ZEYTİNLİK ARAZİLERİN TALAN YASASINA HAYIR !

ZEYTİNLİK ARAZİLERİN TALAN YASASINA HAYIR !
BURSA
24.06.2014

Bursa Zeytin Ağaçlarına Sahip Çıkıyor

 

 "Yüzlerce Yıllık Zeytin Ağacıma ve Zeytin Kanuna Dokunma"

 

Enerji Tabii Kaynaklar Bakanlığı`nca hazırlanarak 16.06.2014 tarihinde TBMM Başkanlığına sunulan "Elektrik Piyasası Kanunu ile Zeytinciliğin Islahı ve Yabanilerinin Aşılattırılması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı"  ilgili olarak TMMOB Bursa İKK, Bursa Ziraat Odaları İKK, DOĞADER, EKODER ve Zeytin Üreticisi Köylüleri, 23 Haziran 2014 günü Gemlik İskele Meydanında, "Yüzlerce Yıllık Zeytin Ağacıma ve Zeytin Kanununa Dokunma" konulu ortak bir basın açıklaması yaptı.  

 

Şube Başkanımız Doç. Dr. Ertuğrul AKSOY ve Bursa Ziraat Odası İl Koordinasyon Kurulu Başkanı Ali ÇELİK tarafından yapılan basın açıklamasına, Şubemizi temsilen Şube 2. Başkanımız Orhan SARIBAL ve Şube Yönetim Kurulu Üyemiz Sadettin IŞIK katıldı.

 

Şube Başkanımızın Doç. Dr. Ertuğrul AKSOY tarafından yapılan basın açıklamasının video çekimini izlemek için http://www.youtube.com/watch?v=jEoFxwxlHWM&feature=youtu.be tıklayabilirsiniz.

 

ZEYTİNLİK ARAZİLERİN TALAN YASASINA HAYIR !

23.06.2014

2005, 2010 yılarında  Maden yasası ile yapamadıklarını,3.4.2012 tarihli yönetmelik değişikliği (3573 sayılı zeytin kanununa aykırı olarak hazırlanan yönetmelik; "Madde 4 zeytinlik saha tanı en az 25 da; Madde 23 zeytin sahalarına 3 km mesafede ÇED raporu ile zeytincilik araştırma veya üniversiteden alınacak zeytinlik sahalara zararın olup olmadığına ilişkin rapora istinaden kamu yararı kararı alınmış faaliyetler; jeotermal, plan yatırımlar, yenilenebilir enerji, petrol doğal gaz ve savunma amaçlı tesisler eşdeğer zeytin sahası tesis etmek koşulu ve Gıda Tarım ve hayvancılık Bakanlığının izni" kapsamında hazırlanmıştı) ile yapmaya çalışmışlardı. Yönetmelik değişikliği Çevre ve Ekoloji Hareketi ve Kuşadası-Kirazlı Köylülerince açılan davalar nedeniyle Danıştay İdari Davalar Daire Kurulu tarafından 2013/157 sayılı karar ile  iptal edilmişti.

 

3573 sayılı Zeytin kanununda  maden kanunu, sonrasında da  yönetmelik değişikliği ile yapamadıklarını şimdi de Enerji Tabii Kaynaklar Bakanlığı`nca hazırlanarak 16.06.2014 tarihinde TBMM Başkanlığına sunulan "Elektrik Piyasası Kanunu ile Zeytinciliğin Islahı ve Yabanilerinin Aşılattırılması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair kanun Tasarısı" ile   önceki değişikliklerden  daha kapsamlı ve daha ağır biçimde Enerji kanunu ile birlikte yapmaya çalışıyorlar. Söz konusu tasarı ile getirilen değişikliler  zeytinliklerin günümüze kadar korunmasını sağlayan, talan edilmesini önleyen Zeytin kanununun 20 maddesini işlevsiz kılarak  zeytinliklerin kamu yararı kararı ile istisna tanınmış faaliyetlere ek olarak  küçük ölçekli tarımsal sanayi ve tarımsal işletmeye de açılmasının önündeki engeller kaldırılmıştır. Yani yasa yasalıktan çıkarılmakta, zeytinliklerin  75 yıllık koruma kalkanı yok edilmiş  olmaktadır.

