TKB'NİN 25 EYLÜL 2010'DA YAPACAĞINI DUYURDUĞU ZİRAİ MÜCADELE BAYİLİK SINAVININ İPTAL EDİLMESİ İÇİN DAVA AÇTIK

MERKEZ
20.09.2010
 

Yürütmenin Durdurulması Taleplidir

 

ANKARA NÖBETÇİ İDARE MAHKEMESİNE

 

DAVACI                            : TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası

VEKİLİ                              : Av.Zühal DÖNMEZ

DAVALI                            : T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı

                                             Eskişehir Yolu 9 km. Lodumlu / ANKARA

KONU                              : Davalı Bakanlığın 09.07.2010 tarih 9992 Sayılı işleminin  

                                            Yürütülmesinin Durdurulması ve İptali talepleridir.

OLAY VE İPTAL NEDENLERİ

            1) Davalı Bakanlık, dava konusu işlem ile (Ek-1), Bitki Koruma Ürünlerinin Toptan Ve Perakende Satılması İle Depolanması Hakkında Yönetmeliğin 6.maddesinin 1.fıkrasının (ç) bendinde belirtilen Bitki Koruma Ürünleri Bayi Veya Toptancı İzin Belgesi Talebinde Bulunanlara 2010 Yılında Uygulanacak sınavın 25 Eylül 2010 tarihinde Ankara‘da yapılacağını ve başvuru koşulları ile tarihlerini belirlemiş ve bu kararını 81 İlin Valiliğine göndermiştir. Bu işlem hukuka uygun olmayıp mahkemenizce yürütmenin durdurulması ve iptaline karar verilmesini talep etmekteyiz.

            Davalı Tarım ve Köyişleri Bakanlığı tarafından hazırlanan "Bitki Koruma Ürünlerinin Toptan Ve Perakende Satılması İle Depolanması Hakkında Yönetmelik" 11.10.2007 tarihinde 26670 sayılı RG‘de yayınlanarak yürürlüğe girmiş ve 21/08/1996 tarihli "Zirai Mücadele İlaçlarının Toptan Ve Perakende Satılması İle Depolanması Hakkında Yönetmelik" yürürlükten kaldırılmış idi. Yürürlüğe giren yönetmeliğin bazı maddeleri de üç kez değiştirilmişti. Danıştay 10.Dairesinin 22/12/2009 tarih E.2009/9268 sayılı kararı ile 6.maddenin 1.fıkrasının yürürlüğü durdurulmuş, bunun üzerine son değişiklik yapılmış ve 14.04.2010 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Bu değişikliğin bir kısım maddelerinin iptali talebiyle müvekkil ODA tarafından açılan dava Danıştay 10.Dairesinin E.2010/7832 sayılı dosyasında derdesttir. Bu davada son değişiklik ile yürürlüğe giren Yönetmeliğin 6.maddesinin 1.fıkrasının (ç) bendinin yürütülmesinin durdurulması ve iptali talep edilmiştir.

Altı ayda bir değiştirilen Yönetmelik ile Davalı İdare ısrarla hukuka aykırı düzenlemeleri sürdürmektedir. Sıklıkla yapılan Yönetmelik değişiklikleri bitki koruma hizmetleri alanındaki düzenlemelerin istikrar kazanmasını önlemekte; böylelikle hem kamu yararı ile üretici-tüketici hak ve çıkarları hem de ziraat mühendislerinin özlük hakları ihlal edilmektedir. Yönetmelik ile düzenlenen alan toplum ve çevre sağlığı yönünden çok önemlidir. Müvekkil Oda da, insan, hayvan, çevre sağlığını korumak için bitki koruma ürünlerinin satışına yönelik bilimsel tabanlı hukuki düzenlemelerin getirilmesinden yanadır. Müvekkil Oda, halk sağlığını korumaya yönelik çalışmalarını gerek kamuoyunu uyararak gerek konuyu yargıya taşıyarak sürdürmektedir ve bu çabası devam edecektir. Bu doğrultuda Avrupa Birliği‘nde yasaklanmış 144 zirai mücadele ilacı aktif maddesinin Oda‘nın tüm uyarılarına karşın halen Bakanlık‘tan ruhsatlı olarak satışının yapılıyor olması ve müvekkil Oda‘nın ortaya koyduğu gerçeklerin doğurduğu kamuoyu baskısıyla Bakanlığın 1.1.2009‘dan itibaren bunlardan yalnızca 75‘inin satışını yasaklamış olması, tarafların tutum ve niyetlerini açıkça ortaya koyan bir gösterge niteliğindedir.

Yönetmeliğin 6.maddesi, "bayi veya toptancı izin belgesi alabilecekler ve sınav" başlıklıdır. İptale konu hüküm ile Ziraat Mühendislerine sınav koşulu getirilmiştir. Oysa 7472 sayılı "Ziraat Yüksek Mühendisleri Hakkında Kanun"un 2. maddesine göre, "Ziraat yüksek mühendisleri mesleki iştigal veya ihtısas sahaları dahilinde olmak üzere .. zirai mücadele....gibi bilumum zirai hizmet ve faaliyetlerde bulunmaya,.....salahiyetlidirler."  Dolayısıyla ziraat fakültesinden mezun olarak ziraat mühendisi olan kişilerin bu işi yapmaları için ayrıca bir sınava tabi tutulmaları hukuka uygun değildir.

