TEKİRDAĞ'DA MERA ARAZİSİNİN TARIM DIŞINA ÇIKARTILMASINA KARŞI İPTAL İSTEMİYLE MAHKEMEYE BAŞVURDUK

MERKEZ
21.06.2010
 

YÜRÜTMENİN DURDURULMASI TALEPLİDİR.

 

TEKİRDAĞ  İDARE MAHKEMESİNE

Gönderilmek Üzere

ANKARA İDARE MAHKEMESİNE

  

DAVACI                    : TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası

                                     Karanfil Sk.No:28/12 Kızılay/ANKARA

VEKİLİ                       : Av.Zühal DÖNMEZ

DAVALI                     : Tekirdağ Valiliği-TEKİRDAĞ

KONU                        : Tekirdağ İli Merkez İlçesi Karadeniz (Aydoğdu) Mahallesi sınırları içerisinde kalan mera parsellerinin tahsis amacı değişikliğinin yapılmasına ilişkin 12/02/2010 tarihli Valilik Olur‘unun Yürütülmesinin Durdurulmasına ve İptaline karar verilmesi talebidir.

T.TARİHİ                   : 26/05/2010

OLAYLAR                 : Tekirdağ İli Merkez İlçesi Karadeniz (Aydoğdu) Mahallesi sınırları içinde yer alan, 5 Pafta 332 Ada 2 Parsel (8406) metre kare, 333/1 parsel (34808 m2) ve 334 ada 1 parselde kayıtlı, zeminde birbirine bitişik, toplam 157154 metrekare yüzölçümlü mera vasıflı taşınmazların tamamıyla ilgili, Ticaret Borsası Depolama Alanı olarak kullanılmak üzere Tahsis Amacı değişikliği talep edilmiş, İl Mera Komisyonunun 11.02.2010 tarih ve 326/1 sıra no‘lu kararı ile bu talep oy çokluğu ile uygun görülmüş (Ek-1). Komisyon Kararı, Tekirdağ Valiliğinin 12/02/2010 tarihli Olur‘u ile onanmıştır (Ek-2).  Müvekkil ODA Tekirdağ Şubesinin talebi nedeniyle Mera Komisyon Kararı ile Valiliğin Olur‘u Şubeye gönderilmiştir (Ek-3).

İPTAL NEDENLERİ           :

1) İptale konu işlemler ile söz konusu arazinin mera dışına çıkarılarak kullanıma açılması Anayasaya aykırıdır.

Anayasal hükümler : T.C. Anayasası Devlete, 44. maddesi ile "toprağın verimli olarak işletilmesini korumak ve geliştirmek...", 45. maddesi ile de "tarım arazileri ile çayır ve meraların amaç dışı kullanılmasını ve tahribini önlemek..." görevlerini yüklemiştir. Anayasamızın 45. maddesinin gerekçesinde; "Madde, Devlete tarım arazilerinin ve çayırlarla meraların amaç dışı kullanılmasını önleme görevi vermektedir. Devlet, bu amaçla yasal düzenlemeler yapmalıdır" ifadesi yer almaktadır.

            İptalini talep ettiğimiz, dava konusu işlemin Anayasaya aykırı olduğu açıktır.

            2) 4342 Sayılı Mera Kanununun 14.maddesinde, tahsis amacı değiştirilmedikçe mera, yaylak ve kışlaktan bu Kanunda gösterilenden başka şekilde yararlanılamayacağı,  belirtilerek, tahsis amacının hangi durumlarda değiştirilebileceği gösterilmiştir. Maddede sayılan durumların varlığı halinde ilgili müdürlüğün talebi, komisyonun ve defterdarlığın uygun görüşü üzerine, valilikçe tahsis amacı değiştirilebilir.

14.maddenin 4.fıkrasında Durumu ve sınıfı çok iyi veya iyi olan mera, yaylak ve kışlaklarda birinci fıkranın (a), (f), (g), (ğ) ve (h) bentleri hariç, tahsis amacı değişikliği yapılamaz, denilmiştir. Hariç tutulan durumlar içinde Depolama Alanına tahsis bulanmamaktadır.

Komisyon kararında, meraların tamamının zayıf vasıflı olduğu, yapılacak yatırımın çevreye olumsuz bir etkisi olmadığı belirtilmektedir. Bu tesbitlerin 10/02/2010 tarihli Mera İnceleme Raporunda gösterildiği belirtilmektedir (Tesbit raporu gönderilmediği için nasıl ve hangi koşullarda hazırlandığı bilinmemektedir, Sayın mahkemece dosyaya istenmesini talep ediyoruz). Oysa bu bölge verimli tarım arazileri ve meralara sahiptir. Bu tür iki satırlık kararlarla yavaş yavaş yok edilmiş, tamamı sanayi bölgesine çevrilmeye, İstanbul‘un sanayi bölgesi haline getirilmeye çalışılmaktadır.

*Komisyon, Yönetmeliğe aykırı bir şekilde toplanarak karar almıştır. Yönetmeliğe göre Komisyonlar, her haftanın son çalışma gününde toplanarak, Kanunla öngörülen görevlerle, tespit, tahdit ve tahsisle ilgili işlemleri görüşür ve gerekli kararları alır. Oysa 11 Şubat 2010 tarihi Perşembe günüdür. 1/100.000 Ölçekli Trakya Alt Bölgesi Ergene Havzası Revizyon Çevre Düzeni Planının iptali talebi ile Danıştay 6.Dairesinde dava açılması ve dilekçemizde Mera Kanununa aykırılık bulunduğunun belirtilmesi ile alelacele bu karar alınmıştır.

