÜKÜMLER" VE "DENETİM" KONUSU DÜZENLENMEKTEDİR. BİLİNDİĞİ ÜZERE, ODA'MIZ, ÇALIŞMA VE İŞLEVLERİNİ, 6235 SAYILI TÜRK MÜHENDİS VE MİMAR ODALARI BİRLİĞİ KANUNU, 7472 SAYILI ZİRAAT YÜKSEK MÜHENDİSLİĞİ HAKKINDA KANUN, ODA ANA YÖNETMELİĞİ, ZİRAAT MÜHENDİSLERİNİN GÖREV VE YETKİLERİNE İLİŞKİN TÜZÜK, TÜRK MÜHENDİS VE MİMAR ODALARI BİRLİĞİ DİSİPLİN YÖNETMELİĞİ VE ZİRAAT MÜHENDİSLERİNİN HİZMET ALANLARINDAKİ ÇALIŞMALARIYLA İLGİLİ MESLEKİ DENETİM UYGULAMALARI VE DİSİPLİN HÜKÜMLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK – (RG: 24.7.2002, 24825) HÜKÜMLERİ UYARINCA YÜRÜTMEKTEDİR.
SAYILAN SON YÖNETMELİĞİN 4 ÜNCÜ MADDESİNİN (İ) BENDİ, ODA DENETÇİLERİNİ TANIMLAMAKTA VE YÖNETMELİK KAPSAMINDA DENETİM FAALİYETLERİNE İLİŞKİN AYRINTILI DÜZENLEMELER YER ALMAKTADIR.
ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI, BİRİKİMİ VE ORGANİZASYON YAPISI İLE DENETİM GÖREVİNE HAZIR BİR MESLEK ÖRGÜTÜ KONUMUNDADIR. ÖZEL SEKTÖRDE ÇALIŞAN TÜM MÜHENDİSLERİN MESLEK ÖRGÜTÜNE ÜYE OLMA ZORUNLULUĞU GÖZ ÖNÜNDE BULUNDURULARAK, DENETİM VE GEREKİRSE CEZALANDIRMANIN MESLEK ÖRGÜTLERİ TARAFINDAN YAPILMASI SAĞLANMALIDIR. BU BAĞLAMDA, ANAYASA'MIZIN 135 İNCİ MADDESİNDEKİ YAZIMA UYGUN ŞEKİLDE, KAMU KURUMU NİTELİĞİNDEKİ MESLEK KURULUŞLARINA DENETİM YETKİSİ DEVREDİLMELİDİR.
TARIMSAL DANIŞMANLIK YETKİ BELGESİ'NE SAHİP KİŞİ, KURUM VE KURULUŞLARIN BAKANLIK TARAFINDAN DENETLENMESİ HALİNDE İSE CEZAİ YAPTIRIMLARIN BİR YAZI İLE MESLEK ODASI'NA BİLDİRİLMESİ GEREKTİĞİ DÜŞÜNÜLMEKTEDİR.
17 – YÖNETMELİĞİN 32 NCİ MADDESİ İLE SADECE KAMU DIŞI YAYIM/DANIŞMANLIK KURULUŞLARINA YÖNELİK OLARAK ÖNGÖRÜLEN BAKANLIK DESTEĞİNİN SINIRI, DANIŞMANLIK ŞİRKETİ KURANLAR VE SERBEST TARIM DANIŞMANLARINI DA KAPSAYACAK ŞEKİLDE GENİŞLETİLMELİDİR.
18 – BAKANLIĞIN HİZMET ALANINA GİREN DÜZENLEME, DENETİM VE POLİTİKA ÜRETME GİBİ FONKSİYONLAR DIŞINDA KALAN BAZI KONULARLA İLGİLİ FAALİYETLERİNİN 35 İNCİ MADDEDE ÖNGÖRÜLDÜĞÜ ŞEKİLDE TARIMSAL DANIŞMANLIK ŞİRKETLERİNE YA DA DERNEKLERİNE DEVREDİLMESİ DOĞRU BİR YAKLAŞIM DEĞİLDİR. YETKİ DEVRİNİN MESLEK ODALARINA YAPILMASI GEREKTİĞİ DÜŞÜNÜLMEKTEDİR.
19 – YÖNETMELİĞİN GEÇİCİ 1 İNCİ MADDESİ İLE UZMAN TARIM DANIŞMANLIĞI SERTİFİKASI İÇİN ÖNGÖRÜLEN SÜRE 3 YILDAN 5 YILA ÇIKARILMALI, SERBEST TARIM DANIŞMANLARI DA BU FAALİYETLERİNİ KANITLAMALARI DURUMUNDA UZMAN TARIM DANIŞMANI SERTİFİKASI ALABİLMELİDİR.
20 – YÖNETMELİK, 17.02.2006 TARİH VE 26083 SAYILI RESMİ GAZETE'DE YAYIMLANAN "MEVZUAT HAZIRLAMA USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK" HÜKÜMLERİNE UYGUN OLARAK HAZIRLANMAMIŞTIR. ÇOK SAYIDA DÜZELTMENİN YAPILMASI GEREKLİDİR.