Bilindiği gibi Kamu Kurumları tarafından yapılan sınavların hepsi kamu görevlerine atanacaklar için düzenlenmiştir. Konu ile ilgili yönetmeliklerin dayanağı olan kanun 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunudur. Örneğin "Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik", 657 Sayılı Kanuna göre çıkarılmış olup kamuda çalıştırılacak kamu görevlileri için çıkarılmıştır. Yönetmeliğin 2.maddesinde hangi kadrolar için sınav yapılacağı gösterilmiştir. (Bundan başka Örneğin; Kamuda çalıştırılacak işçiler için  "Kamu Kurum Ve Kuruluşlarının Daimi Kadrolarına İlk Defa İşçi Olarak Alınacaklar Hakkında Uygulanacak Sınav Yönetmeliği" , Özürlülerin Devlet Memurluğuna Alınma Şartları İle Yapılacak Yarışma Sınavları Hakkında Yönetmelik çıkarılmıştır). Kamu kurum ya da kuruluşlarına bağlı olmadan serbest hizmet faaliyeti sürdüren bayi ya da toptancılar için sınav düzenleme yetki ve görevleri bulunmamaktadır.

Yönetmeliğin dayanağı olan 6968 sayılı Zirai Mücadele ve Zirai Karantina Kanununda da böyle bir düzenleme yoktur. Dayandığı kanunun uygulanmasını göstermesi gereken Yönetmelikle Kanunda olmayan bir düzenleme getirilemez.

          2) Anayasanın 135.maddesi hükmü uyarınca, Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve üst kuruluşları; belli bir mesleğe mensup olanların müşterek ihtiyaçlarını karşılamak, mesleki faaliyetlerini kolaylaştırmak, mesleğin genel menfaatlere uygun olarak gelişmesini sağlamak, meslek mensuplarının birbirleri ve halkla olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hakim kılmak üzere meslek disiplini ve ahlakını korumak maksadı ile kanunla kurulan ve organları kendi üyeleri tarafından kanunda gösterilen usullere göre yargı gözetimi altında, gizli oyla seçilen kamu tüzel kişilikleridir. Müvekkil ODA da bu hukuki çerçevede bir kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşudur. Bu nedenle, üyelerinin tüm toplumsal, ekonomik ve mesleki sorunları ile doğrudan ilgilenmekle yükümlüdür.

            TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Ana Yönetmeliğinin 6.maddesine göre de; Üyelerin hak ve yetkilerini savunmak, ortak gereksinimlerini karşılamak, mesleki uygulamaları kolaylaştırmak, mesleğin genel yararlara uygun olarak gelişmesini sağlamak ve bu yetkilerin kullanılabilmesini gerçekleştirmek üzere resmi ve özel kuruluşlarda girişimlerde bulunmak, müvekkil ODA‘nın amaç ve görevleri arasında sayılmıştır. Bu bağlamda müvekkil ODA, dava konusu işlemin iptalini istemektedir.

            3) Dava konusu işlemde sınav ücreti olan 35,00-TL.nın 06/09/2010-16/09/2010 tarihleri arasında yatırılması ve sınav başvurularının internet üzerinden yapılması gerektiği belirtilmektedir. Bu kadar kısa bir süre olması nedeniyle sınava başvurmak zorunda kalan ziraat mühendisleri için telafisi imkansız zararlar ortaya çıkacaktır. Sınav tarihi de 25 Eylül 2010 olup gene çok kısa bir süre bulunmaktadır. Bu nedenle Savunma alınmadan yürütmenin durdurulmasına karar verilmesini talep etmekteyiz.

HUKUKİ NEDENLER          : Anayasa, İYUK, 7472 Sayılı K., 6968 Sayılı K., Ziraat 

 Mühendislerinin Görev ve Yetkilerine İlişkin Tüzük,    Yönetmelikler, İlgili tüm mevzuat.

DELİLLER                             : 09/07/2010 tarihli Bakanlık yazısı, Danıştay 10.Dairesinin

                                                 22/12/2009 tarih E.2009/9268 sayılı kararı,  yasal tüm delil.

SONUÇ ve İSTEM                : Açıklanan ve Yüksek mahkemenizce re‘sen dikkate alınacak  nedenlerle, dava konusu 09.07.2010 tarih 9992 Sayılı işlemin;

•1)                          Davalı İdarenin savunması alınmadan Yürütülmesinin Durdurulmasına ve kararın memur eliyle tebliğine;

•2)                          İşlemin İptaline;

•3)                          Yargılama giderleri ile vekalet ücretinin karşı tarafa yükletilmesine;

 karar verilmesini  saygı ile arz ve talep ederim.

 

Av.Zühal DÖNMEZ

Davacı Vekili

 

 

EKİ:     1- Vekaletname

2- 09.07.2010 tarih 9992 Sayılı İlan

 

Okunma Sayısı: 1849