 

Yapılacak kanun değişikliğinin son cümlesinde "milletlerarası antlaşma hükümleri uyarınca gerçekleştirilmesi öngörülen elektrik üretimine yönelik yatırımlar ve yatırımlarla ilgili her türlü yapılar" kanunun değişikliği ile getirilen istisnaların dışında tutulacağı bildirilerek söz konusu yatırımların kanundan ve ilgili maddelerinden muaf tutulmuştur.

 

Ayrıca 3573 sayılı kanuna aykırı bulunarak yürütülmesi durdurulmuş yönetmelik değişikliğinde bile yer verilen zorlayıcı ve koruyucu hükümler yani ÇED olumlu kararı, yapılacak faaliyetlerin 3 km mesafedeki Zeytinliklere zarar verip vermeyeceğinin Zeytincilik Araştırma veya Üniversite raporları ile belirlenmesi ve yok edilen zeytinliklere eşdeğer bir arazide zeytinlik tesis edilmesi koşulları da Kanun değişiklik tasarısında kaldırılmıştır.

 

Kanun değişiklik tasarısında istisna getirilen faaliyetlere ilişkin değerlendirme ve olur yetkisi verilen 9 üyeli ZEYTİN KURULU nun oluşturulması ve üyeleri konusunda da düzenleme getirilmektedir. Yapılan düzenleme Zeytin Kurulu`nun da diğer kurullarda olduğu gibi Kamu Kurum ağırlıklı oluşturulmasını öngörmektedir ( 7 üye kamu kurumlarından , 2 üye ise, Üniversite , meslek örgütü, ziraat odaları veya zeytincilik konusunda  hizmet veren sivil toplum örgütlerinden)

 

Kamu yararı kararı alınarak Zeytin Sahalarında (25 dekar ve üstü zeytinlik arazilerde )  ve 3 km mesafede Zeytin Koruma Kurulunun da uygun görmesi şartıyla Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının izniyle yapılabilecek faaliyetlere ilişkin istisnalar yönetmelik değişikliğindekilere ek olarak  f ve g maddeleri de eklenmiş b ve c maddeleri kanun tasarısının gerçek  amacını gözle önüne serecek biçimde yeniden düzenlenmiştir.

 

a-Jeotermal kaynaklı teknolojik sera yatırımları

 

b-İlgili Bakanlıkça kamu yararı kararı alınmış madencilik faaliyetleri (iptal edilen yönetmelik değişikliğinde" Kamu yararı kararı alınmış plan ve yatırımlar" )

 

c- Kamu yararı kararı alınmış Elektrik üretimine yönelik  yatırımlar (iptal edilen yönetmelik değişikliğinde "Yenilenebilir enerji; rüzgar, güneş vb. yönelik  yatırımlar ") böylece termik, nükleer  santral , doğalgaz çevrim santralleri vb.

 

d-Petrol ve doğalgaz arama ve işletme faaliyetleri

 

e-Savunmaya yönelik stratejik ihtiyaçlar,

 

f-Doğal afet sonrası ortaya çıkan geçici yerleşim  yeri ihtiyacı,

 

g-Kamu yararı kararı  gözetilerek  yol altyapı ve üst yapı faaliyetlerinde bulunulacak yatırımlar,

 

Yapılan değişiklikle zeytinliklerde ve  3 km mesafede sadece zeytinyağı fabrikaları yapımı izinleri  yukarıda getirilen istisnalara ek Gıda tarım ve Hayvancılık Bakanlığının izni ile her türlü küçük ölçekli tarımsal işletmeler ile  küçük ölçekli tarımsal sanayi işletmelerinin yapılmasına da olanak tanınmıştır.

 

Ayrıca yapılan değişiklikle getirilen  zeytinlik saha  (25 dekar ve üstü zeytinlik arazi) tanımına uymayan 25 dekarın altındaki zeytinlik araziler yapılabilecekler konusu belirsiz bırakılarak   her türlü talana , yağmaya ve yapılaşmaya  açık  hale getirilmiştir. Zeytinlik arazilerin büyük çoğunluğunun  25 dekardan küçük ve parçalı olduğu dikkate alındığında kanun değişikliği ile getirilen zeytinlik saha tanımı ki  3573 sayılı Zeytin kanuna aykırı bulunarak iptal edilmişti, zeytinlik arazilerin talanı ve yok edilmesi için çok daha kolay ve denetimden uzak  bir zemin hazırlayacaktır.