* Komisyon Kararı 02/09/2009 tarih 225 sayılı Belediye Meclis kararı ile onaylanan imar planı değişikliğine dayanmaktadır. Oysa bu plan, Tekirdağ İdare Mahkemesinin 09/02/2010 tarih E.2009/926 sayılı Yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararı ile durdurulmuştur (Ek-4). Bu karardan iki gün sonra dayanağı kalmayan plan gerekçe gösterilerek  Tahsis Değişikliği yapılması Mera Kanununun 14.maddesine tamamen aykırıdır.

* Meraların zayıf vasıflı olduğu görüşü dosya üzerinden verilmiştir. Oysa Mera vasfı ancak bir tesbit ile belirlenebilir. Komisyon tarafından bizzat ya da uzman bilirkişi tayini ile bilimsel bir tesbit yapılmadan, meranın zayıf nitelikte olduğu sonucuna varılmıştır. Mera Yönetmeliğinin 6.maddesine göre vasıf ve kapasiteyi belirleyecek olan Ziraat Mühendisidir. Yönetmeliğe uygun bir tesbit yapılmadığı açıktır.

* Yönetmeliğe göre, teknik ekipçe hazırlanacak inceleme raporunda, bölgedeki hayvan sayısı, hayvanın cinsi,  kaba yem kaynakları, kaba yem üretimi,  kaba yem açığı, üretilen kaba yemin ihtiyacı karşılama oranı ile tahsis amacının değiştirilmesi halinde kaba yem ihtiyacının nereden karşılanacağı, meranın vasfı, topografyası, toprak yapısı, vejetasyonun yapısı, otlatma kapasitesi, yatırım için talep edilen alanın dışında başka uygun alan olup olmadığı, yatırımın hangi parasal kaynaktan yapılacağı, köyün toplam merası, teknik ekibin kesin görüşü, çiftçi hane  sayısı, çiftçi görüşü  gibi bilgilerin yer alması gerekir. Kararın hiçbir yerinde hayvan sayısından ve diğer bilgilerden söz edilmemektedir.

*Mera Komisyon Kararı oy çokluğu ile alınmıştır. Muhakemat Müdürünün, ki komisyondaki tek hukukçudur,  karşı oyu bulunmaktadır ve karşı oy gerekçesi ayrıntılı hukuki dayanaklar gösterilerek hazırlanmıştır (Ek-5). Dolayısıyla hukukçu olmayan diğer üyelerin oyu ile karar alınmıştır.

*Karşı Oy yazısında da belirtildiği gibi, Ticaret Borsası Depolama Alanı 14.madde kapsamında olamaz, aksi görüş Mera Kanununun amacına aykırı olur.

            3) Müvekkil Oda, kaynağını Anayasadan alan, kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olup, üyelerinin tüm toplumsal, ekonomik ve mesleki sorunları ile doğrudan ilgilenmekle yükümlüdür. Ayrıca ülkemizin tarımsal kaynaklarının, topraklarının korunması için gereken her türlü girişimde bulunmakla yükümlüdür.

7472 Sayılı Ziraat Yüksek Mühendisliği Hakkında Kanun, Ziraat Yüksek Mühendislerinin toprak muhafazasına ilişkin hizmet ve faaliyetlerde bulunmaya yetkili olduklarını düzenlemiştir. Ziraat Mühendislerinin Görev Ve Yetkilerine İlişkin Tüzükte, toprak ve su muhafazasının toprak bilimi alanında öğrenim görmüş ziraat mühendisleri tarafından yapılacağı, hükmü yer almaktadır. 06.04.2005 Tarih, 25778 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanmış olan Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Ziraat Mühendisleri Odası Ana Yönetmeliğinin 6.maddesine göre de; Ülke tarımı ve tarımsal üretim kaynaklarının korunması, geliştirilmesi, işletilmesi ve verimli kılınması, kırsal nüfusun toplumsal ve ekonomik kalkınmasının sağlanması, kırsal ve tarımsal gelişime yönelik strateji, politika, program ve proje oluşturulması çalışmalarına katkıda bulunmak amacıyla her türlü girişim ve etkinlikte bulunmak, Odanın amaç ve görevleri arasında  sayılmıştır. Bu bağlamda müvekkil ODA toprakların kaybına neden olacak her türlü düzenlemenin karşısındadır.

            4) İptale konu karar ile birlikte söz konusu meraların tahsis amacının değiştirilmesi ile telafisi imkansız zararların ortaya çıkacağı muhakkaktır. Meraların yok olması, geri dönüşün mümkün olmaması riskine karşılık, başka alternatiflerin araştırılması gerekir. Bu nedenle acilen Yürütmenin Durdurulmasına karar verilmesini talep etmekteyiz.

HUKUKİ NEDENLER        : Anayasa, İYUK, 6469 Sayılı Kanun, 5403 Sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu, Mera Kanunu, Tüzük, Yönetmelikler, İlgili tüm  mevzuat.

DELİLLER                           : 12/02/2010 tarihli Valilik Olur‘u, Komisyon kararı, Karşı Oy Yazısı  vs.tüm yasal delil.

SONUÇ VE SİSTEM                       :Yukarıda açıklanan nedenlerle; mera parsellerinin tahsis amacı değişikliğinin yapılmasına ilişkin 12/02/2010 tarihli Valilik Olur‘nun öncelik ve ivedilikle Yürütülmesinin Durdurulmasına ve İptaline; yargılama giderleri ile vekalet ücretinin davalı tarafa yükletilmesine  karar verilmesini saygı ile arz ve talep ederim.

  

  

Av.Zühal DÖNMEZ

Davacı Vekili

EKİ:     1-Vekaletname

2-Ek‘ler

 

Okunma Sayısı: 1507