 

Ranta,  talana, yapılaşmaya, ve uluslararası sözleşmeli enerji yatırımlarına çok cömert olan ve ayrıcalık tanıyan kanun değişikliğindeki en trajikomik değişiklik  ise cezası arttırılan ve zeytinlik saha tanımının da kullanılmadığı "……. zeytinliklere her çeşit hayvan sokulması yasağı" ve bu yasağa uymayanlara  1-3 ay olarak uygulanan cezasının 6 aya kadar artırılmış olması değişikliğidir.

 

Kısaca özetlemek gerekirse  hiçbir ilgisi ve bağlantısı olmadığı ve Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu ‘nun 3573 sayılı zeytin kanuna aykırı olduğu  gerekçesiyle iptal ettiği zeytinlik arazilerin yok edilmesine, talanına  olanak tanıyan  yönetmelik değişikliğinden daha ağır ve kapsamlı ayrıcalıklar getiren Kanun Değişikliği Tasarısı "Zeytinlik arazilere bir ihanet, Zeytin üreticilerine ve sektörüne bir darbe"  tasarısıdır.

 

Dünya‘da en önemli zeytin üreticisi ülkeler arasında yer alan  Türkiye dünya sofralık zeytin üretiminde ikinci, (tüketiminde birinci), yağlık zeytin ile zeytinyağı üretiminde ise 4. Büyük üretici konumundadır.

 

Dış ticaret müsteşarlığı tarafından yayınlanan istatistiklere göre zeytinyağı, dışsatım değeri yüksek ilk 20 madde arasında yer almaktadır. Bu nedenle 1998 yılı içerisinde, zeytinyağı dışsatımının arttırılmasına yönelik olarak "zeytinyağı dış tanıtım komitesi" oluşturulmuştur.

 

Hemen tüm bilimsel araştırmalar, insan vücudu için en sağlıklı yağın zeytinyağı olduğunu ortaya koymaktadır. hiçbir kalp-damar rahatsızlığından ölüm olayının görülmediği Girit‘te KİŞİ BAŞINA YILDA 23 KİLO, BİZ DE İSE 2 KİLODAN DAHA AZ ZEYTİNYAĞI TÜKETİLMEKTEDİR. Türkiye‘nin zeytinliklerini yok etmesi değil, aksine bugün 90 milyon dolaylarındaki zeytin ağacı sayısının 200 milyonun üzerine çıkarılması gerekmektedir.

 

Ülkemizde yaklaşık 400.000 çiftçi ailesi geçimini tümüyle zeytincilikten sağlamakta ve 1.200.000 tarım işçisi zeytincilik dolayısıyla iş olanağı bulmaktadır. Zeytin ve zeytinyağı sektörü bütün olarak düşünüldüğünde, 6-7 milyon yurttaşımız geçimini bu sektörden sağlamaktadır.

 

Çok daha düşük değerdeki diğer bitkisel yağlara her yıl 500.000 tonun üstünde dış alım karşılığında petrolden sonra en yüksek miktarda döviz harcanırken, zeytinlik alanlarımızın yok edilmesini sağlayıcı düzenlemeler kesinlikle kabul edilemez.  

 

Enerji kanunu değişiklik tasarısına eklemlenerek  dikkatlerden kaçırılmaya çalışılan  Zeytin kanunundaki bu değişiklikler  sonucu, önemli bir tarım, sanayi, ticaret ve istihdam alanı olan zeytincilik sektörü, 600 bin hektar olan zeytinlikler, yaklaşık 90-95 milyon zeytin ağacı  ranta, talana teslim edilmiş olacaktır.

 

TALAN  ve YAĞMA  değişiklikleri derhal geri çekilmelidir.  Zeytin ağaçlarına ve zeytin kanuna dokunma diyor Tarım BAKANI` na  soruyoruz.  Sayın EKER siz neyin, kimin veya kimlerin BAKANI sınız?  Yoksa sadece BAKAN`mısınız?

 

TMMOB Bursa İKK, Bursa Ziraat Odaları İKK , DOĞADER, EKODER ve Zeytin Üreticisi Köylüler Adına

 

Saygılarımızla

 

Okunma Sayısı: 434
Fotoğraf Galerisi